eagle schreef:Materiaal van de as is niet interessant: de E-moduul van de diverse staalsoorten ligt vlak bij elkaar.
Het koppel (= bij deze ca 2x het motorkoppel bij max toeren) is bij deze diameter nauwelijks van belang ( gezien I-polair bij D=35)
...."Moet er ook nog even bij vermelden dat de 2 kogellagers in het oliebad meteen dienst doen als stuwlager er komt geen druk van de schroef op de as."...
Dit gegeven is wel van belang, gezien de motor op flexibele motorsteunen staat.
- Axiaal is er geen belasting: De As-positie wordt gedicteerd door de kogellagers (Seegerringen, of conische klembus?). Aan de koppelingszijde mag er geen axiale dwang zijn; De Bullflex lost dat voor je op.
-Radiaal is een heel ander verhaal;
De bullflex kan in twee modi draaien: als Hoek-compensator, indien de nylon centreerring is gemonteerd, of als Verzet-compensator, als die ring wordt weggenomen.
Aangezien de as al op twee punten gelagerd is, zal buiging (door motor-swing) optreden, met als gevolg hoekfout in de bestaande lagers; niet fijn!
Nu er al gekozen is voor deze opstelling is het zaak om buiging uit te sluiten; Dus een derde, zeer goed uitgelijnd lager aanbrengen.
As-stijfheid wordt bepaald door de "Slankheid" (Traagheidsstraal/lengte). Bij deze maten is de grens bij ca L= 20 D, ofwel ongeveer 700 mm; Langer = slap.
De Slapte kan dus, evenals de buiging, door het derde lager worden ondervangen, door het op minder dan die 700 mm vanaf de keerkoppeling te plaatsen.
Maarrr; Nu ontstaat er echter Verzet door motorswing (in alle radiale richtingen, vooral bij lage toeren, en zg onderkritische toeren; die zijn er tijdens Starten en Stoppen).
De bullflex lost dat ook voor je op, als je hem in de Verzet-compensator-modus gebruikt, dus moet de nylon centreerring worden verwijderd!
Gr, Eagle
Een stukje college!
Groet, Jack.