Pagina 1 van 4

Keerkoppeling verhouding

BerichtGeplaatst: 25 Dec 2017, 23:25
door Steen
Ik heb een vraag over een keerkoppeling.
Wat betekend verhouding 1.91:1 ?
Wil dat zeggen dat de schroef 1.91 keer zo snel draait als de motor.
Of juist dat de motor 1.91 keer zo snel draait als de schroef.

Groet Steen

Re: Keerkoppeling verhouding

BerichtGeplaatst: 26 Dec 2017, 00:00
door Rene
Motor draait 1.91 keer zo snel.

René

Re: Keerkoppeling verhouding

BerichtGeplaatst: 26 Dec 2017, 11:06
door Steen
Rene schreef:Motor draait 1.91 keer zo snel.

René


Zal wel een technische reden hebben om een verhouding van 1.91 :1 te bedenken.

Veel dank, Steen

Re: Keerkoppeling verhouding

BerichtGeplaatst: 26 Dec 2017, 12:55
door Klaver vier
Dat het zo,n gekke verhouding is heeft te maken met het stoppen van de koppeling als het 2 op1 zou zijn zou de koppeling altijd in de zelfde stand stoppen, nu verschuift dit ,en krijg je geen vaste slijtage
Gr René ( klaver vier)

Re: Keerkoppeling verhouding

BerichtGeplaatst: 26 Dec 2017, 16:51
door jkos
Wat “verschuift” er dan?

Grt, John

Re: Keerkoppeling verhouding

BerichtGeplaatst: 26 Dec 2017, 17:12
door Klaver vier
De stand van de tandwielen,die komen dus niet elke keer meer in de zelfde stand
Gr René ( klaver vier)

Re: Keerkoppeling verhouding

BerichtGeplaatst: 27 Dec 2017, 09:02
door Wolf1
Klaver vier schreef:De stand van de tandwielen,die komen dus niet elke keer meer in de zelfde stand
Gr René ( klaver vier)

Zijn dat loodgieter theorieën ?
Gr. Wolf1

Re: Keerkoppeling verhouding

BerichtGeplaatst: 27 Dec 2017, 17:36
door kajoe
sorry hoor maar hier heb ik nog niet van gehoord dat de tand wielen niet op de zelfde plaats uit komen kan toevallig ,maar heb vele koppelingen van binnen gezien tijdens reparatie en hoe zie je dat dan ik heb tot op heden nog geen koppelingen gezien die van boven doorzichtig waren .vooral de grotere van kuipers en Lohman stolterfolt en twindisc.
tja de oude brevo keerkoppeling daar kon je van alles zien ,maar bij de meesten zat daar geen vertraging tussen ,dus 1 op 1 ,maar ten kwamen de toerenmakers en moest het anders ,anders kreeg je allemaal slagroom kloppers
vlak na de oorlog kwamen de zogezegde varkens in opmars die kwamen uit de tanks en daar barste het van ,klote dingen vond ik het maar meestal werd den ze in een bepaalde overbrenging vast gezet maar je had er ook waar je nog me moest schakelen ,dus gewoon ergens in een stand rammen ,vooral kwamen ze achter GM en Detroit ,en lucht gekoelde deutz te staan daar barste het toen ook van .
gelukkig sterft die troep uit .

Re: Keerkoppeling verhouding

BerichtGeplaatst: 27 Dec 2017, 19:15
door R.C.Grootveld
Als je verhouding geen geheel getal is, zal er telkens een andere tand aangegrepen worden, waarbij er uiteraard een herhaal factor in zit.
Hiermee voorkom je dat altijd dezelfde tanden in elkaar grijpen.

Vergelijk het met de volgorde van de cylinders in motoren, zijn ook nooit 1,2,3,4 etc.
Idem voor de stampers van een "slagstamper molen"

Re: Keerkoppeling verhouding

BerichtGeplaatst: 27 Dec 2017, 20:29
door Klaver vier
Ik wou dat ik het zo mooi kon verwoorden Rob,ik bedoel hetzelfde maar kan het niet zo mooi zeggen.
Gr René ( klaver vier)