aanbouwhuis keerkoppling gescheurd

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

aanbouwhuis keerkoppling gescheurd

Berichtdoor christer1nl » 19 Mrt 2012, 09:33

In een ander topic schreef ik dit:
christer1nl schreef:We hebben een vergelijkbaar probleem gehad met de keerkoppeling van onze sleper. Huis van de koppeling helemaal door midden. Is een jaar of 4 geleden gelast en doet het nog steeds prima. Wel hou je in je achterhoofd steeds het idee "wanneer gebeurt het weer?"

Afgelopen zaterdag kwamen we er achter dat de aanbouwhuis van de keerkoppeling weer (bijna) doormidden gescheurd is. De reparatie heeft het dus een jaar of 4 vol gehouden.
We voelen er niet veel voor om het aanbouwhuis van de keerkoppeling weer opnieuw te laten lassen Dit gaat natuurlijk weer een keer verkeerd.
De vraag is hoe nu verder. Opzoek naar een nieuw aanbouwhuis? een nieuw aanbouwhuis (laten) maken. een "nieuwe"motor?
De huidige motor is een fiat/ aifo 803 m. Al een vrij oude motor, maar draait ( op dit probleem na) altijd goed.
De sleper is van een scoutinggroep. Een klein budget is er wel, maar geld voor een splinternieuwe motor is er absolute niet. De sleepvlet word gebruikt als begeleidingsboot bij het zeilen en het slepen van onze lelievletten. Het vaarseizoen begint zo weer. We hebben de sleepvlet dan weer nodig.
We zouden er geholpen zijn met advies en oplossingen: Misschien heeft iemand nog een redelijke motor ( ergens tussen de 30 en 60pk). of weet er iemand nog een fiat/ aifo motor die defect is en waar we het aanbouw huis van af kunnen halen.
christer1nl
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 22 Feb 2012, 23:16
ligplaats:
info:

Re: aanbouwhuis keerkoppling gescheurd

Berichtdoor jeroenwd40 » 19 Mrt 2012, 13:24

Hallo,

ik heb je een pm gestuurd
jeroenwd40
 
Berichten: 78
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 13:16
ligplaats:
info:

Re: aanbouwhuis keerkoppling gescheurd

Berichtdoor christer1nl » 19 Mrt 2012, 21:08

Ik heb geen pm van je ontvangen!
christer1nl
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 22 Feb 2012, 23:16
ligplaats:
info:

Re: aanbouwhuis keerkoppling gescheurd

Berichtdoor jeroenwd40 » 19 Mrt 2012, 21:21

ik heb hem opnieuw verzonden, het was inderdaad niet verzonden.
jeroenwd40
 
Berichten: 78
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 13:16
ligplaats:
info:

Re: aanbouwhuis keerkoppling gescheurd

Berichtdoor vuuren1 » 19 Mrt 2012, 23:25

Marant motoren in Culemborg is de importeur.

Ik gok even dat het de 3 cilinder motor is van Fiat/ Iveco en die trillen nogal.
Beoordeel ook de motoropstelling eens kritisch, dit om reden dat deze motor van zichzelf al niet mooi draait en een -hier en daar- minder goede demping dergelijke problemen kan geven.
Daarna kan je het vliegwielhuis gerust opnieuw lassen (als er geen nieuwe meer te koop is).

(het is mij ook eerder opgevallen dat PM's soms niet verstuurd werden)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: aanbouwhuis keerkoppling gescheurd

Berichtdoor henkvd » 20 Mrt 2012, 00:23

vuuren1 schreef:het is mij ook eerder opgevallen dat PM's soms niet verstuurd werden


Hoe vol is je postvak verzonden berichten ?
Standaard wordt je postvak in altijd overschreven door het nieuwste bericht , het vak verzonden berichten moet je zelf legen.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: aanbouwhuis keerkoppling gescheurd

Berichtdoor vuuren1 » 20 Mrt 2012, 00:54

Henk,

Ik heb een keer ervaren dat een bericht bleef hangen.
Dan is het inderdaad logisch als het postvak van de ontvanger vol is..

Hier heb ik nog maar erg weinig uitgaande berichten, dat kan het niet zijn.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: aanbouwhuis keerkoppling gescheurd

Berichtdoor christer1nl » 20 Mrt 2012, 12:30

vuuren1 schreef:Marant motoren in Culemborg is de importeur.

Ik gok even dat het de 3 cilinder motor is van Fiat/ Iveco en die trillen nogal.
Beoordeel ook de motoropstelling eens kritisch, dit om reden dat deze motor van zichzelf al niet mooi draait en een -hier en daar- minder goede demping dergelijke problemen kan geven.
Daarna kan je het vliegwielhuis gerust opnieuw lassen (als er geen nieuwe meer te koop is).


Ik heb de importeur gemailt. Ik hoop dat ze ons kunnen helpen.
Met een nieuw aanbouwhuis zijn we het snelst en goedkoopst geholpen.

De motor (3 cyl) is inderdaad nogal rumoerig en trilt bij bepaalde toerental nogal.
Stel dat we deze motor weer aan de gang krijgen. Wat kunnen we dan doen om de trilling te verminderen? Nieuwe motorsteunen oid??
christer1nl
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 22 Feb 2012, 23:16
ligplaats:
info:

Re: aanbouwhuis keerkoppling gescheurd

Berichtdoor vuuren1 » 20 Mrt 2012, 22:52

Deze 3 cilinder staat niet bepaald bekend als een rustig draaiende motor.
Als de totale motoropstelling niet helemaal goed is kunnen trillingen meer slopen dan je kan bedenken.

Trillingdempers/motorrubbers serieus beoordelen is 1 stap.

Daarbij is een mogelijke droge uitlaat met een flexibel pijpstuk een beperkende factor (een meer soepel opgestelde motor beweegt mogelijk te veel en dan kan het vroegtijdig scheuren).
De schroefas situatie is ook een mogelijk (en bekende) beperkende factor om de motor soepeler op te kunnen stellen.

Plaats (of stuur) eerst eens een aantal duidelijke foto's van de motor, de dempers, de uitlaataansluiting en de schroefas.
Vooral duidelijk en niet te weinig, dan kan ik je wellicht verder helpen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: aanbouwhuis keerkoppling gescheurd

Berichtdoor christer1nl » 21 Mrt 2012, 00:32

Zodra we zicht op reparatie hebben zal ik wat foto's gaan plaatsen. Krijgen we deze motor nier gerepareerd dan heeft het ook geen zin om over een betere opstelling na te denken.
Overigens is de schroefas middels een pytondrive gekoppeld en is er idd een droge uitlaat die met een flexibel stuk gekoppeld is. ( standaard felxibele uitlaat koppeling)
christer1nl
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 22 Feb 2012, 23:16
ligplaats:
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten