Pagina 1 van 1

Motor vervangen ?

BerichtGeplaatst: 15 Okt 2017, 16:13
door roadrunner
Hallo,
In mijn Princess 32 heb ik nu 2 x Volvo Penta AQD21A (Indenor) 75 pk met Zdrive 270 staartstukken bouwjaar 1980.
Nu boot op droge ligt blijken de opengemaakte staartstukken geheel versleten. :mrgreen:
Gashandels werken ook niet naar behoren en het remvermogen (achteruitslaan) was zeer miniem, dus ook de keerkoppelingen (BorgWarner?) hebben vermoedelijk hun beste tijd gehad. Anderzijds kan je van de Indenor zelf praktisch geen onderdelen meer krijgen.
3 mogelijkheden
- enkel de staartstukken vervangen (gereviseerde 270 nog verkrijgbaar).
- alles eruit en BB-motor aan spiegel monteren incl. bedieningen aan stuurstand. (lijkt mij tang op een varken - Belgisch gezegde)
- hermotoriseren naar 1 x Volvo Penta met Aquamatic aandrijving. (2 openingen dicht lamineren en 1 nieuwe maken)
De laatste mogelijkheid ook de duurste, maar ook duurzaam op langere termijn. (kleinste Volvo D3/diesel is wel 140 pk)
Wat vinden jullie ervan ? zure appel toch maar doorbijten en vooruit kijken ?

Vrees dat de boot ook wat zal gaan zwalpen, voorstel Duprop of course keeper ? Iemand daar ervaring mee ?
dank voor technisch advies..
grts
RO

Re: Motor vervangen ?

BerichtGeplaatst: 15 Okt 2017, 17:07
door broekerhaven
Niet echt een technisch antwoord, maar het hangt allemaal van het budget af en de staat van de boot.

ben je van plan zelf nog lang met de boot te varen , dat moet je ook mee rekenen in de afweging.

Re: Motor vervangen ?

BerichtGeplaatst: 15 Okt 2017, 18:14
door eagle
Wat is er versleten in de 270 staarten wat niet kan worden vervangen?
Er zijn geen keerkoppelingen; Het schakelen gebeurt in de 270 staarten.
Onderdelen voor MD 21 / Indenor 9-40 zijn er nog wel..

Waar komt de info over de staat van een en ander vandaan? Eigen waarneming, of "advies" van derden?

Gr, Eagle

Re: Motor vervangen ?

BerichtGeplaatst: 15 Okt 2017, 19:43
door Klaver vier
De staart is prima te reviseren,mijn zoon heeft dit van het voorjaar laten doen,ook heeft hij er een duoprop op laten zetten
Wat hij verwacht had van de duoprop,valt hem heel erg tegen,hij had verwacht dat hij veel beter zou sturen omdat het wiel effect veel minder moet zijn,nou dat valt zwaar tegen hij heeft spijt van de dure investering.
Gr René ( klaver vier)

Re: Motor vervangen ?

BerichtGeplaatst: 15 Okt 2017, 20:48
door Noordvaarder
roadrunner schreef:Vrees dat de boot ook wat zal gaan zwalpen, voorstel course keeper ? Iemand daar ervaring mee ?
dank voor technisch advies..
grts
RO

Ik heb in het verleden een course keeper gehad op een 15pk Yamaha motor,dat achter een 7 meter lange kajuit boot zat.
Het gaf een niet signaficante verbetering in het stuurgedrag van de boot.

Re: Motor vervangen ?

BerichtGeplaatst: 17 Okt 2017, 12:12
door lhgv
ik heb deze zomer een course keeper geplaatst op mijn waterland 750 heck drive met 120pk motorisering, ik moet zeggen dat ik er wel baat bij heb
zal vast nog niet zo koers vast zijn als een vast roer, maar de lagere snelheden heeft ie bij mij wel wat verbetering gebracht

Re: Motor vervangen ?

BerichtGeplaatst: 17 Okt 2017, 18:04
door Noordvaarder
Bij vooruit varen drukt het schroefwater de coursekeeper omhoog va de 2 dwarse omgebogen hoekstekken,en valt je effect weg,omdat deze dan niet meer in het schroefwater zit.
Bij achteruit varen heb je niet.
Ik had hem achter een gewone 15pk Yamaha bbm,niet zijnde een werkmotor.
Als het werkmotor was geweest,was misschien het effect beter geweest.

Echter ik zie meer in de http://propguard.net/index.html.
Deze heb ik niet meer gekocht omdat we overstapten op een boot met inboard motor.
Maar het lijkt me zinvoller om een Propguard te hebben.
Het ding zal wel bedoeld zijn als bescherming voor de schroef,maar een soort van "straalbuis" ,heeft denk ik meer effect.

Re: Motor vervangen ?

BerichtGeplaatst: 20 Mrt 2018, 20:24
door roadrunner
Weer een tijdje van Forum weggeweest en inmiddels motoren/aandrijving vervangen, maar door één motor.
Vrij dure ingreep maar geld op bank kost vandaag ook geld. :mrgreen: Kinderen nemen boot wel over. :D

zie foto's : https://photos.app.goo.gl/NrQpbdDkNTOVUCHm2
Op 11-3 zowat 30 km gaan proefvaren zie logboek :

Proefvaart motor - vanuit Werf Mol naar Albertkanaal
via kanaal Dessel Kwaadmechelen - afmeren Port Aventura
1010 t =7,2 km/u 1210 t = 8,1 km/u 1400 t = 9 km/u
1600 t = 10,8 km/u 1810 t = 11,7 km/u 1990 t = 12,6 km/u
2200 t = 13,5 km/u 2510 t = 15,3 km/u 3000 t = 19,8 km/u
3400 t = 24,3 km/u 3750 t = 29,7 km/u 3840 t = 33,3 km/u


Nemen ons wel voor om tijdens toeren rond 2000/2200 toeren te blijven,of zelfs minder, meer dan snel genoeg.
Zal ons diesel, lawaai en sleet besparen en we hoeven niet echt alle auto's op het jaagpad te gaan wassen met onze golven.
Koersvastheid valt wat tegen, zwalpt meer (1 ipv 2 motoren) maar daar zullen we moeten gewennen.
Voorlopig in de haven en voor de zomer een rondje Belgie ( Mol-Hasselt-Luik-Namen-Charleroi-Brussel-Lier-Mol) volgend jaar iets verder ??
grts
RO

Re: Motor vervangen ?

BerichtGeplaatst: 20 Mrt 2018, 21:35
door stefan
Dat is wel mooi geworden zeg!

Re: Motor vervangen ?

BerichtGeplaatst: 20 Mrt 2018, 22:03
door Davidos
Gaaf project, wil ook best. Netjes gedaan!