Extra dieselfilter; overkill of niet?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Extra dieselfilter; overkill of niet?

Berichtdoor PrutsyLJ » 06 Nov 2017, 21:16

Het afgelopen anderhalf jaar heft m'n project de Stroper zo goed als stil gelegen wegens prive omstandigheden (vader geworden, verhuist; van dat soort dingen). Nu het allemaal weer wat rustiger is geworden sta ik te popelen om verder te gaan. Vlak voordat het werk stil kwam te liggen heb ik nog net een frame in elkaar gelast voor de RVS brandstoftank.

Op m'n dieseltje; een Ruggerini MM150. Zit een aangebout spin-on dieselfilter. Nu ben ik aan het twijfelen of ik nog een extra CAV filter tussen de tank en de motor zal installeren.

Afbeelding

De maximale capaciteit van het filter (90 liter per uur) lijkt me genoeg ook met de dieselretourstroom in gedachten. Ik vraag me echter af of er enige toegevoegde waarde is aan dat extra filter. In het werkplaatshandboek van Ruggerini staat er in ieder geval geen extra filter in het aansluitschema. Is dit extra filter overkill? Ben ik voldoende af met het originele filter op de motor? Met daarnaast altijd een spare filter aan boord voor het geval dat, en uiteraard het regelmatig checken van de dieseltank op water. Graag hoor ik jullie gedachten hierover!
Laatst gewijzigd door PrutsyLJ op 07 Nov 2017, 06:44, in totaal 1 keer gewijzigd.
PrutsyLJ
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 21 Nov 2015, 19:37
Woonplaats: Blaricum
ligplaats:
info:

Re: Extra dieselfilter; overkill of niet?

Berichtdoor jade » 06 Nov 2017, 22:25

Ik weet niet of het overkill is maar heb zelf ook een extra filter tussen tank en motorfilter geplaatst.
Heb er verder niet zo over na gedacht leek me wel beter??
jade
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 30 Aug 2014, 19:18
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: Extra dieselfilter; overkill of niet?

Berichtdoor Basher » 07 Nov 2017, 01:47

Me Too :oops:
Basher
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 03:11
ligplaats:
info:

Re: Extra dieselfilter; overkill of niet?

Berichtdoor Amersfow » 07 Nov 2017, 08:22

Dat zou ik zeker doen. Water of bacterie in je motor is een groot drama. Beter het eerst proberen op te vangen. Met zo'n glas zie je of alles nog helder is. Dit schijnt een veel betere te zijn. Pretendeert door circulatie het water goed te scheiden; dat komt in het glas en kun je aftappen. https://cleandieselfuel.com/product/swk ... cQEALw_wcB
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Extra dieselfilter; overkill of niet?

Berichtdoor elrenegado » 07 Nov 2017, 09:52

het is juist beter om er een grof filter met waterafscheider tussen te zetten.
vocht word zo voor je motor al opgevangen,
evt bacterie bende komt in je eerste filter terecht alvorens je motor te vervuilen.

een delphi doet wel zijn werk,
maar beter zijn de Separ en Racor filters.

Wil je het echt veilig hebben (indien je op groot water vaart met beroeps en maar 1 motor hebt bv)
Dan neem je een dubbele omschakelbare.
Mocht je door vervuiling eens dreigen stil te komen vallen, even snel hendeltje omzetten en je vaart verder op een vers filter.

Overigens kan je zo'n delphi ook omschakelbaar maken...
Klikkie doen
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Extra dieselfilter; overkill of niet?

Berichtdoor jaccomiranda » 07 Nov 2017, 10:21

Hier ook een Separ en Delphi achter elkaar. Daarnaast ook nog een 40 liter reserve tank met eigen filter/vulopening voor nood.
Maar ik heb geen retour. En de reserve tank wordt voor de kachel gebruikt zodat de diesel vers blijft.
Jacco

Pikmeer 1050
Bouwjaar 1986 / gerenoveerd 2015
10.70m X 3.40m
jaccomiranda
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 13 Jun 2016, 11:35
ligplaats: krimpen aan den ijssel
info:

Re: Extra dieselfilter; overkill of niet?

Berichtdoor peter jansen » 07 Nov 2017, 11:20

Ik vind dit altijd een lastig onderwerp. Ik denk dat er beter eens goed nagedacht moet worden wat er nou aan de hand kan zijn met de gemiddelde brandstof voorraad aan boord van onze dobbers. Ben zelf 5 weken op pad geweest deze zomer en heb daarbij ongeveer 150 liter diesel verstookt. Heb zelf maar een tank van 66 liter in de boot zitten dus moet regelmatig tanken of met een jerrycan diesel halen. Ik vaar dus altijs met vers getankt diesel en heb een doorzichtige tank met een schroefdopje er in. Kan dus binnen 1 oogopslag zien wat de staat is van mijn brandstof. Veel boten hebben naar mijn mening een te grote hoeveelheid brandstof bij zich zodat alle problemen kunnen ontstaan. Extra filters vind ik dus ook overkill.
peter jansen
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 10 Feb 2014, 23:58
ligplaats: de haukes
info:

Re: Extra dieselfilter; overkill of niet?

Berichtdoor PrutsyLJ » 07 Nov 2017, 11:44

Die Separ ziet er prachtig uit, maar vind ik ook vrij aan de prijs. Het gaat in mijn geval om een vletje van amper 5 meter met een 14 pk dieseltje die enkel voor dagtripjes gebruikt gaat worden. De tank is 33 liter, dus er zal ook met enige regelmaat getankt moeten worden. De vlet staat in de winter gewoon in de opslag op een trailer en voor die tijd kan ik heel makkelijk de tank er uit halen. Ik ben het allemaal zo aan het maken dat de brandstoftank er in principe in 10 minuten uit moet kunnen. Die kan dus voor het seizoen mooi afgetapt en eventueel worden gereinigd.

Ik ben eigenlijk heel benieuwd hoeveel extra tegendruk die Delphi produceert in de aanzuigleiding naar het opvoerpompje van de motor. Iemand daar ervaringen mee toevallig?
PrutsyLJ
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 21 Nov 2015, 19:37
Woonplaats: Blaricum
ligplaats:
info:

Re: Extra dieselfilter; overkill of niet?

Berichtdoor peter jansen » 07 Nov 2017, 13:03

Volgens mij geef je zelf al het antwoord. Op een vletje van 5 meter overkill.
peter jansen
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 10 Feb 2014, 23:58
ligplaats: de haukes
info:

Re: Extra dieselfilter; overkill of niet?

Berichtdoor Roelof » 07 Nov 2017, 13:32

Zodra het systeem ontlucht is valt het wel mee, ongeacht op welke hoogte je het filter ophangt (wet van communicerende vaten).
Verschil druk over het (schone) filter weet ik niet maar het is een relatief grof filter dus zal het wel meevallen.
Bij jouw zal de flow over het filter ook laag zijn gezien het geringe motorvermogen dus de drukval over het filter zal ook laag zijn.
Bij mijn boot met een 85 pk motor zit hetzelfde filter in de aanzuigleiding van ca 3 meter lengte. Het filter zit net boven de brandstoftank.
Nog geen problemen mee gehad :D

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten