Controle zinkpluggen motorblok

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Controle zinkpluggen motorblok

Berichtdoor Yep » 16 Dec 2017, 17:40

In de manual van de John Deere 6068 staat dat ik de zinkpluggen (geplaatst op de warmtewisselaar interne koelwatercircuit en buitenwatercircuit) moet controleren en indien opportuun moet vervangen.
Wat is de waarde van deze actie? Alvast dank!
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Controle zinkpluggen motorblok

Berichtdoor broekerhaven » 16 Dec 2017, 19:57

Doe je het niet rot je blok weg.

beetje kort door de bocht maar het staat er niet voor niets.
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Controle zinkpluggen motorblok

Berichtdoor Yep » 16 Dec 2017, 20:37

Daar lijkt het op maar ik heb er nooit een verhaaltje over gelezen.
Ook via 'zoeken' op het WF kom ik dit onderwerp niet tegen.
Vandaar toch de vraag.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Controle zinkpluggen motorblok

Berichtdoor pascall » 17 Dec 2017, 06:32

Denk dat het op zoet water wel losloop, het is meer aan de orde op zoutwater, wat betreft het buitenwater koelsysteem.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Controle zinkpluggen motorblok

Berichtdoor Roelof » 17 Dec 2017, 07:14

De pijpen in de koeler zullen van een koper legering gemaakt zijn, het koelerhuis (giet)staal.
De zinkstukken in de koeler hebben dezelfde functie als de anodes op de romp.

Normaal gesproken is het koelerhuis aan de binnenzijde voorzien van een coating, deze bescherm ook. Ik denk dat het geen kwaad kan om eens het te controleren, kun je direct ook de pijpen schoonmaken met een pijpenragger, ook kan in de einddeksels kan slib / bezinksel wel eens blijven zitten.
Als de koeler goed toegankelijk is valt het qua werk wel mee, de pijpenbundel hoeft er niet uit, alleen de einddeksels er afhalen.

Als je het bij gelegenheid eens een keer doet, kun je aan de hand van de draaiuren zelf de noodzaak voor een volgende keer beoordelen.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Controle zinkpluggen motorblok

Berichtdoor Yep » 17 Dec 2017, 12:19

He Roelof,

Dank!
Ja, het heeft inderdaad met zout water te maken.
Met die pijpenragger wordt een staaf koper bedoeld van bijna 5 mm. doorsnee.
Ik ga dat klusje combineren (pijpen cleanen en anode).
Het geheel is goed bereikbaar.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Controle zinkpluggen motorblok

Berichtdoor Klaver vier » 17 Dec 2017, 13:09

Yep puur uit intresse klopt het dat A op de derde foto de anode is of heb ik dat mis,als dat de anode is dan zit deze toch in het interne circuit.
Ik ben heel benieuwd naar jouw uitleg,gewoon uit nieuwschierigheid en intresse
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Controle zinkpluggen motorblok

Berichtdoor Yep » 17 Dec 2017, 13:15

Klaver vier schreef:Yep puur uit intresse klopt het dat A op de derde foto de anode is of heb ik dat mis,als dat de anode is dan zit deze toch in het interne circuit.
Ik ben heel benieuwd naar jouw uitleg,gewoon uit nieuwschierigheid en intresse
Gr René ( klaver vier)


Klopt, zo heb ik het uit de manual geplukt, A is de anode.
Ik heb de boel nog niet los gemaakt, zinkpluggen zijn besteld.
Derhalve heb ik nog geen idee of interne of externe vloeistof door de pijpen loopt.
Ook weet ik niet zeker of de zinkplug in contact staat met de inhoud van de pijpen of met de vloeistof eromheen.

Ik vind het wel apart dat ik over zinkpluggen nooit eerder wat gelezen heb op het WF......
Ben ik de eerste die dit controleert? ;-)
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Controle zinkpluggen motorblok

Berichtdoor Klaver vier » 17 Dec 2017, 13:24

Dank voor de uitleg zo worden we allemaal steeds wat wijzer,ik denk dat het het interne gedeelte is en dat de anode beschermd tegen het verschil in materiaal de koelbuizen zijn immers van rvs of koper,ik denk dat de anode met niets kontakt moet maken want dan is hij wel heel gauw weggevreten.
Aan de koelpijpen te zien zou ik zeggen intern systeem omdat de gaatjes nogal klein zijn voor buitenwater.
Nog maals ik weet het niet ik denk het,vindt het verdomd interessant.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Controle zinkpluggen motorblok

Berichtdoor Yep » 17 Dec 2017, 13:30

Ik lees nog:

Two zinc plugs (A) are installed in the sea water cooling system to help reduce the corrosive action of salt in the sea water.
The reaction of the zinc to sea water causes the plugs to deteriorate, instead of the more critical cooling system parts.
Therefore, the zinc plugs MUST BE inspected every 250 Hours.

Ik houd jullie op de hoogte.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten