Controle zinkpluggen motorblok

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Controle zinkpluggen motorblok

Berichtdoor Klaver vier » 17 Dec 2017, 13:40

Ik kan het een heel klein beetje volgen,ik kan geen engels,maar begrijp dat ze in het zeewater zitten en om de 250 uur gecontroleerd moeten
Gr René
Klaver vier
 

Re: Controle zinkpluggen motorblok

Berichtdoor Yep » 17 Dec 2017, 14:29

Klopt, dat lees ik ook.
En 250 uur is niet meer dan een seizoen.
Toch een dingetje lijkt me.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Controle zinkpluggen motorblok

Berichtdoor Roelof » 17 Dec 2017, 14:59

Yep schreef:1) Derhalve heb ik nog geen idee of interne of externe vloeistof door de pijpen loopt.
2) Ook weet ik niet zeker of de zinkplug in contact staat met de inhoud van de pijpen of met de vloeistof eromheen.
3) Ben ik de eerste die dit controleert? ;-)


1) Normaal gesproken gaat het buitenboordwater door de pijpen, koelvloeistof / olie gaat langs de buitenkant van de pijpen. Het koelwater wordt toe- en afgevoerd vanaf de einddeksels van de koeler. (Als je de leidingen vanaf de einddeksels volgt zul je vanzelf buitenboord komen).
2) Zinkplug staat in contact met de vloeistof welke door de pijpen stroomt (buitenboordwater)
3) Dat zal mij niet verbazen :mrgreen:

Ik zou de zinkplug niet isoleren van de deksels. Vergelijkbaar met de anodes buitenboord, die werken ook niet als ze geïsoleerd van de romp worden gemonteerd.
Met pijpenragger bedoelde ik een dergelijk borsteltje, doorsteken met een stuk massief zou ik niet doen.
Afbeelding

Plaats je nog een foto van de einddeksels met zink pluggen als je ze open hebt?

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Controle zinkpluggen motorblok

Berichtdoor Yep » 17 Dec 2017, 15:02

Goed idee!
Ik zocht al naar een koperen staaf van ca. 4,76 mm., maar vindt dat maar eens.
Ik ga zo'n pijpenrager scoren.
Thanks!!
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Controle zinkpluggen motorblok

Berichtdoor Noordvaarder » 17 Dec 2017, 16:20

Yep schreef:Two zinc plugs (A) are installed in the sea water cooling system to help reduce the corrosive action of salt in the sea water.
The reaction of the zinc to sea water causes the plugs to deteriorate, instead of the more critical cooling system parts.
Therefore, the zinc plugs MUST BE inspected every 250 Hours.

De vertaling van bovemstaand stukje luid als volgt.
Twee zinken pluggen (A) zijn geïnstalleerd in het zeewater-koelsysteem om de corrosieve werking van zout in het zeewater te verminderen.
De reactie van het zink op zeewater zorgt ervoor dat de pluggen verslechteren, in plaats van de meer kritische koelsysteemonderdelen.
Daarom MOETEN de zinkpluggen elke 250 uur worden geïnspecteerd.

Conclusie is dus, extern cirquit,en niet intern zoals K4 beweerd.
Klaver vier schreef:Ik kan het een heel klein beetje volgen,ik kan geen engels.

Is geen schande,daar zijn vertaalhulpen voor te vinden op de wwww.
Maar het is dan beter eerst het stukje via "drop en swap" ( knippen en plakken), (helaas is PC taal is ook engels) in Google Translate(google vertaal) te plakken,en dan je conclusie te trekken.
Want nu schrijf je iets over het interne cirquit,waar het niks mee te maken heeft.
Het is het koelwatercirquit van het buitenwater.
Zinken anodes zijn bedoeld voor indien men allen op zout water vaart.
Alu anodes als je wisselend op zout en zoet water vaart.
En Magnesium als je enkel op zoet water vaart.

Google Translate --> https://translate.google.nl/?hl=nl&tab=wT
Noordvaarder
 

Re: Controle zinkpluggen motorblok

Berichtdoor Klaver vier » 17 Dec 2017, 16:58

Sorry Wiebren je trekt zoals gewoonlijk weer een conclusie die nergens op slaat
Ik kan geen engels lezen ,maar ik heb toch goed begrepen dat de koelbundel in het zeewater zit en niet in het interne circuit zoals jij suggereert dat ik dat zeg,dat zeg ik namelijk helemaal niet zie mijn vorige post.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Controle zinkpluggen motorblok

Berichtdoor Roelof » 17 Dec 2017, 19:51

@ wiebren & Rene:
Door / langs de koeler bundel gaat buitenboordwater, dit is al naar gelang het vaargebied schoon of vuil zoet- of zoutwater.
Yep vaart overal, zoals hij in een eerder topic heeft laten zien en in een ander topic aangeeft hele mooie plannen voor zoet- en zoutwater te hebben.

Met de wetenschap dat Yep alle uitdagingen aangaat mbt het vaargebied maakt het niet zoveel uit welke anodes hij monteert, tot nu toe is Yep zo'n beetje de eerste die de moeite neemt om op dit onderdeel preventief onderhoud te plegen en niet schroomt om hierover advies te vragen.
Engels en Nederlands kan soms lastig zijn; ik ben gezegend met een vorm van dyslexie (lang leve spelling controle :D ) en heb ik een (te) kort denk patroon. Dit is persoonlijk maar helpt niet altijd mee...............
Laten we elkaar niet om zulke dingen of een verschil in interpretatie in de boom jagen :o :x

Ik ben nieuwsgierig naar de bevindingen van Yep en in hoeverre de zink anodes van de koeler zijn opgeofferd, of de koeler aantoonbaar vervuild is en of de coating in de einddeksels volledig in tact is.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Controle zinkpluggen motorblok

Berichtdoor Klaver vier » 17 Dec 2017, 21:51

Roelof helaas heeft het niet met interpertatie te maken maar met regelmaat iemand afzeiken
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Controle zinkpluggen motorblok

Berichtdoor benE » 18 Dec 2017, 07:30

Als het goed is worden de anode's ieder jaar tijdens (winter)onderhoud gecontroleerd cq vervangen.Ze zitten in meer motoren en ook in generatoren,dus het verbaasd mij een beetje dat het voor veel mensen een onbekend iets is.
benE
 
Berichten: 137
Geregistreerd: 29 Jan 2012, 17:42
ligplaats:
info:

Re: Controle zinkpluggen motorblok

Berichtdoor 2285 » 18 Dec 2017, 10:03

Wij hebben een Vetus 4.14. en in de warmte wisselaar hoort GEEN zinkanode. Dit is volgens Vetus ook niet nodig.
Maar op aanraden van een collega watersporter heb ik al een jaar of 10 in de aftap plug van het zeewater een Caterpilar anodetje geplaatst. Dat ziet er dan ongeveer uit zoals op de eerder geplaatste foto's bij A.
Die is na een jaar volledig verdwenen dus dat werkt wel.
Hoe denken jullie hier over?
2285
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 24 Nov 2016, 11:58
ligplaats: VLISSINGEN
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten