15 liter water in het carter

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: 15 liter water in het carter

Berichtdoor Roelof » 15 Okt 2017, 08:52

Het is lastig, het is een gedateerde motor welke niet veel is toegepast in de pleziervaart.
Het (interne) koelwatersysteem zou af kunnen wijken van het reguliere wat gebruikt wordt, dan wordt het lastig om adviezen te geven.
Zoals Rene zegt, zou een oliekoeler in het carter vreemd zijn maar indien het een omgebouwde vrachtauto motor is kun je in eerste instantie niks uitsluiten.
Dan moeten er idd koelwaterleidingen naar en van het carter gaan.

Er is een Face Book pagina mbt Krupp - Cummins:
https://www.facebook.com/11721238728156 ... 289478864/

Dat gaat over vrachtauto (motoren) maar misschien kun je daar eens een vraag stellen.
Wat is de achtergrond van de boot, was het oorspronkelijk een patrouille boot oid?

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: 15 liter water in het carter

Berichtdoor Roelof » 15 Okt 2017, 09:10

Nog een kleine aanvulling

Ik begreep eerder dat het probleem zich alleen bij stilstaande motor voordoet, klopt dit?
Als dat zo is zou ik de koelwaterpomp gaan bekijken.

Ik heb wel eens meegemaakt met een ballast pomp dat deze als gevolg van ouderdom (cavitatie / door rotten?) een gaatje in het huis kreeg. Bij stilstand lekte de pomp naar buiten, zodra de pomp gestart werd stopte de lekkage.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: 15 liter water in het carter

Berichtdoor Yep » 15 Okt 2017, 21:20

Ik heb me vanavond eens in het fenomeen 'hevelen' verdiept.
Nu heb ik een wierpot BOVEN de waterlijn.
Ik zeg: Deze hoef ik eigenlijk niet elke keer te sluiten na afzetten van de motor, alleen sluiten bij vertrek.
Is mijn aanname ok? Thanks!
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: 15 liter water in het carter

Berichtdoor Roelof » 15 Okt 2017, 21:46

Ik denk dat je veronderstelling niet klopt.

Zolang het "uitstroom punt" onder de waterlijn ligt zal het hevelen plaats kunnen vinden.
Wet van communicerende vaten samen met zwaarte kracht.

De druk op het water oppervlak is IETS hoger als de druk binnenboord onder het wateroppervlak. Het drukverschil hoeft maar minimaal te zijn om "hevelen" te kunnen veroorzaken.

Een paar weken geleden is in Veendam een boot half gezonken door het heveleffect.
Naar verluid is de slang van een dompelpomp om het (schone) bilgewater weg te pompen 's avonds niet uit het water gehaald.
De slang dreef op het water, pomp stond onderin de boot. De slang hing over de verschansing dus boven de waterlijn.
Toen de mensen weg gingen is de pomp gestopt maar de slang is in het water blijven liggen, door het hevel effect is de boot volgelopen.

Met een wierpot boven de waterlijn hangt het er vanaf of de rest van het systeem (koelers ed) boven of onder de waterlijn zit denk ik.

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... Jm0hP-ecK6
(link gewijzigt, werkte niet)

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: 15 liter water in het carter

Berichtdoor Noordvaarder » 15 Okt 2017, 21:52

Roelof schreef:Toen de mensen weg gingen is de pomp gestopt maar de slang is in het water blijven liggen, door het hevel effect is de boot volgelopen.

Dan moet de rest van slang wel vol met water staan tot in de boot,want anders werkt de hevelwerking niet.
Als je namelijk een losse lege slang zou pakken,en die hang je met het ene zijde in de boot,en de andere zijde in het water,kan het water nooit omhoog in de slang lopen.

Denk maar eens aan die brandstofhevelpompjes,die doen het ook niet als je daar niks in doet.
Noordvaarder
 

Re: 15 liter water in het carter

Berichtdoor Yep » 15 Okt 2017, 21:52

Roelof schreef:Ik denk dat je veronderstelling niet klopt.

Zolang het "uitstroom punt" onder de waterlijn ligt zal het hevelen plaats kunnen vinden.
Wet van communicerende vaten samen met zwaarte kracht.

De druk op het water oppervlak is IETS hoger als de druk binnenboord onder het wateroppervlak. Het drukverschil hoeft maar minimaal te zijn om "hevelen" te kunnen veroorzaken.

Een paar weken geleden is in Veendam een boot half gezonken door het heveleffect.
Naar verluid is de slang van een dompelpomp om het (schone) bilgewater weg te pompen 's avonds niet uit het water gehaald.
De slang dreef op het water, pomp stond onderin de boot. De slang hing over de verschansing dus boven de waterlijn.
Toen de mensen weg gingen is de pomp gestopt maar de slang is in het water blijven liggen, door het hevel effect is de boot volgelopen.

Met een wierpot boven de waterlijn hangt het er vanaf of de rest van het systeem (koelers ed) boven of onder de waterlijn zit denk ik.

Groet,
Roelof


Eensch.
Nog maar eens gekeken en ik zie dat, bij stilstaande motor, de pot halfvol staat.
Prettig dat daardoor de impeller snel water krijgt maar het is op het randje.
Ik sluit de kraan na varen.

Ik heb een ontluchtingslang van de omgekeerde U-bocht naar boven en naar een standpijp lopen.
Hier en daar zie ik dat de slang ook een klein beetje omlaag loopt hier en daar.
Ik lees in een eerder topic dat dit weinig wenselijk is.
Misschien toch maar een beluchter plaatsen.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: 15 liter water in het carter

Berichtdoor Klaver vier » 15 Okt 2017, 21:56

Ik kan je helaas niet vertellen of hevelen kan met een wierbak boven de waterlijn.
Wel kan ik je vertellen dat het bij mij ook zo zit en ik heb nog nooit de afsluiter dicht gedraaid.
Alleen van de winter draai ik hem dicht,na antievries in de wierbak te hebben gedaan.
Volgens mij kan iets alleen hevelen als het laagste punt gaat zuigen en volgens mij gebeurd dit niet omdat de uitlaat naar buiten gewoon leeg loopt
Gr René
Klaver vier
 

Re: 15 liter water in het carter

Berichtdoor Roelof » 15 Okt 2017, 22:10

Noordvaarder schreef:Dan moet de rest van slang wel vol met water staan tot in de boot,want anders werkt de hevelwerking niet.
Als je namelijk een losse lege slang zou pakken,en die hang je met het ene zijde in de boot,en de andere zijde in het water,kan het water nooit omhoog in de slang lopen.

Denk maar eens aan die brandstofhevelpompjes,die doen het ook niet als je daar niks in doet.


Dat spreekt voor zich denk ik.
Denk maar aan het overpompen van brandstof uit een tank naar een jerrycan dmv een slang en met de mond te zuigen aan de slang om de hevelwerking op gang te brengen.
- de slang moet volledig gevuld zijn
- de opening van de slang in de jerrycan moet lager zijn dan de zuigopening van de slang in de tank.
- zodra de slang in de tank lucht aanhaalt stopt de hevelwerking

Verschil in vloeistofkolom tussen de halende en vullende slang doet het werk, als er lucht in de slang zit gaat dit niet werken, dit beïnvloed het verschil in vloeistofkolom.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: 15 liter water in het carter

Berichtdoor Noordvaarder » 15 Okt 2017, 22:14

Klaver vier schreef:Alleen van de winter draai ik hem dicht,na antievries in de wierbak te hebben gedaan.

Ik draai hem altijd dicht na het varen.
1 pompje vet in de schroefas.
En smorgens kraan weer open en olie peilen.
Dan pas starten.
Een vaste ritueel.

Wat betreft in de winter,dan staat de boot op de wal,maar dan doe ik eerst de kraan dicht,en dan pas antivries in de wierpot,want anders loopt het er weer uit.
Ik denk dat jij ook bedoeld.
Noordvaarder
 

Re: 15 liter water in het carter

Berichtdoor Klaver vier » 15 Okt 2017, 22:16

Dus gebeurd er niks begrijp ik uit je verhaal
Gr René
Klaver vier
 

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten