Extra dieselfilter; overkill of niet?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Extra dieselfilter; overkill of niet?

Berichtdoor Roelof » 09 Nov 2017, 13:04

Klaver vier schreef:Nou Roelof ik weet niet hoe je denkt dat het condens in de motor komt,dan zou het toch eerst door het filter moeten,daar is het filter namelijk voor,komt het er wel door deugt het filter niet.
Ik weet niet hoe je het versiert om het glas kapot te krijgen,maar ik vindt het een argument van niets zo,n glas gaat gewoonlijk nooit kapot,dan moet je het echt kapot slaan,want door de vorm van het glas is het loei sterk.
Kortom geen enkel argument om het filter boven de tank te plaatsen,wat een onlogische plek is.
Ook is het een nadeel met ontluchten,dit gaat laag bijna vanzelf
Gr René ( klaver vier)


Ik doel er op dat het mij niet uitmaakt of het water / condens in de tank bezinkt of door het filter wordt afgescheiden zolang het maar niet bij de motor terecht komt. Daar komt bij dat de opvoerpomp een dergelijke grote capaciteit heeft dat opgezogen vuil niet uit de leiding terug zal vallen de tank in.
De tank wordt regelmatig gecontroleerd / afgetapt.
Zoals Arthur aangeeft gaan die glazen niet zomaar kapot maar iedereen kan eens een fout maken en het filter zwaarder vastzetten dan noodzakelijk.
Ontluchten dmv met het pompje tegen de brandstof pomp gaat net zo snel als dat het filter laag zit ingebouwd.

Ik laat het filter mooi zitten zoals het is, ik zie geen nadelen.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Extra dieselfilter; overkill of niet?

Berichtdoor Arthur » 10 Nov 2017, 15:51

Als de filter er zo uitziet en de diesel de kleuren heeft zoals in dat flesje met een laagje troebel water onderin ben je dik te laat, dan helpen ook geen 2 of meer filters meer.
Afbeelding
Ik heb het al eens geplaatst maar wil nog eens waarschuwen hoe dieselbacterie eruit ziet, meestal zit de pomp dan ook vol met troep.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Extra dieselfilter; overkill of niet?

Berichtdoor De Waalschokker » 11 Nov 2017, 01:06

Mijn schip heeft één filter en dat is de gouwe ouwe Delphi, het type dieselfilter heeft reeds vele decennia zijn deugdelijkheid bewezen en is de simpelheid zelve.
Voor deze filter zit er in mijn leiding(en) nog een waterafscheider dus daar doe ik niet echt paniekerig over.
Ook is de plaats van de waterafscheider (in de leiding) onbelangrijk, boven of onder het niveau tank speelt geen rol (anders zou het bij mij niet werken).
Ontluchten is voor mij piece of cake gebruik men garagist zijn apparaatje (door middel van onderdruk) en spaar zo mijn opvoerpomp en het vele geklieder.
Separ geld heb ik niet en heb ik ook niet nodig, klassieke motoren hebben het voordeel dat ze geen kwetsbare elektronische onderdelen hebben, is goed voor de duurzaamheid.
De Waalschokker
 
Berichten: 241
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 14:30
ligplaats:
info:

Re: Extra dieselfilter; overkill of niet?

Berichtdoor Klaver vier » 11 Nov 2017, 10:01

Waalschokker de plaats van de waterafscheider is wel degelijk belangrijk
Of je moet al een waterzak ( waterafscheider ) onder aan de tank hebben zitten,dan kan je het immers daar aftappen.
Hoe je het ook doet het is de eigenschap van water dat het onderin gaat zitten.
Er zijn er hier ook die opperen bij mij zit de tank in de kiel en dat is de beste plek,dat ben ik helemaal eens,was bij ons vorige schip ook,je hebt dan veel minder temperatuur verschil en dus veel minder tot geen condens.
Wel zat erbij ons vorige schip een pompje op met een leiding tot helemaal onder in de tank die het mogelijk maakte het naar onder gezakte vuil en water af te tappen.
Maar toen de boot plusminus 40 jaar oud was,kreeg ik op het Ketelmeer met slecht weer toch problemen met vuil in de filters, ondanks de goeie filters ( racor)
Toen heb ik de tank helemaal gereinigd,en kwam er een halve waterzuiger blubber uit, de oorzaak dat de filters dicht sloegen
Geluk bij een ongeluk,dat er drie mangaten boven in de tank zaten.
Toevallig belde de nieuwe eigenaar van de week naar mij dat hij een lekke tank had ,en dit al had laten repareren
Beetje rommelig als de tank onderwater op het laagste punt zit.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Extra dieselfilter; overkill of niet?

Berichtdoor De Waalschokker » 11 Nov 2017, 13:39

@ René, misschien was het duidelijker geweest als ik had geschreven dat ik met een "dagtank" werk.
Dit voorjaar heb ik de leidingen gereinigd (je wil niet geloven welke smurrie er in stak) en de tanks leeggemaakt en in 60L drums gepropt.
Moet nog zien om de hoofdtanks te (laten) reinigen want ik kan ze er niet uithalen.
Dagtank tussen aanhaaltekens omdat het voorlopig een 60L drum is die ik gebruik, ligt in mijn stuurhuis en is aangesloten op de 3/4 leiding voor dieselaanvoer naar de motor (met uiteraard de waterafscheider én de Delphi er tussen).
De retour gaat in één van de tanks zoals het voorheen was, die kan ik (voorlopig manueel) legen en in mijn dagtank gooien.
Volgend jaar vergroot ik mijn stuurhuis en komt er een "echte" dieseltank in als dagtank van 120L liter (meer als voldoende) met aftappunt (waterzak) en plaats ik een pompje om de diesel uit de hoofdtanks te laten circuleren en de dagtank te vullen.
De Waalschokker
 
Berichten: 241
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 14:30
ligplaats:
info:

Re: Extra dieselfilter; overkill of niet?

Berichtdoor Yep » 11 Nov 2017, 14:24

Hoi WFers,

En even een aanpalende vraag:

Ik heb een Racor filter op de dieseltank zitten.
Deze heeft een doorlaat van 30 micron.

Op het blok zit een groffilter van 150 micron en daarna een fijnfilter van 5 micron.
Is dat groffilter niet wat aan de ruime kant?
Is het misschien een idee om hier 30 micron aan te houden?

Alvast dank!
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Extra dieselfilter; overkill of niet?

Berichtdoor Klaver vier » 11 Nov 2017, 23:43

Waalschokker ik denk niet dat de aanvoer naar de motor 3/4 is dat zou wel heel dik zijn ik denk dat je 3/8 bedoeld..
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Extra dieselfilter; overkill of niet?

Berichtdoor De Waalschokker » 12 Nov 2017, 02:23

Klaver vier schreef:Waalschokker ik denk niet dat de aanvoer naar de motor 3/4 is dat zou wel heel dik zijn ik denk dat je 3/8 bedoeld..
Gr René ( klaver vier)



:oops: :oops: :(
De Waalschokker
 
Berichten: 241
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 14:30
ligplaats:
info:

Re: Extra dieselfilter; overkill of niet?

Berichtdoor Roelof » 12 Nov 2017, 08:43

Yep schreef:Hoi WFers,

En even een aanpalende vraag:

Ik heb een Racor filter op de dieseltank zitten.
Deze heeft een doorlaat van 30 micron.

Op het blok zit een groffilter van 150 micron en daarna een fijnfilter van 5 micron.
Is dat groffilter niet wat aan de ruime kant?
Is het misschien een idee om hier 30 micron aan te houden?

Alvast dank!


Het groffilter op de motor zal nu idd weinig doen.
Zoals je zegt zou 30 micron (of nog iets fijner) meer bijdragen.
De weerstand in de aanvoerleiding wordt natuurlijk wel groter.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Extra dieselfilter; overkill of niet?

Berichtdoor Yep » 12 Nov 2017, 11:55

He Roelof,

Thanks, denk ik ook.
Maar de vraag is dan inderdaad of de weerstand ruim overwonnen wordt.
Anders heeft het geen zin.
Maar misschien kan iemand hierover nog iets roepen.

Greetz,

Yep
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Navigo en 18 gasten