buitengland schroefaslager advies

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

buitengland schroefaslager advies

Berichtdoor watergraag » 18 Dec 2017, 17:20

Onlangs heb ik een spitsgatter sloepje weten te bemachtigen. Deze heeft op de bodem gelegen. De romp moet schoon en opgeknapt. De motor loopt inmiddels weer keurig. Of de schroefas nog een extra leven krijgt is voor mij een vraag.

Na de keerkoppeling van de volvo penta md2 volgt een vetgesmeerde schroefas. De binnenste waterkering (vetkoord) werkt naar behoren. Hoe de doorvoer door de scheepswand werkt begrijp ik niet. Ik heb mij ingelezen in de verschillende type schroefassen ( rubber seal, vetkoord, watergesmeerd etc...) maar weet niet wat voor type buitengland ik heb. De schroefaskoker is middels een polyestermassa verankerd in de binnenzijde van de kiel. De buitenste gland hing los en kan met twee bouten vastgezet worden in de kiel van de boot.

Waar de buitengland de schroefaskoker raakt ziet het er roestig uit. Ik heb online niet kunnen vinden op wat voor wijze de aansluiting gland-schroefaskoker waterdicht gemaakt moet worden of dat deze wellicht niet potdicht hoeft te zijn maar dat het vetkoord binnen zijn werk doet.

Mijn vragen zijn:
-Kent iemand dit type buitengland en schroefaskoker/lager?
-Is de staat waarin het zich bevind een reddingspoging waard of moet er vervangen worden
-Indien het redden waard, welke stappen moet ik dan ondernemen.

Hulp zou erg welkom zijn.

mvg Peter

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
watergraag
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 18 Dec 2017, 16:22
Woonplaats: friesland
ligplaats: friesland
info: saga20

Re: buitengland schroefaslager advies

Berichtdoor broekerhaven » 18 Dec 2017, 17:49

Lijkt erop dat je de reden van het zinken wel ondekt heb....
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: buitengland schroefaslager advies

Berichtdoor Blacktoppie » 18 Dec 2017, 19:48

De buitengland hoort vast te zitten aan de romp met 2 bouten, er hoort minimale speling tussen de gland en de as te zitten, als hij te strak zit kan hij natuurlijk niet draaien en het vetkoord houd normaal het water buiten.

Ik zie bij jou helemaal geen bout gaten of iets dergelijks in de romp, wellicht afgebroken en weg geflext?

Als ik bij ons op de werf een rondje loop zie ik veel boten met een soortgelijke gland(bij mij zit er ook zo 1 op)
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1175
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: buitengland schroefaslager advies

Berichtdoor watergraag » 19 Dec 2017, 00:03

Dank voor je reactie blacktoppie.
Er zitten gaten in de gland en in de kiel. Deze zitten vol met antifouling en kit. Je zou haast denken dat een vorig eigenaar de gland op de kiel gekit heeft...maar waarschijnlijker is dat gepoogd is de zinkpartij te verhullen voor de verkoop door een enorme verse laag antifouling op de slechte delen te smeren. Iig moet de gland met de juiste bouten vast te zetten zijn. Ik vroeg mij meer af of er in de uitsparing van de buitengland ook een vetkoord of rubber of anders soortige waterkering thuis hoort. En of de roestige schroefaskoker op de kiel iets mist dat als waterkering kan dienen. Indien dit niet het geval is kan ik dan aannemen dat de schroefaskoker van buitenaf tot het vetkoord vlak bij de keerkoppeling vol water mag staan?

gr Peter
watergraag
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 18 Dec 2017, 16:22
Woonplaats: friesland
ligplaats: friesland
info: saga20

Re: buitengland schroefaslager advies

Berichtdoor Noordvaarder » 19 Dec 2017, 00:46

watergraag schreef:En of de roestige schroefaskoker op de kiel iets mist dat als waterkering kan dienen.

Dat achterste gedeeltye hoord vast aan de kieldoos gemonteerd te zijn d.m.v. bouten.
Indien dit niet het geval is kan ik dan aannemen dat de schroefaskoker van buitenaf tot het vetkoord vlak bij de keerkoppeling vol water mag staan?
gr.Peter

Nee juist niet.
In de gland aan de binnenzijde spuit je vet via de vetnippels,en aan de achterkant komt dat er bij het achterlager weer uit.
Door het varen komt er wel wat water in de schorefaskoker.
Het vetkoord aan de binnenzijde in de gland,dient als afdichting van de schroefas.
Het feit dat er af en toe een druppel water uit komt,is niet erg.

Je moet het zo zien.
Als de schroefaskoker vol kon staan met water,zou je nooit het vetkoord kunnen vernieuwen als het schip in het water ligt.
Vandaar dat de schroefaskoker niet vol met water zit tot aan het vetkoord,maar met vet.
Tegenwoordig op alkalische basis i.v.m. waterverontreiniging.

Zo ziet een compleet er uit.
http://maidenmeij.nl/producten/schroefa ... meerd.html
Aan de buitenzijde zit geen gland,maar een flens.
De flens zit met bouten aan de kiel vast.
Ook behoord er aan de buitenzijde geen vetkoord in te zitten.
Noordvaarder
 

Re: buitengland schroefaslager advies

Berichtdoor watergraag » 19 Dec 2017, 15:52

Duidelijk Wiebren.

Mooi bedrijfje in je link. Jammer dat het de werkzaamheden heeft moeten staken.
Ik heb heel wat websites bekeken maar heb mij nooit gerealiseerd dat de gehele schroefkoker vol vet zit. (dacht alleen rond het vetkoord). De buitenste flens zit nog mooi strak om de as. Het geheel moet zonder vervanging nog wel even mee gaan. Ik las net pas de droge reactie van broekerhaven! Mooi. Motor en as liggen behoorlijk uit lijn. De flens aan de buitenzijde zal hierdoor wel losgekomen zijn. Ik verwijder de polyestermassa om het einde van de schroefaskoker en lijm/lamineer deze opnieuw in. Dit keer mooi in lijn met de motor. Dan zou het goed moeten komen.
Dank voor de hulp.

Groet
watergraag
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 18 Dec 2017, 16:22
Woonplaats: friesland
ligplaats: friesland
info: saga20

Re: buitengland schroefaslager advies

Berichtdoor kajoe » 19 Dec 2017, 16:42

informeer eens bij de jongens van bakker ijlst ,zijn goed .
hebben bij mij ook enkele jaren de zaak vernieuwd omdat het daar met de galan een rotzooitje was ,pasgeleden ook nog een nieuwe motor geplaatst ,super .
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: buitengland schroefaslager advies

Berichtdoor Blacktoppie » 19 Dec 2017, 17:40

Zie ik op de eerste foto geen stuwdruklager met bijbehorend homokineet oid.

Als dat zo is moet het stuwdruklager in lijn liggen met de gland. De motor mag dan door de homokineet uit lijn staan(moet zelfs geloof ik anders krijg je verkeerde slijtage)
Maar daar kan iemand anders vast meer over vertellen.
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1175
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: buitengland schroefaslager advies

Berichtdoor Klaver vier » 19 Dec 2017, 19:08

Watergraag ik weet niet of ik het goed zie maar op foto 2 zie ik geen schroefdraad achter uit de kiel steken en dat moet natuurlijk wel want daar draai je het buiten galant op en de twee bouten die daar in komen zijn alleen maar voor de borging.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: buitengland schroefaslager advies

Berichtdoor Blacktoppie » 19 Dec 2017, 20:05

Blacktoppie schreef:De buitengland hoort vast te zitten aan de romp met 2 bouten, er hoort minimale speling tussen de gland en de as te zitten, als hij te strak zit kan hij natuurlijk niet draaien en het vetkoord houd normaal het water buiten.

Ik zie bij jou helemaal geen bout gaten of iets dergelijks in de romp, wellicht afgebroken en weg geflext?

Als ik bij ons op de werf een rondje loop zie ik veel boten met een soortgelijke gland(bij mij zit er ook zo 1 op)


Daar ging ik even de fout in.

zoals klaver vier hierboven zegt draai je de buitengland vast op de schroef as met het schroefdraad in de gland en borg je hem met de 2 bouten.
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1175
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: stefan en 15 gasten