Extra dieselfilter; overkill of niet?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Extra dieselfilter; overkill of niet?

Berichtdoor Klaver vier » 07 Nov 2017, 14:18

Onlogisch om een filter boven de brandstoftank te monteren,laag vangt hij namelijk makkeliiker vuil
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Extra dieselfilter; overkill of niet?

Berichtdoor PrutsyLJ » 07 Nov 2017, 19:03

Roelof schreef:Bij mijn boot met een 85 pk motor zit hetzelfde filter in de aanzuigleiding van ca 3 meter lengte.


Is dat de Racor of de Delphi?
PrutsyLJ
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 21 Nov 2015, 19:37
Woonplaats: Blaricum
ligplaats:
info:

Re: Extra dieselfilter; overkill of niet?

Berichtdoor Noordvaarder » 07 Nov 2017, 19:19

Klaver vier schreef:Onlogisch om een filter boven de brandstoftank te monteren,laag vangt hij namelijk makkelijker vuil
Gr René

Dat zal zeker zo zijn,maar ik kan me best situaties voorstellen,waarbij het laag monteren,dus onder de onderkant van de tank,dat zoiets niet mogelijk.
Bij mij zou dan het filter ook onder de boot moeten,omdat de onderzijde van de tank lager ligt dan de onderzijde van de motor.
Je kunt het dus onlogisch vinden,maar ook bij mij zal hij hoger moeten zitten dan de tank.
En ik heb liever dan het vuil achter blijft in de tank,dan dat het mijn filter bevuild en daarmee verstopt.
Noordvaarder
 

Re: Extra dieselfilter; overkill of niet?

Berichtdoor Klaver vier » 07 Nov 2017, 20:37

Wat maakt het nou uit dat de onderzijde van de tank lager zit dan de motor.
Het filter is toch om te filteren dan wil je toch niet het vuil in je tank laten,dan hoef je ook niet te filteren.
Gr René ( klaver vier)
Bovendien blijft het water dan ook in de tank,wat je juist kwijt moet.
Klaver vier
 

Re: Extra dieselfilter; overkill of niet?

Berichtdoor Roelof » 09 Nov 2017, 07:46

@ PrutsylJ
Het is een Delphi filter, hetzelfde filter als de afbeelding eerder in dit topic.

@Rene
Het kan onlogisch zijn zijn om het filter hoger dan de tank te plaatsen maar het vuil en water / condens wat in de tank blijft komt dus niet in de motor.
De tank heeft op het laagste punt een aftap, daar kan bezinksel en water worden afgetapt, de aanzuig van de motor zit iets hoger.
Als het kijkglas kapot mocht gaan (is al eens een topic over geweest) stroomt de dieseltank niet leeg in de bilge.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Extra dieselfilter; overkill of niet?

Berichtdoor Klaver vier » 09 Nov 2017, 08:48

Nou Roelof ik weet niet hoe je denkt dat het condens in de motor komt,dan zou het toch eerst door het filter moeten,daar is het filter namelijk voor,komt het er wel door deugt het filter niet.
Ik weet niet hoe je het versiert om het glas kapot te krijgen,maar ik vindt het een argument van niets zo,n glas gaat gewoonlijk nooit kapot,dan moet je het echt kapot slaan,want door de vorm van het glas is het loei sterk.
Kortom geen enkel argument om het filter boven de tank te plaatsen,wat een onlogische plek is.
Ook is het een nadeel met ontluchten,dit gaat laag bijna vanzelf
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Extra dieselfilter; overkill of niet?

Berichtdoor jkos » 09 Nov 2017, 09:08

Rene’

Hoe moet dat dan met de schepen welke bodemtanks hebben?
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Extra dieselfilter; overkill of niet?

Berichtdoor Arthur » 09 Nov 2017, 09:25

Het kijkglas gaat alleen kapot als de bovenste bout die van het filterhuis in de filter steekt te strak wordt aangetrokken, gewoon de onderste met de hand aandraaien.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Extra dieselfilter; overkill of niet?

Berichtdoor kajoe » 09 Nov 2017, 10:09

eerst even bij bodemtanks en dergelijke word meestal eerst de olie naar een dagtank gepompt die ergens een stuk hoger in de masch kamer zat en daar onder zit meestal de waterzak en het filter naar de motor(s)
zo ook os het meestal dat de aanzuig leiding van de motor iets boven het vlak van de tank zit vaak zit er op het uiterste laagste punt vaak nog wel een aftapleiding of kraantje en soms een waterzak waar zich ook alla vuil verzameld ,tja geregeld even iets aftappen .
sommigen kijken nooit naar dit soort zaken en dan zie je dat als ze bv op het grote water fiks gaan slingeren de motor stilvalt omdat het filter verstopt zit .
zelf controleer ik vrijwel iedere keer dat ik aan een lange tocht begin de waterzak en vervang ieder jaar voor aanvang de gasolie filters .
dit omdat ik dat in vroegere jaren op de binnenvaart al zo deed maar ook uit voorzorg ,en als de zaak dan stilviel was je goed de klos .
kajoe
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Extra dieselfilter; overkill of niet?

Berichtdoor jkos » 09 Nov 2017, 12:35

Kajoe,

Ik begrijp wat je bedoeld ik heb zelf ook veel op schepen gevaren met bodemtanks, zowel met als zonder dagtank.
Het grote voordeel van een dagtank is dat je nog water kunt aftappen uit de “waterzak”.
Maar de laatste 2 kotters welke wij hadden waren beiden voorzien van bodemtanks en geen dagtank.
De olie ging vanuit de bodemtanks rechtstreeks door de brandstoffilters welke HOGER dan de tanks waren geplaatst.
M.a.w het komt in de zeevaart en visserij geregeld voor dat de tanks lager geplaatst zijn dan de filters, ook zonder eventuele dagtank.
Een groot voordeel van bodemtanks is de positieve bijdrage aan de stabiliteit.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten