Pagina 1 van 3

Controle zinkpluggen motorblok

BerichtGeplaatst: 16 Dec 2017, 17:40
door Yep
In de manual van de John Deere 6068 staat dat ik de zinkpluggen (geplaatst op de warmtewisselaar interne koelwatercircuit en buitenwatercircuit) moet controleren en indien opportuun moet vervangen.
Wat is de waarde van deze actie? Alvast dank!

Re: Controle zinkpluggen motorblok

BerichtGeplaatst: 16 Dec 2017, 19:57
door broekerhaven
Doe je het niet rot je blok weg.

beetje kort door de bocht maar het staat er niet voor niets.

Re: Controle zinkpluggen motorblok

BerichtGeplaatst: 16 Dec 2017, 20:37
door Yep
Daar lijkt het op maar ik heb er nooit een verhaaltje over gelezen.
Ook via 'zoeken' op het WF kom ik dit onderwerp niet tegen.
Vandaar toch de vraag.

Re: Controle zinkpluggen motorblok

BerichtGeplaatst: 17 Dec 2017, 06:32
door pascall
Denk dat het op zoet water wel losloop, het is meer aan de orde op zoutwater, wat betreft het buitenwater koelsysteem.

Re: Controle zinkpluggen motorblok

BerichtGeplaatst: 17 Dec 2017, 07:14
door Roelof
De pijpen in de koeler zullen van een koper legering gemaakt zijn, het koelerhuis (giet)staal.
De zinkstukken in de koeler hebben dezelfde functie als de anodes op de romp.

Normaal gesproken is het koelerhuis aan de binnenzijde voorzien van een coating, deze bescherm ook. Ik denk dat het geen kwaad kan om eens het te controleren, kun je direct ook de pijpen schoonmaken met een pijpenragger, ook kan in de einddeksels kan slib / bezinksel wel eens blijven zitten.
Als de koeler goed toegankelijk is valt het qua werk wel mee, de pijpenbundel hoeft er niet uit, alleen de einddeksels er afhalen.

Als je het bij gelegenheid eens een keer doet, kun je aan de hand van de draaiuren zelf de noodzaak voor een volgende keer beoordelen.

Groet,
Roelof

Re: Controle zinkpluggen motorblok

BerichtGeplaatst: 17 Dec 2017, 12:19
door Yep
He Roelof,

Dank!
Ja, het heeft inderdaad met zout water te maken.
Met die pijpenragger wordt een staaf koper bedoeld van bijna 5 mm. doorsnee.
Ik ga dat klusje combineren (pijpen cleanen en anode).
Het geheel is goed bereikbaar.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Re: Controle zinkpluggen motorblok

BerichtGeplaatst: 17 Dec 2017, 13:09
door Klaver vier
Yep puur uit intresse klopt het dat A op de derde foto de anode is of heb ik dat mis,als dat de anode is dan zit deze toch in het interne circuit.
Ik ben heel benieuwd naar jouw uitleg,gewoon uit nieuwschierigheid en intresse
Gr René ( klaver vier)

Re: Controle zinkpluggen motorblok

BerichtGeplaatst: 17 Dec 2017, 13:15
door Yep
Klaver vier schreef:Yep puur uit intresse klopt het dat A op de derde foto de anode is of heb ik dat mis,als dat de anode is dan zit deze toch in het interne circuit.
Ik ben heel benieuwd naar jouw uitleg,gewoon uit nieuwschierigheid en intresse
Gr René ( klaver vier)


Klopt, zo heb ik het uit de manual geplukt, A is de anode.
Ik heb de boel nog niet los gemaakt, zinkpluggen zijn besteld.
Derhalve heb ik nog geen idee of interne of externe vloeistof door de pijpen loopt.
Ook weet ik niet zeker of de zinkplug in contact staat met de inhoud van de pijpen of met de vloeistof eromheen.

Ik vind het wel apart dat ik over zinkpluggen nooit eerder wat gelezen heb op het WF......
Ben ik de eerste die dit controleert? ;-)

Re: Controle zinkpluggen motorblok

BerichtGeplaatst: 17 Dec 2017, 13:24
door Klaver vier
Dank voor de uitleg zo worden we allemaal steeds wat wijzer,ik denk dat het het interne gedeelte is en dat de anode beschermd tegen het verschil in materiaal de koelbuizen zijn immers van rvs of koper,ik denk dat de anode met niets kontakt moet maken want dan is hij wel heel gauw weggevreten.
Aan de koelpijpen te zien zou ik zeggen intern systeem omdat de gaatjes nogal klein zijn voor buitenwater.
Nog maals ik weet het niet ik denk het,vindt het verdomd interessant.
Gr René ( klaver vier)

Re: Controle zinkpluggen motorblok

BerichtGeplaatst: 17 Dec 2017, 13:30
door Yep
Ik lees nog:

Two zinc plugs (A) are installed in the sea water cooling system to help reduce the corrosive action of salt in the sea water.
The reaction of the zinc to sea water causes the plugs to deteriorate, instead of the more critical cooling system parts.
Therefore, the zinc plugs MUST BE inspected every 250 Hours.

Ik houd jullie op de hoogte.