Keerkoppeling verhouding

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Keerkoppeling verhouding

Berichtdoor R.C.Grootveld » 27 Dec 2017, 23:17

Die indruk had ik ook .....
Ik begreep precies wat je bedoelde, maar het leek niet over te komen.

Overigens is het geen lineair getal, maar een geheel getal (inmiddels aangepast)
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 1164
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 20:14
ligplaats:

Re: Keerkoppeling verhouding

Berichtdoor jkos » 28 Dec 2017, 08:26

[quote="R.C.Grootveld"]Als je verhouding geen geheel getal is, zal er telkens een andere tand aangegrepen worden, waarbij er uiteraard een herhaal factor in zit.
Hiermee voorkom je dat altijd dezelfde tanden in elkaar grijpen.

En dit is heel iets anders dan “verschuiven” ;)

Verder wens ik een ieder alvast een mooi en gezond 2018
jkos
 
Berichten: 178
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 18:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Arnemuiden

Re: Keerkoppeling verhouding

Berichtdoor Wolf1 » 28 Dec 2017, 08:40

R.C.Grootveld schreef:Vergelijk het met de volgorde van de cylinders in motoren, zijn ook nooit 1,2,3,4 etc.
Idem voor de stampers van een "slagstamper molen"

Lariekoek
Om de lager belasting in de hand te houden kan er nooit een compressie slag naast een verbranding slag plaats vinden !
En daarom wordt dan de ontbrandingsvolgorde b.v 1-2-4-3 (even doordenken)
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 672
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 18:24
ligplaats:

Re: Keerkoppeling verhouding

Berichtdoor quichot » 28 Dec 2017, 09:42

Ik heb altijd begrepen dat het ook te maken had met het voorkomen van resonantie. Als de hele aandrijflijn in hetzelfde ritme trilt als (delen van) de romp, zou dat tot resonantieschade kunnen leiden. Door as en schroef in een volstrekt willekeurig ritme te laten draaien ten opzichte van de motor zou het risico daarop afnemen.
Maar als dat ook lariekoek is hoor ik dat graag! ;)
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 1805
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 09:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: Amsterdam

Re: Keerkoppeling verhouding

Berichtdoor eagle » 28 Dec 2017, 10:14

De "Vreemde" overbrengverhoudingen van keerkoppelingen ontstaan door het soms toepassen van planeettandwielen. Dat gebeurt om vertragingen te realiseren waarbij er een zo klein mogelijk harttlijnverzet moet zijn, of zelfs nul verzet (oa Velvet). Ook indien de uitgaande as onder een hoek staat (meestal 7 gr) zorgt dat voor decimalen. Men probeert zo goed mogelijk waardes te realiseren die stappen van 0,5 maken.

Achteruit-waardes ontstaan door toepassing van ketting of keerwielen.

De waarde 1: 1.91 komt alleen voor in de Volvo Penta reductiekast die bij dieselmotoren achter de MS(B) keerkoppeling zit; Daarin zit ook een planeetwielenset,waardoor het verzet slechts ca 10 mm bedraagt.

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 514
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 17:04
ligplaats:

Re: Keerkoppeling verhouding

Berichtdoor Popeye » 28 Dec 2017, 12:52

eagle schreef:De "Vreemde" overbrengverhoudingen van keerkoppelingen ontstaan door het soms toepassen van planeettandwielen. Dat gebeurt om vertragingen te realiseren waarbij er een zo klein mogelijk harttlijnverzet moet zijn, of zelfs nul verzet (oa Velvet). Ook indien de uitgaande as onder een hoek staat (meestal 7 gr) zorgt dat voor decimalen. Men probeert zo goed mogelijk waardes te realiseren die stappen van 0,5 maken.

Achteruit-waardes ontstaan door toepassing van ketting of keerwielen.

De waarde 1: 1.91 komt alleen voor in de Volvo Penta reductiekast die bij dieselmotoren achter de MS(B) keerkoppeling zit; Daarin zit ook een planeetwielenset,waardoor het verzet slechts ca 10 mm bedraagt.

Gr, Eagle

Ik was hiervoor al afgehaakt! :? :roll:

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Gebruikers-avatar
Popeye
 
Berichten: 1006
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 11:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:

Re: Keerkoppeling verhouding

Berichtdoor Steen » 30 Dec 2017, 14:26

Dat aangrijpen of dat van dezelfde tanden begrijp ik niet want hoe zit het dan met keerkoppelingen 1 op 1 en 1 op 2.
Ik begrijp ook niet wat de verbrandings volgorde van de cilinders ermee te maken heeft.

Ik lees ook dat die 1.91 alleen in de volvopenta reductiekast voorkomt.
Ik wil wel iedereen bedanken voor de input.

Ik begrijp dat mijn schroef bijna 2 keer zo langzaam draait als mijn motortoerental aangeeft.
Is dat misschien de reden dat iemand op de werf zei dat mijn schroef te klein is.
Ik denk dat ik daar een nieuw onderwerp over begin.

Met vriendelijke groet en de beste wensen voor 2018
Domme vragen bestaan niet.
Steen
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 06 Dec 2015, 15:36
Woonplaats: Noord-Oost Friesland
ligplaats: Wartena

Re: Keerkoppeling verhouding

Berichtdoor Klaver vier » 30 Dec 2017, 16:29

Er is je nu toch geprobeerd uit te leggen dat 1op1 of 2 op1 niet goed is
Bij mij is de verhouding 2,10,1 dus net iets anders als 2 op 1.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 
Berichten: 1490
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 20:52
ligplaats: Loosdrecht

Re: Keerkoppeling verhouding

Berichtdoor Steen » 30 Dec 2017, 17:13

Met alle respect maar;
Nee, dat uitleggen is dus niet helemaal gelukt.
En als ik dan zie dat er duizenden keerkoppelingen verkocht worden met vertragingen van 1 : 1 en 2 : 1 en 3 : 1
Dan denk ik dat dat hele verhaal van slijtage en in de zelfde stand staan van de tandwielen grote lariekoek is.

Anders zou er toch geen enkele van die 1op1 en 2op1 keerkoppelingen verkocht worden.

Groet Steen
Domme vragen bestaan niet.
Steen
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 06 Dec 2015, 15:36
Woonplaats: Noord-Oost Friesland
ligplaats: Wartena

Re: Keerkoppeling verhouding

Berichtdoor R.C.Grootveld » 30 Dec 2017, 17:38

Steen schreef:Dat aangrijpen of dat van dezelfde tanden begrijp ik niet want hoe zit het dan met keerkoppelingen 1 op 1 en 1 op 2.

Reductiesystemen met een exacte gehele overbrenging ben ik nog nooit tegengekomen.

Verder is het simpel: Bij een 1:N overbrenging waarbij N een geheel getal is zullen altijd dezelfde tanden in elkaar grijpen en dat moet je niet willen.

Voorbeeld 1:
Tandwiel 1: 100 tanden
Tandwiel 2: 200 tanden
Resulterende overbrenging: 2 op 1 met als gevolg:
Tand 1-1 zal altijd ingrijpen in achtereenvolgens tand 2-1, 2-101, 2-1, 2-101 etc
Tand 1-2 zal altijd ingrijpen in achtereenvolgens tand 2-2, 2-102, 2-2, 2-102 etc

Voorbeeld 2:
Tandwiel 1: 100 tanden
Tandwiel 2: 202 tanden
Resulterende overbrenging: 2 op 0.99 met als gevolg:
Tand 1-1 zal ingrijpen in achtereenvolgens tand 2-1, 2-101, 2-201, 2-99, 2-199,2-97 etc
Tand 1-2 zal ingrijpen in achtereenvolgens tand 2-2, 2-102, 2-202, 2-100, 2-198,2-95 etc

En dus verdeel je de slijtage over alle tanden, immers 'het duurt even' voordat dezelfde tanden elkaar weer tegenkomen
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 1164
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 20:14
ligplaats:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten