Keerkoppeling verhouding

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Keerkoppeling verhouding

Berichtdoor Roelof » 31 Dec 2017, 10:58

Waarom zouden tandwielen in een tandwielkast met bv 2 : 1 sneller slijten dan met een overbrenging van bv 2 : 0,99?
Ze draaien toch gewoon rond?
Het kleinste tandwiel maak (bijna) 2 keer zoveel omwentelingen en alle tanden hiervan zullen dus 2 keer zoveel aan slijtage onderhevig zijn dan de tanden van zijn broertje.
Zodra het draagbeeld op een tand verstoord wordt door overmatige slijtage of willekeurig welke andere oorzaak kan het snel gaan met de tanden en kun je je in beide situaties gaan voorbereiden op een revisie of vervanging.
Of denk ik nu te simpel :? ?

Goede jaarwisseling en een voorspoedig 2018.
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1057
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 19:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Keerkoppeling verhouding

Berichtdoor R.C.Grootveld » 31 Dec 2017, 11:20

Roelof schreef:Of denk ik nu te simpel

Ik ben bang van wel ....

Ondanks dat een prettige jaarwisseling en een voorspoedig 2018
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 1463
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 20:14
ligplaats:
info:

Re: Keerkoppeling verhouding

Berichtdoor Steen » 31 Dec 2017, 18:58

Klaver vier schreef:Er is je nu toch geprobeerd uit te leggen dat 1op1 of 2 op1 niet goed is
Bij mij is de verhouding 2,10,1 dus net iets anders als 2 op 1.
Gr René ( klaver vier)

Wat is verhouding 2,10,1 ??

R.C.Grootveld schreef:Reductiesystemen met een exacte gehele overbrenging ben ik nog nooit tegengekomen.

Steen; Dan moet je op google maar eens 'keerkoppelingen' invullen.

Ik snap natuurlijk wel dat 19 tanden van de motor in 10 tanden van de schroefas ervoor zorgen dat er een verloop van aangrijpen per tand plaats vindt. Plus dat er dan een verhouding van zoiets als 1.9:1 ontstaat.
Maar dat zo'n tandenkast nou zo simpel in elkaar zit?
En ik zie toch overal tandenkasten met verhoudingen tot drie cijfers achter de komma, die toch verhoudingen hebben van 2:1 en 3:1.
Nou ja, ik ben de leek in dit verhaal en het ging mij om iets anders.

Ik dank u allen voor uw inbreng en wens u in het nieuwe jaar 2018, om met CANVAS te spreken; Heftig amoureuze nachten en schandalig woeste dromen.
Domme vragen bestaan niet.
Steen
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 06 Dec 2015, 15:36
Woonplaats: Noord-Oost Friesland
ligplaats: Wartena
info:

Re: Keerkoppeling verhouding

Berichtdoor Marie Christina » 31 Dec 2017, 19:00

:lol:
Dank!
Moge het uitkomen.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 2098
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 18:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Keerkoppeling verhouding

Berichtdoor Popeye » 31 Dec 2017, 19:08

Steen schreef:
Ik dank u allen voor uw inbreng en wens u in het nieuwe jaar 2018, om met CANVAS te spreken; Heftig amoureuze nachten en schandalig woeste dromen.

:o :oops:

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Gebruikers-avatar
Popeye
 
Berichten: 1235
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 11:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Keerkoppeling verhouding

Berichtdoor Klaver vier » 31 Dec 2017, 21:15

Steen 2,10,1 is de verhouding die er op mijn keerkoppeling staat net zo als er op staat model 10-17-010 en serie no,5476
En het is een velvet drive
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 
Berichten: 2081
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 20:52
ligplaats: Loosdrecht
info: Valkkruiser 11,60mx3,85x1,00meter
120 pk iveco aifo 806am
200 watt 24 volt zonnepanelen
Bouwjaar 1981

Re: Keerkoppeling verhouding

Berichtdoor Steen » 01 Jan 2018, 14:57

Klaver vier schreef:Steen 2,10,1 is de verhouding die er op mijn keerkoppeling staat net zo als er op staat model 10-17-010 en serie no,5476
En het is een velvet drive
Gr René ( klaver vier)

Ik begrijp de verhouding 2,10,1 niet. Welke verhouding is dat dan ??
Domme vragen bestaan niet.
Steen
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 06 Dec 2015, 15:36
Woonplaats: Noord-Oost Friesland
ligplaats: Wartena
info:

Re: Keerkoppeling verhouding

Berichtdoor jkos » 01 Jan 2018, 15:09

2.10:1

Grt,

John
jkos
 
Berichten: 260
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 18:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Arnemuiden
info:

Re: Keerkoppeling verhouding

Berichtdoor Steen » 01 Jan 2018, 16:50

jkos schreef:2.10:1

Grt,

John

OK Dank je wel.
Domme vragen bestaan niet.
Steen
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 06 Dec 2015, 15:36
Woonplaats: Noord-Oost Friesland
ligplaats: Wartena
info:

Re: Keerkoppeling verhouding

Berichtdoor Klaver vier » 01 Jan 2018, 16:53

Ik kan er ook niks aan doen dit staat echt op mijn keerkoppeling ratio 2.10:1. daar moeten jullie het dus mee doen
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 
Berichten: 2081
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 20:52
ligplaats: Loosdrecht
info: Valkkruiser 11,60mx3,85x1,00meter
120 pk iveco aifo 806am
200 watt 24 volt zonnepanelen
Bouwjaar 1981

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Google [Bot] en 14 gasten