Pagina 3 van 7

Re: 15 liter water in het carter

BerichtGeplaatst: 14 Okt 2017, 10:37
door quichot
Yep schreef: Cummins V8 met achter in de 200 PK

200 pk V8? Mozes! Wat voor boot is het dan? Een Riva? Boesch?

Re: 15 liter water in het carter

BerichtGeplaatst: 14 Okt 2017, 10:41
door Yep
Dank voor alle kennis!!!!!!
Ik heb de link doorgestuurd naar Erik.
Wordt vervolgd.

Re: 15 liter water in het carter

BerichtGeplaatst: 14 Okt 2017, 11:07
door Klaver vier
Henk volgens mij zijn de oliekoeler en de impellerpomp ook uitgesloten die zitten dacht ik allebei in het buitencircuit.
Al met al geen goed vooruitzicht, een achtcylinder is niet goedkoop
Gr René

Re: 15 liter water in het carter

BerichtGeplaatst: 14 Okt 2017, 11:11
door henkvd
Olie koeler heb je idd gelijk in, de waterpomp bedoel ik de pomp voor het interne circuit.
Ziet er tot nu toe echt niet goed uit met dit probleem.

Dan nog even voor de zekerheid, heckdrive of normale schroefas installatie ?

Re: 15 liter water in het carter

BerichtGeplaatst: 14 Okt 2017, 11:22
door Roelof
Klaver vier schreef:Henk volgens mij zijn de oliekoeler en de impellerpomp ook uitgesloten die zitten dacht ik allebei in het buitencircuit.
Al met al geen goed vooruitzicht, een achtcylinder is niet goedkoop
Gr René


Scherp, je hebt gelijk ik haalde 2 systemen door elkaar :oops:

Groet,
Roelof

Re: 15 liter water in het carter

BerichtGeplaatst: 14 Okt 2017, 11:28
door ekloekke
Het is een "normale" schroefas met water gesmeerd lager.

Re: 15 liter water in het carter

BerichtGeplaatst: 14 Okt 2017, 12:12
door ekloekke
Ik zie nu dat mijn reactie schijnbaar niet geplaatst is, nieuw hier dus zal wel aan mij liggen,
Het is een krupp-cummins 12.7 liter 265 pk V8, waterpomp extern, watergekoelde spruitstukken, expansie vat zo'n 30 liter hoger dan het blok geplaatst, warmtewisselaar 1 meter hoog 30 rond waarvan de helft zich ook boven de motor bevind.
Het water wat ik in de expansie tank doe staat een dag later onder in het blok, dat zou natuurlijk koelvloeistof moeten zijn maar zolang het er net zo hard weer uit loopt gebruik ik nog water!

Groet erik en bedankt voor alle reacties tot nu toe!

Re: 15 liter water in het carter

BerichtGeplaatst: 14 Okt 2017, 15:55
door Noordvaarder
ik ben ook even aan het zoeken geslagen,of er info te vinden is van jou motor.
Ik kom echter tot de conclusie,dat je wel iets meer gegevens zal moeten aanreiken,want alleen Krup-Cummins 12.7 l 265 pk,is niet genoeg.
Er zijn meer motoren namelijk door Krupp al dat niet samen of voor Cummins gebouwd.
Dergelijke gegevens kun je vinden op het typeplaatje,die er ongetwijfeld op zit.

Alvast een voorproefje.
Betreft het een soortgelijke motor?
http://www.ebay.de/itm/Krupp-Cummins-Di ... SwA3dYemQ7

En in deze thread(duits forum) staat op de laatste pagina een telefoonnumer waar je misschien ook iets aan kan hebben.
https://www.bauforum24.biz/forums/topic ... v8/?page=3

ekloekke schreef:Het water wat ik in de expansie tank doe staat een dag later onder in het blok, dat zou natuurlijk koelvloeistof moeten zijn maar zolang het er net zo hard weer uit loopt gebruik ik nog water!

Als ik dit zo lees,dat zou je denken dat door afkoeling van het blok,er een vacuumssituatie ontstaat,dat het water de carter via een beschadiging,of als er losse cilinder bussen in zitten( en zo te zien volgens die tekening,zitten die erin) die te ruim komen te zitten doordat de afdichting ertussen uitgaat of kapot gaat,dan het blok in trekt.Je krijgt dan namelijk een open verbinding tussen koelcircuit en carter.Maar in principe zou je dan overdag ook als de motor loopt,ook iets waterverlies moeten hebben.Ik vrees voor je , dat je motor voor een motorrevisie in aanmerking komt.En of dat nog lonend is,en er überhaupt nog onderdelen daarvoor verkrijgbaar zijn,weet ik niet.

Re: 15 liter water in het carter

BerichtGeplaatst: 14 Okt 2017, 17:19
door ekloekke
Onderstaand de link naar het type plaatje

Afbeelding

Re: 15 liter water in het carter

BerichtGeplaatst: 14 Okt 2017, 17:19
door Klaver vier
De motor moet er toch uit,dan zou ik eerst de carterpan er af halen de koelleidingen afdoppen en dan het blok vullen met water,dan kan je waarschijnlijk zien bij welke cylinder het vandaan komt.
Ik weet niet of de motor 2 cylinderkoppen heeft of 8
Als het 8 koppen zijn is het het makkelijkst te maken,dan trek je de kop er af van de cylinder die lekt en dan zie je al gauw wat meer
Ik hoop voor je dat het meevalt
Gr René ( klaver vier)