Keerkoppeling verhouding

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Keerkoppeling verhouding

Berichtdoor Steen » 25 Dec 2017, 23:25

Ik heb een vraag over een keerkoppeling.
Wat betekend verhouding 1.91:1 ?
Wil dat zeggen dat de schroef 1.91 keer zo snel draait als de motor.
Of juist dat de motor 1.91 keer zo snel draait als de schroef.

Groet Steen
Domme vragen bestaan niet.
Steen
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 06 Dec 2015, 16:36
Woonplaats: Noord-Oost Friesland
ligplaats: Wartena
info:

Re: Keerkoppeling verhouding

Berichtdoor Rene » 26 Dec 2017, 00:00

Motor draait 1.91 keer zo snel.

René
Zij wilde de wereld zien, Hij installeerde google earth
Gebruikers-avatar
Rene
 
Berichten: 393
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 10:00
ligplaats: Giethoorn.
info:

Re: Keerkoppeling verhouding

Berichtdoor Steen » 26 Dec 2017, 11:06

Rene schreef:Motor draait 1.91 keer zo snel.

René


Zal wel een technische reden hebben om een verhouding van 1.91 :1 te bedenken.

Veel dank, Steen
Domme vragen bestaan niet.
Steen
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 06 Dec 2015, 16:36
Woonplaats: Noord-Oost Friesland
ligplaats: Wartena
info:

Re: Keerkoppeling verhouding

Berichtdoor Klaver vier » 26 Dec 2017, 12:55

Dat het zo,n gekke verhouding is heeft te maken met het stoppen van de koppeling als het 2 op1 zou zijn zou de koppeling altijd in de zelfde stand stoppen, nu verschuift dit ,en krijg je geen vaste slijtage
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Keerkoppeling verhouding

Berichtdoor jkos » 26 Dec 2017, 16:51

Wat “verschuift” er dan?

Grt, John
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Keerkoppeling verhouding

Berichtdoor Klaver vier » 26 Dec 2017, 17:12

De stand van de tandwielen,die komen dus niet elke keer meer in de zelfde stand
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Keerkoppeling verhouding

Berichtdoor Wolf1 » 27 Dec 2017, 09:02

Klaver vier schreef:De stand van de tandwielen,die komen dus niet elke keer meer in de zelfde stand
Gr René ( klaver vier)

Zijn dat loodgieter theorieën ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Keerkoppeling verhouding

Berichtdoor kajoe » 27 Dec 2017, 17:36

sorry hoor maar hier heb ik nog niet van gehoord dat de tand wielen niet op de zelfde plaats uit komen kan toevallig ,maar heb vele koppelingen van binnen gezien tijdens reparatie en hoe zie je dat dan ik heb tot op heden nog geen koppelingen gezien die van boven doorzichtig waren .vooral de grotere van kuipers en Lohman stolterfolt en twindisc.
tja de oude brevo keerkoppeling daar kon je van alles zien ,maar bij de meesten zat daar geen vertraging tussen ,dus 1 op 1 ,maar ten kwamen de toerenmakers en moest het anders ,anders kreeg je allemaal slagroom kloppers
vlak na de oorlog kwamen de zogezegde varkens in opmars die kwamen uit de tanks en daar barste het van ,klote dingen vond ik het maar meestal werd den ze in een bepaalde overbrenging vast gezet maar je had er ook waar je nog me moest schakelen ,dus gewoon ergens in een stand rammen ,vooral kwamen ze achter GM en Detroit ,en lucht gekoelde deutz te staan daar barste het toen ook van .
gelukkig sterft die troep uit .
kajoe
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Keerkoppeling verhouding

Berichtdoor R.C.Grootveld » 27 Dec 2017, 19:15

Als je verhouding geen geheel getal is, zal er telkens een andere tand aangegrepen worden, waarbij er uiteraard een herhaal factor in zit.
Hiermee voorkom je dat altijd dezelfde tanden in elkaar grijpen.

Vergelijk het met de volgorde van de cylinders in motoren, zijn ook nooit 1,2,3,4 etc.
Idem voor de stampers van een "slagstamper molen"
Laatst gewijzigd door R.C.Grootveld op 28 Dec 2017, 00:16, in totaal 1 keer gewijzigd.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Keerkoppeling verhouding

Berichtdoor Klaver vier » 27 Dec 2017, 20:29

Ik wou dat ik het zo mooi kon verwoorden Rob,ik bedoel hetzelfde maar kan het niet zo mooi zeggen.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten