Motor ombouwen, maar wat voor motorsteunen?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Motor ombouwen, maar wat voor motorsteunen?

Berichtdoor WesselBerg » 08 Nov 2017, 22:20

Hallo Dames en Heren,

Altijd leuk om terug te keren op een erg leerzaam en meedenkend forum!

Binnenkort gaat het bootje der weer uit, voor een aantal veranderingen:

1. Er gaat een andere motor in, er zit nu een Farymann S30 in. En die ga ik vervangen met een Lambodini LDW 1204.
Van 2 naar 4 cilinder. Ietsie meer Pk's. Hoop wat stiller te kunnen varen...
Probleem is, het was een motor die een hydroliekpomp aandreef.
Dus moet ik hem ombouwen naar een scheepsmotor.. Leuk project dacht ik zo :)
Aanbouwhuis maken , verloop splines maken etz... en keerkoppeling er achter. (hurth HBW100)
Nu zit ik alleen met een vraag, de motor ga ik in rubbers hangen.
Heeft er iemand enig idee wat voor soort rubbers ik nodig heb, en waar ik die het best halen kan.
Motor weegt compleet ongeveer 110kg en heeft ongeveer 30pks. 4cilinder in lijn.

2. De huidige motor heeft een natte uitlaat, omdat ik daar de charmes een klein beetje van verloren ben.
Ga ik er een gesloten koelsysteem inbouwen op de plek waar ik het heb in het volgende puntje.
Zijn er nog dingen waar ik heeeeeel goed op moet letten met zo een systeem? Oppervlakte / Expansie.. etzz

3. Zoals op de foto is te zien, is er een "bun" aanwezig. De vaarwateren bij ons in de buurt ( Het Westland, tussen den haag en rotterdam in) zijn niet zo diep.
Nu zit ik sterk te denken om hem er onder vandaan te slijpen, en de boot semi vlak te trekken.
Vraag me of ik daar goed aan doe :) , verbeter in dan mijn vaar eigenschappen doordat ik minder weerstand heb in het water?

Bedankt voor het meedenken!

Groetjes Wessel
Afbeelding
WesselBerg
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 24 Okt 2015, 16:13
ligplaats: De Lier

Re: Motor ombouwen, maar wat voor motorsteunen?

Berichtdoor Klaver vier » 09 Nov 2017, 07:38

Wessel ik denk dat als de bun er af is de vaareigenschappen wel verbeteren,de boot gaat ook wat dieper liggen.
Maar als de motor hoger geplaatst wordt als hij nu zit krijgt de schroefas wel een heel andere hoek wat nadeliger is.
Het lijkt mij een hele klus nieuw vliegwielhuis maken nieuwe spline naar de keerkoppeling.
Vooral de spline lijkt mij erg moeilijk.
Op de foto kan ik niet zien hoe de voorkant van de bun is schuin omhoog ,of een punt als een kano,maar hoe het ook zit dit geeft natuurlijk veel weerstand.
Dus de vraag of het de vaareigenschappen verbeterd,denk ik van wel,hoewel het natuurlijk ook enigzins een kiel is
Leuk project om te volgen
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 
Berichten: 1407
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 20:52
ligplaats: Loosdrecht

Re: Motor ombouwen, maar wat voor motorsteunen?

Berichtdoor zoran » 09 Nov 2017, 08:14

ik heb jaren met een hydraulische aandrijving gevaren , nooit problemen gehad,
ideaal inverband met inbouwen van een motor, niet veranderen,
gr,Zoran
zoran
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 23 Mei 2015, 15:48
ligplaats: Zaandam

Re: Motor ombouwen, maar wat voor motorsteunen?

Berichtdoor Noordvaarder » 10 Nov 2017, 04:12

WesselBerg schreef: Zoals op de foto is te zien, is er een "bun" aanwezig. De vaarwateren bij ons in de buurt zijn niet zo diep.
Nu zit ik sterk te denken om hem er onder vandaan te slijpen, en de boot semi vlak te trekken.
Vraag me of ik daar goed aan doe :) , verbeter in dan mijn vaar eigenschappen doordat ik minder weerstand heb in het water?

Ik zou dat niet doen.
Je boot wordt namelijk minder stabiel,want je brengt je zwaartepunt omhoog,door de motor hoger te plaatsen.
Dat heeft verder als nadeel,dat je dan ook een hogere motorkist in het midden hebt staan,waar je dus omheen moet lopen.
Is die ruimte dan aanwezig?
Als het mijn boot zou zijn,zou ik eerst de hak vlakker maken.
Desnoods het roer in de hoogte iets aanpassen.
Ik denk dat je daar al 10cm kunt pakken.
Verder heb je nu een ideale aandrijflijn,dat wordt door de motor omhoog te plaatsen,ook slechter.
En qua weerstand,ach de bun waar de motor nu in staat,zijn over het algemeen wel puntig uitgevoerd.
Dus zoveel minder weerstand bereik je er m.i. ook niet mee.
En je boot zal nooit sneller gaan dan dat je romp het toelaat.
In planee gaan zal het denk ik nooit worden denk ik. :lol: :lol:
Med venlig hilsen,
Wiebren


My boat is a Doerak, the worst there is.
But it is still my boat.
:D :D
Gebruikers-avatar
Noordvaarder
 
Berichten: 1017
Geregistreerd: 06 Jun 2015, 17:50
ligplaats: de Brake

Re: Motor ombouwen, maar wat voor motorsteunen?

Berichtdoor WesselBerg » 10 Nov 2017, 06:26

De bun is inderdaad redelijk gestroomlijnt uitgevoerd,
WesselBerg
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 24 Okt 2015, 16:13
ligplaats: De Lier

Re: Motor ombouwen, maar wat voor motorsteunen?

Berichtdoor Beemer » 10 Nov 2017, 09:54

WesselBerg schreef:Zoals op de foto is te zien, is er een "bun" aanwezig. De vaarwateren bij ons in de buurt ( Het Westland, tussen den haag en rotterdam in) zijn niet zo diep.
Nu zit ik sterk te denken om hem er onder vandaan te slijpen, en de boot semi vlak te trekken.
Vraag me of ik daar goed aan doe :) , verbeter in dan mijn vaar eigenschappen doordat ik minder weerstand heb in het water?


Als enige voordeel zie ik inderdaad een mindere diepgang en geen betere vaareigenschappen.
Indien minder diepgang -gezien je vaargebied- echt noodzakelijk is, dan zou ik een ander scheepje zoeken. Je huidige boot 'verbouwen' is meer werk dan je denkt.
Alleen die hak veranderen, zou ik ook laten. Bij een een echte drempel (bijvoorbeeld in een sluis) kan die wel bepalend zijn. Maar ik denk dat je bij een drassige bodem van die net iets diepere hak weinig last zult hebben.
Beemer
 
Berichten: 277
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 21:07
ligplaats:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten