Motor vervangen ?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Motor vervangen ?

Berichtdoor roadrunner » 15 Okt 2017, 15:13

Hallo,
In mijn Princess 32 heb ik nu 2 x Volvo Penta AQD21A (Indenor) 75 pk met Zdrive 270 staartstukken bouwjaar 1980.
Nu boot op droge ligt blijken de opengemaakte staartstukken geheel versleten. :mrgreen:
Gashandels werken ook niet naar behoren en het remvermogen (achteruitslaan) was zeer miniem, dus ook de keerkoppelingen (BorgWarner?) hebben vermoedelijk hun beste tijd gehad. Anderzijds kan je van de Indenor zelf praktisch geen onderdelen meer krijgen.
3 mogelijkheden
- enkel de staartstukken vervangen (gereviseerde 270 nog verkrijgbaar).
- alles eruit en BB-motor aan spiegel monteren incl. bedieningen aan stuurstand. (lijkt mij tang op een varken - Belgisch gezegde)
- hermotoriseren naar 1 x Volvo Penta met Aquamatic aandrijving. (2 openingen dicht lamineren en 1 nieuwe maken)
De laatste mogelijkheid ook de duurste, maar ook duurzaam op langere termijn. (kleinste Volvo D3/diesel is wel 140 pk)
Wat vinden jullie ervan ? zure appel toch maar doorbijten en vooruit kijken ?

Vrees dat de boot ook wat zal gaan zwalpen, voorstel Duprop of course keeper ? Iemand daar ervaring mee ?
dank voor technisch advies..
grts
RO
roadrunner
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 09 Jun 2017, 19:44
Woonplaats: Heist-op-den-berg
ligplaats: Porta Ventura Mol

Re: Motor vervangen ?

Berichtdoor broekerhaven » 15 Okt 2017, 16:07

Niet echt een technisch antwoord, maar het hangt allemaal van het budget af en de staat van de boot.

ben je van plan zelf nog lang met de boot te varen , dat moet je ook mee rekenen in de afweging.
broekerhaven
 
Berichten: 326
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 09:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven

Re: Motor vervangen ?

Berichtdoor eagle » 15 Okt 2017, 17:14

Wat is er versleten in de 270 staarten wat niet kan worden vervangen?
Er zijn geen keerkoppelingen; Het schakelen gebeurt in de 270 staarten.
Onderdelen voor MD 21 / Indenor 9-40 zijn er nog wel..

Waar komt de info over de staat van een en ander vandaan? Eigen waarneming, of "advies" van derden?

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 502
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 17:04
ligplaats:

Re: Motor vervangen ?

Berichtdoor Klaver vier » 15 Okt 2017, 18:43

De staart is prima te reviseren,mijn zoon heeft dit van het voorjaar laten doen,ook heeft hij er een duoprop op laten zetten
Wat hij verwacht had van de duoprop,valt hem heel erg tegen,hij had verwacht dat hij veel beter zou sturen omdat het wiel effect veel minder moet zijn,nou dat valt zwaar tegen hij heeft spijt van de dure investering.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 
Berichten: 1407
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 20:52
ligplaats: Loosdrecht

Re: Motor vervangen ?

Berichtdoor Noordvaarder » 15 Okt 2017, 19:48

roadrunner schreef:Vrees dat de boot ook wat zal gaan zwalpen, voorstel course keeper ? Iemand daar ervaring mee ?
dank voor technisch advies..
grts
RO

Ik heb in het verleden een course keeper gehad op een 15pk Yamaha motor,dat achter een 7 meter lange kajuit boot zat.
Het gaf een niet signaficante verbetering in het stuurgedrag van de boot.
Med venlig hilsen,
Wiebren


My boat is a Doerak, the worst there is.
But it is still my boat.
:D :D
Gebruikers-avatar
Noordvaarder
 
Berichten: 1016
Geregistreerd: 06 Jun 2015, 17:50
ligplaats: de Brake

Re: Motor vervangen ?

Berichtdoor Laurensouwerkerk » 17 Okt 2017, 11:12

ik heb deze zomer een course keeper geplaatst op mijn waterland 750 heck drive met 120pk motorisering, ik moet zeggen dat ik er wel baat bij heb
zal vast nog niet zo koers vast zijn als een vast roer, maar de lagere snelheden heeft ie bij mij wel wat verbetering gebracht
Laurensouwerkerk
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 24 Jul 2017, 22:00
ligplaats: Den Haag

Re: Motor vervangen ?

Berichtdoor Noordvaarder » 17 Okt 2017, 17:04

Bij vooruit varen drukt het schroefwater de coursekeeper omhoog va de 2 dwarse omgebogen hoekstekken,en valt je effect weg,omdat deze dan niet meer in het schroefwater zit.
Bij achteruit varen heb je niet.
Ik had hem achter een gewone 15pk Yamaha bbm,niet zijnde een werkmotor.
Als het werkmotor was geweest,was misschien het effect beter geweest.

Echter ik zie meer in de http://propguard.net/index.html.
Deze heb ik niet meer gekocht omdat we overstapten op een boot met inboard motor.
Maar het lijkt me zinvoller om een Propguard te hebben.
Het ding zal wel bedoeld zijn als bescherming voor de schroef,maar een soort van "straalbuis" ,heeft denk ik meer effect.
Med venlig hilsen,
Wiebren


My boat is a Doerak, the worst there is.
But it is still my boat.
:D :D
Gebruikers-avatar
Noordvaarder
 
Berichten: 1016
Geregistreerd: 06 Jun 2015, 17:50
ligplaats: de Brake


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten