startmotor,

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: startmotor,

Berichtdoor MaartenKlop » 21 Mrt 2012, 22:44

7kinderen schreef:jongens deze startmotor is volgens mij orgineel bij de albin AD 21 geleverd, heeft ook de orginele albin kleuren, geen autosloperij startmotor, de borstels zijn wel halfweg maar nog niet op.
ik weet inmiddels dat albin geen startmotoren meer maakt voor deze motor en dat deze alleen nog worden gereviseerd.

Maarten, wat ik iig graag wil is de gegolfde veerring. zou jij voor mijn daar naar willen kijken?
wat voor gegevens heb je daar voor nodig of kun jij in documutatie van de albin daar achter komen?


Inderdaad, de stelling dat de borstels op zijn en dus de collector is erg kort door de bocht, de borstels zijn niet geheel versleten. En als we dan toch zouden moeten reviseren kan je beter een nieuw anker monteren dan de oude oplappen zoals Tjeerd beschrijft, wordt wel gedaan maar alleen als er geen nieuw anker meer te krijgen is.

Overigens is deze startmotor nog nieuw te leveren hoor , voor een boel geld weliswaar.

Klaas, ik zal even van de week er even naar vragen als ik bij m'n startmotorreviseur ben.
MaartenKlop
 
Berichten: 152
Geregistreerd: 17 Jan 2012, 17:13
Woonplaats: Bodegraven
ligplaats:
info:

Re: startmotor,

Berichtdoor Tally » 22 Mrt 2012, 09:50

Wel gemakkelijk een ander het werk laten doen.
Je kan toch zelf ook eens een startmotor revisie bedrijf binnengaan en vragen wat die voor je kunnen doen.
Steek je misschien ook nog wat op.
Piet
Tally
 
Berichten: 103
Geregistreerd: 25 Dec 2011, 23:15
Woonplaats: Franeker
ligplaats: Franeker
info:

Re: startmotor,

Berichtdoor Klaas » 22 Mrt 2012, 19:46

Tally schreef:Wel gemakkelijk een ander het werk laten doen.
Je kan toch zelf ook eens een startmotor revisie bedrijf binnengaan en vragen wat die voor je kunnen doen.
Steek je misschien ook nog wat op.
Piet


Piet ik zou wel willen, maar ze zijn meestal na 18.00 uur dicht en voor half 5 niet open zijn.
beetje kort door de bocht gesugereerd hoor.
en daarbij midden op het ijsselmeer geen bereik, dus vraag ik het vriendelijk. Toch niets mis mee.
daarbij hier in enkhuizen hebben ze geen revisie bedrijf en het liefst hou ik het bij orginele onderdelen.
ik zou zelf het ook voor iemand doen als ik daar mogelijkheid voor heb. en ff heen rijden is voor u wellicht heel simpel maar wij hebben geen auto, en de trein rijd niet tot op het adres.
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: startmotor,

Berichtdoor vuuren1 » 22 Mrt 2012, 22:42

Klaas,

Je hebt nu het ultieme niveau bereikt en duidelijk gemaakt dat het om een -gegolfde veerring- gaat, toch?
Dan mag ik weer gaan gokken dat het een ring is die op de as zit?
Je blijft vooralsnog zeer vaag en onduidelijk.

Verder is een anker vernieuwen kennelijk iets van deze tijd omdat er geen vakmensen meer zijn te vinden.
In mijn tijd draaiden we een anker (zonodig!) schoon op de draaibank en hadden we een zaagje om de boel tussen de lamellen schoon te maken.
Klaar!
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: startmotor,

Berichtdoor MaartenKlop » 23 Mrt 2012, 00:34

vuuren1 schreef:Klaas,
Verder is een anker vernieuwen kennelijk iets van deze tijd omdat er geen vakmensen meer zijn te vinden.
In mijn tijd draaiden we een anker (zonodig!) schoon op de draaibank en hadden we een zaagje om de boel tussen de lamellen schoon te maken.
Klaar!


Dat is vast waar, maar mijn redenering was vanuit kostenoogpunt. Als je de uren moet laten rekenen ben je net zo duur of zelfs duurder uit als met een nieuw anker.
MaartenKlop
 
Berichten: 152
Geregistreerd: 17 Jan 2012, 17:13
Woonplaats: Bodegraven
ligplaats:
info:

Re: startmotor,

Berichtdoor vuuren1 » 23 Mrt 2012, 21:31

Maarten,

Ik begreep van je dat een startmotor nogal kostbaar zou zijn en dan ga ik er ook van uit dat een nieuw anker ook kostbaar is. (duurder dan 3 tientjes?)
Een anker even op een draaibank inspannen en schoondraaien vraagt ca. 10 minuten.
Als de draaier het in een vierklauw moet inspannen (omdat de slingering van zijn drieklauw boven de tolerantie zit) komt er een kwartier bij.
Dat is minder dan een half uur werk voor een vakman.
Kosten: max. 3 tientjes.

Als dat niet meer kan heb je of de verkeerde reviseur of is het erg hopeloos gesteld met vaklieden.
De aanschaf van een goed gebruikt draaibankje is mogelijk een gat in de markt (als je er mee om kunt gaan..)

Ik ben benieuwd naar je uitleg over de te berekenen -uren- in geval van een anker opknappen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: startmotor,

Berichtdoor MaartenKlop » 23 Mrt 2012, 23:33

Als jij voor 3 tientjes een anker weer in orde kunt maken ben je vanaf nu mijn hofleverancier ;) Wat ik misschien bij mijn eerste opmerking had moeten vermelden is dat de prijs tov de kwaliteit van een opgeknapt anker niet opkan tegen een nieuwe. Ik weet de prijs van een nieuwe niet exact uit m'n hoofd, maar dat ligt rond de 5 tientjes. Ik heb het wel gedaan en ook laten doen, ankers opknappen, maar ook wel eens een collector die uiteindlijk toch niet goed werkte.
MaartenKlop
 
Berichten: 152
Geregistreerd: 17 Jan 2012, 17:13
Woonplaats: Bodegraven
ligplaats:
info:

Re: startmotor,

Berichtdoor Klaas » 24 Mrt 2012, 08:59

eerst even Hans bedanken voor het feit dat ik het heb bereikt om duidelijk te maken wat ikwilde hebben, weten. :D
het is een hele eer daar nu bij te mogen horen, hahahaha.
maar goed.
maar ineens beginnen we over het anker, is dat het zelfde als de gegolfde veerring? als ik het goed zeg dan zit het anker voor de koolborstels en de gegolfde veerring achter de koolborstels in de deksel.
ik heb op internet even gekenen waar ik nu naaropzoek ben en kan geen tekening vindene waar het duidelijk wordt aangevegen wat ik bedoel.
hoe snel kan ik zoiets bestellen, buiten het feit dat ik regelmatig op het ijselmeer vaar nu zomaar, wat overigens heerlijk is, moet mijn eigen scheepje wel weer zsm varen daar ik naar naar mijn land moet om oa aardappelen te planten.
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: startmotor,

Berichtdoor fox4you » 24 Mrt 2012, 09:55

7kinderen schreef:daar ik naar naar mijn land moet om oa aardappelen te planten.

Hebben ze geen supermarkt in Enkhuizen. ;)

Zit hier geen explosietekening bij die er een beetje op lijkt?
Gebruikers-avatar
fox4you
 
Berichten: 306
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 10:29
ligplaats:
info:

Re: startmotor,

Berichtdoor Popeye » 24 Mrt 2012, 10:46

fox4you schreef:
7kinderen schreef:daar ik naar naar mijn land moet om oa aardappelen te planten.

Hebben ze geen supermarkt in Enkhuizen. ;)


Voor ze daar kunnen liggen moet er toch wel iemand geweest zijn die een pootaardappel in de grond stopt en daarna moet er weer wat uit gehaald worden geloof ik. ;)

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten