Pagina 2 van 7

Re: 15 liter water in het carter

BerichtGeplaatst: 14 Okt 2017, 00:27
door Wolf1
Yep schreef:Vrienden in de haven hebben een schuit gekocht.
Wat zijn mogelijke oorzaken?
Alvast dank.

Zou het niet praktisch zijn om te weten wat voor een motor in de schuit van je vrienden zit ?
We weten nu dat het een natte uitlaat is, maar wat voor een koelsysteem ?
Natte of droge bussen ? aandrijving buiten waterpomp op de distributie of snaren ?
Als je deze informatie verzorgt, heb je hoogstwaarschijnlijk ook het antwoord op je vraag !
Gr. Wolf1

Re: 15 liter water in het carter

BerichtGeplaatst: 14 Okt 2017, 08:09
door henkvd
Stel ik ook nog een aanvullende vraag, hoe kwamen ze er achter dat er water in zat ? Wat was het probleem.

Re: 15 liter water in het carter

BerichtGeplaatst: 14 Okt 2017, 09:18
door quichot
Het zal wel aan mij liggen, maar ik snap het niet.
Hoe groot is dat carter dan wel niet? Als er 15 liter water in zit, waar is dan de olie gebleven?
En verder: natte uitlaat, droge uitlaat, lekkende pomp; water kan alleen in het oliecircuit komen als er iets ernstig mis is. Scheur in het blok, kapotte oliekoeler, koppakking, noem het maar.
En hevelen via openstaande uitlaatklep: dan moet die klep toch tenminste onder het buitenwaterniveau zitten.

Re: 15 liter water in het carter

BerichtGeplaatst: 14 Okt 2017, 10:02
door Klaver vier
Het is wel heel vreemd dat er in de olie water zit en in de koelvloeistof.
Als de oliekoeler lek is komt er olie in het carter niet in de koelvloeistof.
Als de kop lek is komt er koelvloeistof in de olie geen water.
Als de wisselaar lek is komt er water bij de koelvloeistof niet bij de olie
Als het koelvloeistof is in de olie moet het niveau van de koelvloeistof wel heel erg gezakt zijn bij 15 liter.
Ik probeer logisch te redeneren en kom dan tot de conclusie dat er ergens in de informatie iets niet klopt.
15 liter water in het carter erbij dan is het ook een flinke motor anders kan het niet
Ben benieuwd of mijn redenatie een beetje klopt
Gr René ( klaver vier)

Re: 15 liter water in het carter

BerichtGeplaatst: 14 Okt 2017, 10:04
door Yep
Dank, dank.
Neen me niet kwalijk dat ik alles niet scherp heb.
Het is NIET MIJN BOOT.

Afgelopen nacht is er weer 15 liter water in het carter gelopen.
En er is eenzelfde hoeveelheid uit de expansietank.
Interne circuit dus.
Hevelen vanuit externe circuit lijkt me niet meer mogelijk.

Gegevens:
Cummins V8 met achter in de 200 PK
Natte uitlaat

Re: 15 liter water in het carter

BerichtGeplaatst: 14 Okt 2017, 10:07
door Yep
Klaver vier schreef:Het is wel heel vreemd dat er in de olie water zit en in de koelvloeistof.
Als de oliekoeler lek is komt er olie in het carter niet in de koelvloeistof.
Als de kop lek is komt er koelvloeistof in de olie geen water.
Als de wisselaar lek is komt er water bij de koelvloeistof niet bij de olie
Als het koelvloeistof is in de olie moet het niveau van de koelvloeistof wel heel erg gezakt zijn bij 15 liter.
Ik probeer logisch te redeneren en kom dan tot de conclusie dat er ergens in de informatie iets niet klopt.
15 liter water in het carter erbij dan is het ook een flinke motor anders kan het niet
Ben benieuwd of mijn redenatie een beetje klopt
Gr René ( klaver vier)


En even per punt een reactie
'Als het koelvloeistof is in de olie moet het niveau van de koelvloeistof wel heel erg gezakt zijn bij 15 liter.'
Klopt, dit is het geval.

Re: 15 liter water in het carter

BerichtGeplaatst: 14 Okt 2017, 10:09
door Klaver vier
Inderdaad interne circuit,lijkt mij ook.
Dat hij dan niet rookt is wel vreemd.
Dan moet het bijna in het blok onder de kop zitten lijkt mij
Gr René

Re: 15 liter water in het carter

BerichtGeplaatst: 14 Okt 2017, 10:12
door Klaver vier
Maar logisch zou zijn dat er dan koelvloeistof in het carter zit geen water.
Gr René

Re: 15 liter water in het carter

BerichtGeplaatst: 14 Okt 2017, 10:27
door Roelof
Ik begrijp dat het probleem zich geopenbaard heeft NA de proefvaart dus bij stilstaande motor (Roken of niet zou dan onbekend zijn) en dat de motor gevuld was met water, niet met koelvloeistof (dit zou een indicatie kunnen zijn dat er al langer een probleem is.
Nu het duidelijk is dat het interne koelwatersysteem lek is (en in vrij hoog tempo in de motor leegloopt) is het denk ik een kwestie van elimineren.

Begin bij het makkelijkste / meest toegankelijke.
Bv olie koeler: smeerolie aansluitingen los maken en de expansietank vullen: wachten en kijken of er na verloop van tijd water uit de smeerolie aansluiting komt.

Op die manier het hele systeem doorgaan en 1 voor 1 alles controleren waar olie en water bij elkaar kunnen komen tot de oorzaak gevonden is.
Steeds de oliezijde openen / afkoppelen en de expansietank vol houden.
Een inwendige lekkage in het blok zal lastig worden om op te sporen, dan zal je waarschijnlijk het carter moeten laten zakken.

Suc6, ben nieuwsgierig wat de oorzaak is.

Groet
Roelof

Re: 15 liter water in het carter

BerichtGeplaatst: 14 Okt 2017, 10:34
door henkvd
Met 15 ltr vloeistof uit het interne circuit, moet dat toch snel te vinden zijn lijkt me, loopt aardig door, blijft er niet veel meer over, geen water op de zuigers alle keren begrijp ik, dan blijft er of een scheur in het blok, een lekkende of gescheurde cilindervoering over, buiten de al genoemde oliekoeler en evt koelwaterpomp over.

Waterpomp en koeler zou je afkunnen blinden om te kijken welke je kan uitsluiten, tot nu toe lijkt het op code rood voor de aankoop.