startmotor,

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: startmotor,

Berichtdoor Klaas » 24 Mrt 2012, 17:00

ja klopt en ik ben 1 van die gekken die een kleine aardappel in de grond stopt en er weer meer uithalen, maar fox mensen uit de grote stad weten alleen dat het uit de winkel komt :D net als melk.

maar ff een ander vraagje. wat hier op aan sluit.
als straks mijn startmotor weer heel is moet ik nog wel starten, en dat betekend ontluchten (Tank leeg gevaren dom dom dom :evil:) ik neem aan tot boven de verstuivers.
dan weer starten, waarschijnlijk eerst accu laden, maar start de motor ook meteen weer, of kan dat even duren?
mag je door starten tot ie weer loopt, of moet je wachten tussen door. Ik heb wel eens vernomen dat doorstarten slecht is voor de startmotor.
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: startmotor,

Berichtdoor henkvd » 24 Mrt 2012, 17:38

Met het opvoer pompje brandstof oppompen,tijdens het pompen het brandstoffilter ontluchten, de brandstof pomp ontluchten.
Als deze lucht vrij zijn los je de verstuiverleidingen bij de verstuivers op en torn je de motor met de hand of op de startmotor rond tot dat deze allemaal brandstof geven. Vervolgens draai je ze vast en zou de motor rap aan moeten slaan.
Evt controleer je of alle verstuiverleidingen tikken als de motor loopt.

Is er al zicht op een werkende startmotor.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: startmotor,

Berichtdoor Klaas » 24 Mrt 2012, 18:31

nou ik hoop een beetje op Maarten, anders ga ik toch maar kijken naar een gereviseerde, had gezien op internet dat ze vandaag bestellen morgen in huis zijn, althans dan dinsdag.
zal wel even wat moeten weten, ik denk dat ik aantal tanden moet weten, ik meen 8 van uit mijn stoel, en verder een aantal nr´s.


he henk, en de rourtleiding welke terug gaat naar het filter? moet daar ook diesel uit komen?
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: startmotor,

Berichtdoor vuuren1 » 24 Mrt 2012, 21:23

MaartenKlop schreef:Als jij voor 3 tientjes een anker weer in orde kunt maken ben je vanaf nu mijn hofleverancier ;) Wat ik misschien bij mijn eerste opmerking had moeten vermelden is dat de prijs tov de kwaliteit van een opgeknapt anker niet opkan tegen een nieuwe. Ik weet de prijs van een nieuwe niet exact uit m'n hoofd, maar dat ligt rond de 5 tientjes. Ik heb het wel gedaan en ook laten doen, ankers opknappen, maar ook wel eens een collector die uiteindlijk toch niet goed werkte.


Als een nieuwe maar 5 tientjes kost zou ik niet moeilijk gaan doen met opknapwerk.
Het risico dat de wikkelingen schade hebben of dat de klauwplaat toch iets teveel slingert bij het schoondraaien is daarvoor te groot.


@ Klaas,
Er zijn twee soorten -retourleidingen-:
-Echte retourleidingen.
-Lekolieleidingen.

De laatste is het meest simpel, die komt alleen van de bovenkant van de verstuivers.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: startmotor,

Berichtdoor Klaas » 25 Mrt 2012, 00:16

De laatste is het meest simpel, die komt alleen van de bovenkant van de verstuivers.


dat zijn er 2 welke weer naar een blokje gaan, ff geen idee hoe dat heet, maar moet je die nu ook zover hebben dat er diesel komt.
wat me overigens raar lijkt omdat dat na de verstuivers is, en dus na de verbranding.
wat ik ook uit henk zijn uitleg opmaak.
heb nu iig de accu aan het infuus liggen deze had ik al aardig leeg gestart daar ik eerst niet dacht aan brandstof gebrek, en de exstra accu was uiteraard na een tijdje stilstand ook niet zovol meer dus deze meteen maar ook aan de lader als de optima weer vol is.
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: startmotor,

Berichtdoor Klaas » 25 Mrt 2012, 12:48

jongens waar vind ik een duidelijke zaak voor gereviseerde startmotor, 9 tands GE 12 volt, 1,3 PS merk bosch
daaronder staat nog het nr 507, en nog een lang nr iki denk serie nr 0 001307009

Ik ben er klaar mee :evil: . Heb vandaag de gegolfde veerring weg gelaten en weer ingebouwd, Accu geladen, en weer gestart.
De start accu wordt zeer warm na 3 keer starten, (niet meer aan te raken zo heet)de kabels vanaf de accu worden zeer warm, ook loei heet, en het ruikt alles behalve lekker, daarbij maakt de startmotor een gierend geluid.
Ik denk dat er in de starrtmotor sluiting wordt gemaakt
Ik vind dat hij wel wel plaats moet maken voor een gereviseerde, dit ding heeft me vanaf het inbouwen al ellende bezorgd, eerst de nattigheid welke er in zat, toen de bendix en nu dit.
Alle tijd die ik er ingestoken heb had ik ook een gereviseerde voor dus nu maar er voor gaan.
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: startmotor,

Berichtdoor MaartenKlop » 25 Mrt 2012, 13:13

Voor het wel of niet draaien van de startmotor maakt die golfring geen moer uit, er is duidelijk meer aan de hand. Waarschijnlijk gewoon een gevalletje meer-aan-de-hand.

Ik moet eerlijkheidshalve zeggen dat ik nog nooit achter zo'n startmotor aangegaan ben, omdat ik voornamelijk met de Albin benzine torretjes werk. Maar na even zoeken kan ik met het genoemde Bosch nummer hier in Nederland al een nieuwe vervanger vinden, voor een redelijke prijs en waarvoor je op zeker niet kunt reviseren. Ik zal morgen even bij mijn huisleverancier informeren.
MaartenKlop
 
Berichten: 152
Geregistreerd: 17 Jan 2012, 17:13
Woonplaats: Bodegraven
ligplaats:
info:

Re: startmotor,

Berichtdoor vuuren1 » 25 Mrt 2012, 21:48

Goed nieuws dat je hier nog kunt reageren.
Dit soort dingen moet je beter maar niet weer doen omdat die accu alle kans had om te exploderen!

Er zit op zeker sluiting in de startmotor (als de rest in orde is).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: startmotor,

Berichtdoor Klaas » 25 Mrt 2012, 22:39

hans uiteraaard mag je hier reageren, en ik waardeer jou inbreng enorm.
ik werk hier ook veel samen met de oude rot, en weetje veel van jou bevestigd hij ook.
maaar goed, ik wist niet dat k zelf de accu er mee kon laten exploderen, laat staan dat ik eerst wist waar het pl°robleem in zat.

in de motor zelf kan geen sluiting zitten,
momenteel heb ik er maar 4 draden zitten van de startmotor naar accu lichtje, en dan een kort draadje naar de start knop en vervolgens weer terug naar de startmotor.
En dan nog een draad naar de dynamo voor het laden van de accu.
Maar de motor liep gewoon tot de tank leeg was en ik heb toen door gestart daar ik aan aan ander probleem dacht en niet echt aan een lege tank. Toen ik dat wist ben ik de tank eerst gaan vullen, weer opnieuw starten, liep de motor weer even, vervolgens sloeg hij weer af en wilde hij niet meer starten.
Dus toen toch maar ontuchten.
Na het ontluchten weer gestart en de motor liep even na een paar keer starten, en toen sloeg hij af weer starten gaf een hoop lawaai vanui de strartmotor. vervlgens werd het kloeten dus naar de thuisplek. en sindien dus open gehad weer inelkaar gezet, weer gesterd en nu kwam dus het probleem er uit. rokende accu kabels en een loei hete startmotor, en toen dacht dit moet sluiting zijn en dan voornamelijk in de startmotor daar er voor niets aan de hand was, ik ga de bekabeling ook nog even na kijken, maar ik denk zomaar dat de startmotor het probleem is.
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: startmotor,

Berichtdoor Klaas » 26 Mrt 2012, 18:55

ik weer gelukkig, motor loopt weer, pfff wat een slag.
daar ik zelf ook gebeld had met de oude baas, zei hij dat hij toch er naar wilde kijken.
ik weer met de startmotor naar de werf.
hij deed een klein testje en wist meteen wat er aan de hand was.
het anker liep over het veld waardoor er sluiting wasin de startmotor.
open gemaakt en wat bleek, er was duidelijk een draaispoor op het anker en dat was de reden van het sleepspoor was dat de bus in de deksel waar het asje in draait ruim was geworden.
busje er uitgesloopt en er een nieuw bronzen bus ingedraaid, weer proef starten en alles klonk weer als het hoord.
toen weer inbouwen.
na een paar keer starten begon de motor weer te leven, ware het in het begin steeds 10 sec. op een gegeven moment merkte ik dat dat steeds de sjook was en die brandstof op smoorde de motor weer.
dus op een gegeven moment starten en de sjook ingedrukt houden, en ja daar kwam hij dan. met veel zwarte rook bleef hij helemaal weer lopen, liet de sjook los en hij smoorde weer.
vervolgens weer starten met de sjook open houdend en weer kwam er leven in en nu met nog meer rook, langer opengehouden en jahoor, hij bleef lopen. los gelaten leek hij even de smoren maar pakte toch door, na een paar minuten hield het roken ook op.
even laten lopen op exstra gas toen langzaam minder gas en ja hoor hij doet het weer. wel een volle dag verder.
ik mis nu alleen nog de gegolfde veerring dus als iemand daar aan kan komen hou ik me zeer aanbevolen.
iedereen bedankt voor het mee denken en advies geven
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten