startmotor,

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: startmotor,

Berichtdoor Bejakruiser » 26 Mrt 2012, 20:39

Goed om te horen dat hij het weer doet.
Volgende keer bij een lege tank dus overal van af blijven. Eerst goed ontluchten en dan pas starten...

Of eerder tanken natuurlijk ;)
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Re: startmotor,

Berichtdoor BB motor » 26 Mrt 2012, 20:52

In de hoestbui fase een voor een de verstuiverleidingen even oplossen en weer aanzetten aan de verstuiver kant om deze te ontluchten, dan kom je door die fase wat makkelijker heen.
BB motor
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 17:29
ligplaats:
info:

Re: startmotor,

Berichtdoor Tally » 26 Mrt 2012, 21:31

Hallo 7kinderen
Gelukkige afloop, nu kan jij de aardappelen poten ;)
Piet
Tally
 
Berichten: 103
Geregistreerd: 25 Dec 2011, 23:15
Woonplaats: Franeker
ligplaats: Franeker
info:

Re: startmotor,

Berichtdoor vuuren1 » 26 Mrt 2012, 23:10

Aanlopen is afremmen en bij een serie-motor bijna hetzelfde als kortsluiting (vooral als het erg afremt..)
Bij een seriemotor loopt de stroom op naarmate dit type motor hoger wordt belast en en in toeren wordt tegengehouden.
Het voordeel van dit type elektromotor is dat hij erg veel koppel en kracht blijft leveren, het nadeel is dat de stromen kunnen oplopen tot kortsluit-waarden.

Hoe zit het?
De gelijkstroommotor en de gelijkstroomdynamo is in de basis eenzelfde apparaat.
De startmotor draait op stroom en levert tegelijkertijd stroom terug (dat heet tegen-EMK).
Als die motor meer wordt tegengehouden dan draait hij langzamer en is de tegen EMK (de dynamowerking) ook minder en zal de opgenomen stroom toenemen.
Tegen-EMK is Elektro Motorische Kracht wat de opgenomen stroom afhankelijk van de belasting (o.a. het toerental) beïnvloedt
Een seriemotor is een krachtpatser en wordt daarom ook als startmotor toegepast.

De golfring is bedoeld om het anker in axiale richting een beetje op zijn plek te houden (om eventuele speling te compenseren) en geen essentieel onderdeel.

Klaas,
Eerst kijken en dan huilen..
Dat het lager (fors) uitgelopen was konden we hier niet raden, ik had je na je verhaal over het onder de loep nemen van de startmotor hoger ingeschat.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: startmotor,

Berichtdoor Klaas » 27 Mrt 2012, 14:32

he Hans ja kweet het, maarja.
in begin was niet echt duidelijker waarom er wat aan de hand was.
De speling in de bus lager was eerder niet zo ruim als dat hij nu was geworden.
maar daar het een bronzenbus was is hij harder gaan slijten daar ik met mijn pogingen verder ging en er in de startmotor al een form van onstabiel lager was heb ik het proces dus enorm versnelt, maar neit te lang waardoor ik niet de tin heb verbrand.
dat ik hem ook uitelkaar haalde kon ik nu de lichte sleep sporen op het anker zien terwijl dat eerder niet te zien was. Het was een probleem wat zich waarschijnlijk anders over een tijdje zich vanzelf had aan gedient. Maar de speling in de lagerbus in de deksel was ook erg veel meer verruimt dan dat ik hem eerder uitelkaar had. van nauwelijks speling vorig week tot bergen speling gister.
ik had in eerste instantie dan ook niet de oorzaak daar gezocht.
en ik denk als ik de gegolfde ring wel zou hebben gehad dan denk ik en ben ik van overtuigd dat deze het probleem wel langer had kunnen uitstellen daar deze het asje ook enigsinds op zijn plekje houd.
en ik moet ook zeggen dat ik aardig gefrustreed was dat ik de oorzaak toch niet had terwijl ik eerder dat wel dacht. en dan is de inzicht van een ander best wel eens handig en eye opener.
maar uiteindelijk is het toch tot een goed einde gekomen. kosten waren nu 0 euro. en dat is voor dit toch een leuke bijkomstigheid, toch?

Maar Hans vind het toch fijn dat je het nog even technisch onderbouwd.
zo leer ik elke keer weer :)
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: startmotor,

Berichtdoor vuuren1 » 27 Mrt 2012, 21:09

Klaas,

De vorige onderbouwing ging over het -waarom- in het elektrische gedeelte.

De -ineens of in zeer korte tijd- opgedane lagerspeling heeft altijd een oorzaak.
(de rol van de golfring heeft daar eigenlijk geen invloed op)

De lagerbusjes moeten allereerst van zelfsmerend (gesinterd) Brons zijn, dat is poreus en neemt smeermiddel op.
Daarbij moet de astap die in het lager draait zuiver zijn (!) en moet het lager goed in lijn staan met de as (het anker) en het voorste lager.
Ook moet het anker redelijk in balans zijn.

Als alle gegevens die je hebt gemeld volledig zijn zou het mij niet verbazen als dit probleem later weer de kop opsteekt.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: startmotor,

Berichtdoor Klaas » 28 Mrt 2012, 07:44

Alls draaid weer zuiver Hans, er zit ook netjes vet achter het asje, en het brons wat is gebruikt is volgens de oude baas het goede.
Verder is het op een draaibank zuiver gedraaid en zit er ook geen speling meer in.
Wat me overigens opviel was dat als ik nu start de motor direct aanslaat. Dus ik denk dat het probleem al een tijdje sluimerde.
Maar goed, alle bijwerking zijn prettig in dit geval.
iedreen bedankt iig.
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: startmotor,

Berichtdoor MaartenKlop » 29 Mrt 2012, 09:56

Mooi dat het weer draait Klaas. Voor de volgende keer (want die komt er vast en zeker ;) ):

1. Kijk eerst zelf met een nuchtere blik naar je probleem voordat je 'ik ben er helemaal klaar mee en ik wil een nieuwe' reacties uit, en kun je dat niet zelf, laat het dan doen. Soms is de oplossing vrij eenvoudig.

2. Omschrijf je probleem met duidelijk korte zinnen en met duidelijke foto's. Je schrijft schermvullende verhalen terwijl een geoefende lezer niet begrijpt wat je bedoelt.
MaartenKlop
 
Berichten: 152
Geregistreerd: 17 Jan 2012, 17:13
Woonplaats: Bodegraven
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten