buitengland schroefaslager advies

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: buitengland schroefaslager advies

Berichtdoor Rene » 19 Dec 2017, 21:34

Als je goed kijkt, zie het stukje schroefaskoker ook in het buiten galand zitten.
Denk dat het een nieuwe schroefaskoker gaat worden.

René
Zij wilde de wereld zien, Hij installeerde google earth
Gebruikers-avatar
Rene
 
Berichten: 393
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 10:00
ligplaats: Giethoorn.
info:

Re: buitengland schroefaslager advies

Berichtdoor Klaver vier » 19 Dec 2017, 22:38

Ik denk ook dat er een nieuwe koker in moet,alleen is dan de vraag hoe de bestaande koker achter in de kiel vastzit.
Als hij er uit moet kan dat wel eens een groot probleem worden, want hoe zit hij vast in het polyester.
Ik denk dat het er opneer komt dat hij eruit geboord moet worden met een grote komboor
Maar dat is een beetje gokken omdat de binnenkant niet goed te zien is.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: buitengland schroefaslager advies

Berichtdoor watergraag » 19 Dec 2017, 23:57

Wederom dank voor de input.
Op Wiebren zijn link zag ik ook de schoefdraad. Mijn eerste idee bij het stellen van de vraag was ook dat er iets mistte. In de flens buiten zit idd een verspringing waarvan je zou verwachten dat daar iets in hoort. De vorige eigenaar heeft het er misschien af geflext. Ik verwijder de oude koker eerst maar eens. Ik heb veel ervaring met kunsstoffen (o.a. vacuüm sandwich bouw surfplanken). Dat moet het probleem niet zijn. Dat de motor bewust onder een hoek geplaatst wordt t.o.v. de schroefas was mij onbekend. Ook weer iets om mij in in te lezen. Dat doe ik met gelukkig veel plezier.
groet
watergraag
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 18 Dec 2017, 16:22
Woonplaats: friesland
ligplaats: friesland
info: saga20

Re: buitengland schroefaslager advies

Berichtdoor Martin65 » 24 Dec 2017, 11:51

Lijkt er inderdaad op dat de schroefaskoker door is geroest en af is gebroken. Even een paar boutjes indraaien heeft idd geen zin. Het achtergland moet inderdaad op de schroefaskoker worden gedraaid. De bouten zijn zoals hierboven al aangegeven alleen voor borging. Zo te zien zal er dus een nieuwe koker geplaatst moeten worden
Gebruikers-avatar
Martin65
 
Berichten: 127
Geregistreerd: 16 Apr 2017, 21:35
ligplaats: Deventer
info:

Re: buitengland schroefaslager advies

Berichtdoor Klaver vier » 24 Dec 2017, 16:26

Martin het is niet zo moeilijk als het lijkt,je ziet binnen het binnengallant dat zit tegen de strip aan waardoor de koker loopt ,op het binnengallant zie je een verdikking tot in de verdikking komt de schroefaskoker en dit is buiten net zo.
Dus de koker heeft de lengte tot in de verdikkingen,dat is nu dus heel makkelijk op te meten.
Het grootste probleem is hoe zit de koker vast in het polyester,dat is nu op de foto niet te zien,wat je kan proberen of je met een grote zweedse tang de koker kan draaien,als dit lukt kan hij er waarschijnlijk zo naar achter toe uit.
Zit er geen beweging in dan zou hij er uitgeboord moeten worden.
Veel suc6
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: buitengland schroefaslager advies

Berichtdoor watergraag » 22 Apr 2019, 23:26

Even een terugmelding op een probleem dat ik hier meer dan een jaar geleden voorlegde. Het project heeft een jaar stil gelegen maar is weer op gang.
De schroefaskoker bleek inderdaad volledig doorgerot op de draad waar het buitengland op draait.

Afbeelding

De koker lag in de kiel in het beton. Met een hamerboor en beitel heb ik dit verwijderd tot de koker los lag. De motor en as heb ik in 1 stuk uit de boot getakeld. De as kreeg ik niet los waar deze in de het lager zat. De kiel ziet er nu zo uit.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De motorfundatie is redelijk maar onlangs heb ik een volvo penta md7 op de kop getikt met een metalen fundatie. Ik denk dat ik deze motor inclusief fundatie in ga bouwen in plaats van de oude md2. Tevens heb ik een messing schroefaskoker met buitenlager , montageflens en radice zwevend binnenlager gekocht en stap ik over op een watergesmeerd systeem.

De oude schroef en as gebruik ik weer. Ik heb alleen nog wat moeite de klembus constructie waarmee de as vast zit los te krijgen. Eén dezer dagen post ik hiervan wat foto's.

groet Peter
watergraag
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 18 Dec 2017, 16:22
Woonplaats: friesland
ligplaats: friesland
info: saga20

Re: buitengland schroefaslager advies

Berichtdoor watergraag » 25 Apr 2019, 12:19

Hier een foto van de homokineet/stuwdruklager bevestiging op de as. Duidelijk is het niet. Daarom een schetsje er bij. (Hier op is de bus met schroefdraad veel langer dan in werkelijkheid)

Kan iemand mij uitleggen hoe ik de as verwijder van het lager. Na het lossen van de borgmoer verwachtte ik de as uit de bus met schroefdraad te kunnen trekken maar deze zit muurvast. Geweld durf ik niet te gebruiken uit angst iets te slopen. De borgmoer zelf heeft al erg geleden onder het losmaken.

Groet Peter

Afbeelding

Afbeelding
watergraag
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 18 Dec 2017, 16:22
Woonplaats: friesland
ligplaats: friesland
info: saga20

Re: buitengland schroefaslager advies

Berichtdoor watergraag » 25 Apr 2019, 12:25

Of zou de bus met schroefdraad uit het rode gedeelte kunnen draaien?

Afbeelding
watergraag
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 18 Dec 2017, 16:22
Woonplaats: friesland
ligplaats: friesland
info: saga20

Re: buitengland schroefaslager advies

Berichtdoor watergraag » 09 Mei 2019, 11:17

Gelukt. Na veel google werk. Het betreft een aquadrive scatra 19100 model.
Het geheel zat na vele jaren zo verschrikkelijk vast dat kruipolie, heet stoken en een moker niet meer hielpen. Uiteindelijk een stalen pijp gepakt die net over de borgmoer paste maar tegen het achterliggende lager kwam. De schroefas in de pijp laten zakken (pijp langer dan as) en deze met de koppeling omhoog op het beton laten stuiteren. Heel langzaam kwam het geheel in beweging en uiteindelijk los Ik heb een oude doek met prop onder in de buis zodat de as niet op het beton zou vallen. Het was idd een trekbus waar de as in viel.
Nu het watergesmeerde systeem inbouwen.

groet
watergraag
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 18 Dec 2017, 16:22
Woonplaats: friesland
ligplaats: friesland
info: saga20

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten