Voortstuwing verdwijnt soms

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Voortstuwing verdwijnt soms

Berichtdoor Kagenaar » 14 Okt 2017, 22:07

Hallo zou graag wat tips hebben over een probleem met onze motorboot. Het gaat om een platbodem met een Indenor 4.88 DTP 40 met een hurth HBW15-2R keerkoppeling.

Even een stukje achtergrond die wellicht niet eens met het laatste probleem van doen heeft maar toch. Jullie zien wellicht meer verbanden dan ons. Na schade zijn de motorsteunen direct vervangen door de werf waarbij de delen aan de motor en koppeling niet zijn vervangen. Na een tijdje zagen we dat een van de steunen aan de keerkoppeling afgescheurd was. Op onze tocht hebben we toen alsnog de twee aan de motor en de twee aan de keerkoppeling vervangen. Stationair schudde de motor ook altijd al erg en hebben we het toerental stationair opgevoerd naar 900 - 950 toeren. Hij staat dan mooi stil en dit is wellicht iets aan de hoge kant voor de koppeling al hoor je geen ander geluid als voorheen bij het inschakelen.

Nu na een tijdje begon het ons op te vallen dat achteruit soms niet goed meer pakte. Ook vooruit merk je soms dat de motor lichter gaat lopen en dan raakt ook een deel van de voortstuwing weg. As blijft wel draaien. Maar het scheelt toch ruim 1 KM/h. Het probleem achteruit is snel verslechterd en vooral bij laag toerental pakt hij vaak slecht. Vooruit pakt hij initieel wel maar dan valt de voorstuwing steeds weg.

Keerkoppeling olie was ook aan de werf vervangen voor ATF Dextron olie. Origineel zat er ATF-A in. Deze olie hebben we ook voor dezekerheid vervangen voor ATF-A maar hebben nog geen verschil waargenomen.

Idee is dat de plaatjes versleten zijn maar we zijn benieuwd of er nog andere mogenlijkheden zijn waar we naar kunnen kijken. De afstelling is al opnieuw gedaan. Valt wel op dat hij achteruit veel minder uitslaat dan vooruit maar wellicht is dat normaal. Heb hier ook wat foto's van genomen. Is het duur om de plaatjes te vervangen ?

Ook ben ik benieuwd of er mensen zijn wie weten met welke nieuwere motoren/koppeling deze het makkelijkst vervangen kan worden zodat er niet te veel aangepast hoeft te worden.
Kagenaar
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 14 Okt 2017, 21:47
ligplaats: Almere
info:

Re: Voortstuwing verdwijnt soms

Berichtdoor vuuren1 » 15 Okt 2017, 00:54

De keerkoppeling is aan revisie toe en 900 toeren is 100-150 te hoog voor de keerkoppeling met inschakelen.
Als de motor bij een lager stationair toerental niet lekker loopt is er ook van alles loos met deze (heel oude) motor.
(de oude Peugeot's hebben inmiddels vele lijken in de kast die al dan nog niet spoedig leiden tot het einde van de motorset)
In dat geval kan je gevolgen proberen bestrijden maar dan blijf je aan de gang.
(de hele installatie is gewoon op)

Een goed passende vervanger is een Vetus M4.17, Solé mini 44, Craftsman marine, etc.
Allen gebaseerd op een Mitsubishi S4l motor en de prijsverschillen zijn naar rato van de kwaliteit van het geheel,
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten