15 liter water in het carter

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: 15 liter water in het carter

Berichtdoor ekloekke » 14 Okt 2017, 17:43

Helaas het zijn 2 koppen en flinke jongens, eerst maar zien dat ik de boot naar mijn thuishaven krijg, ik lig nu bij alkmaar en moet naar zwolle :(
ekloekke
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 14 Okt 2017, 11:09
ligplaats: Hattem
info:

Re: 15 liter water in het carter

Berichtdoor Roelof » 14 Okt 2017, 19:11

Yep schreef:Vrienden in de haven hebben een schuit gekocht.
Ze zijn nu bezig dit apparaat vaarklaar te maken voor de reis van Noord-Holland naar de thuishaven, een tripje van 2 dagen.
Bij de aankoop heeft de motor prima gedraaid tijdens het uurtje varen (vorige week).


@ ekloekke
Heb je al contact met de verkoper opgenomen mbt deze extreme koelwater lekkage?
Als de motor gevuld was met water, geen koelvloeistof, wijst dat ook in de richting dat er reeds een lekkage was.
Het lijkt mij toe dat dit probleem bekent had moeten zijn bij de verkoop, een motor verliest niet plotseling 15 liter water per dag.
Tenzij het vooraf meegedeeld is en de prijs was afgestemd op een motor reparatie / vervanging denk ik dat je wel een discussiepunt hebt.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: 15 liter water in het carter

Berichtdoor henkvd » 14 Okt 2017, 19:54

Denk dat je meer info vind als je zoekt naar een Krupp LKW ( vrachtwagen ), enige wat ik tot nu toe verder vond is motor uit de jaren 60, schijnt een 2 takt te zijn.

Afbeelding
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: 15 liter water in het carter

Berichtdoor Roelof » 14 Okt 2017, 20:04

Yep schreef:Vanochtend bleek dat er 15 liter water in het carter zat.
Uiteraard hebben ze dit afgepompt en gecheckt dat er geen water boven de zuigers staat.
Daarna draaide het blok prima.


Bovenstaande zou ik nogmaals doen.

Starten met de dop van de expansietank geopend en kijken of het in de expansietank bubbels komen. Als het in de expansietank gaat borrelen kun je er van uitgaan dat het uitlaatgassen zijn. Dit wijst in de richting van een lekkende koppakking of een gescheurde kop. Vaak ruik je dit ook bij de opening van de tank.
Als het water in de expansietank niet borrelt kun je rekenen op lekkage langs de cilindervoeringen of een scheur in het inwendige van het motorblok oid.

Zolang er geen indicatie is in de expansietank en het niveau met draaiende motor niet daalt zou ik proberen de motor zolang mogelijk te laten draaien, dit op verschillende toerentallen.
Dit om een idee te krijgen wat er gebeurd als de motor warm wordt.
(dit is GÉÉN uitgangspunt om een reis van een paar dagen aan te vangen!).

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: 15 liter water in het carter

Berichtdoor ekloekke » 14 Okt 2017, 20:36

Er komen geen bubbels in de expansie tank, ik heb geen tekening van de motor maar ik kan nergens een oliekoeler vinden wellicht zit deze in het carter en komt daar het probleem vandaan? Vandaag spruitstukken afgetopt en vol water gezet .....bleven op niveau.....koppen onder water gezet en ook geen afname qua niveau!?!?
ekloekke
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 14 Okt 2017, 11:09
ligplaats: Hattem
info:

Re: 15 liter water in het carter

Berichtdoor ekloekke » 14 Okt 2017, 20:45

Afgedopt ;)
ekloekke
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 14 Okt 2017, 11:09
ligplaats: Hattem
info:

Re: 15 liter water in het carter

Berichtdoor Blacktoppie » 14 Okt 2017, 21:36

Misschien heb ik het even gemist maar wat zegt de verkoper in deze.. vind het al heel appart dat er water in zit in plaats van koelvloeistof
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1175
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: 15 liter water in het carter

Berichtdoor De Waalschokker » 14 Okt 2017, 22:13

Raar verhaal... ik zou op zijn minst toch eens een praatje met de verkoper gaan maken, goede kans dat die willens en wetens een roze bril verhaal heeft verkocht.
De Waalschokker
 
Berichten: 241
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 14:30
ligplaats:
info:

Re: 15 liter water in het carter

Berichtdoor Klaver vier » 14 Okt 2017, 23:00

Een oliekoeler in het carter,daar heb ik nog nooit van gehoord,dan moeten er ook koelwaterleidingen naar toe lopen.
Moet haast een afdichting van een cylinder voering zijn,als de koppaking lekt en dan zo hart dat er al snel 15 liter weg is gaat de motor echt wel rot lopen en roken.
Bij een 8 cylinder hoort een leek niet gauw als er 1 cylinder niet mee doet.
Vorst schade zou ook heel goed kunnen
Er is maar 1 manier sleutelen en niet meer varen
Ik vindt varen met zo,n motor behoorlijk onverantwoord.
Doordat er water in plaats van koelvloeistof in zit is het ook veel moelijker te bepalen in welk deel het lek zit.
Ondanks alles hoop ik dat het weer gauw goedkomt en mee valt
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
 

Re: 15 liter water in het carter

Berichtdoor Noordvaarder » 15 Okt 2017, 00:29

ekloekke schreef: ik heb geen tekening van de motor maar ik kan nergens een oliekoeler vinden

Aan de tekening te zien die op eBAY staat,zit deze onder de rechter uitlaatspruitstuk,tegen het blok aan.

In een Krupp 980 Front,lag dezelfde motor.
http://www.nvc-oberhausen.com/upload/pr ... ile-20.pdf

Ab 1963 arbeitete Krupp mit Cummins-Motoren. Der V8 mit 265 PS war Deutschlands stärkster Lastwagenmotor, doch technische Probleme ruinierten den Ruf. Im Juni 1968 war Schluss, Mercedes übernahm das Händlernetz.
Plus/Minus
Größtes Minus: Der Spaß ist nicht billig, das beginnt schon bei der Suche nach einer ausreichend großen Abstellfläche. Das Gute dabei: Es gibt in diesem Metier kaum Spekulanten, sondern überwiegend echte Fans der Schwarze-Fingernägel-Fraktion. Nicht immer sind Vollrestaurierungen fällig – an dem hier gezeigten Cummins-Krupp war nur das Fahrerhaus zu überholen, der Motor ist dank früher Stilllegung erst rund 80.000 km gelaufen. Zweitakter sind begehrter, aber fast nie auf dem Markt. Über die Standfestigkeit der Cummins-Motoren sagt Holger Gräf, Chefredakteur des Fachmagazins "Historischer Kraftverkehr": "Die Kruppianer haben den Motor komplett überarbeitet, alle Probleme gelöst und die letzten Jahrgänge richtig standfest gemacht. Die V6 und V8 sind drehfreudig, haben richtig Mumm!"
Ersatzteile
Eine organisierte Ersatzteilversorgung gibt es nicht, dafür aber gut verdrahtete Krupp-Besitzer: Jeder hilft jedem mit (Gebraucht-) Teilen.


Ik vond bovenstaande nog ergens op internet bij AutoBild.
Is van einde 2012.

Maar als ik de laatste zin daarvan even voor je vertaal,dan lijkt het erop dat geen onderdelen meer verkrijgbaar zijn,en de Krupp bezitters mekander helpen met gebruikte onderdelen.
Hetgeen hier al meer geopperd is,lijkt me een zinvolle actie,namelijk eerst maar eens een praatje maken met de verkoper.
Iets verkopen met verborgen gebreken waar je weet van hebt,mag namelijk niet,tenzij je het vermeld en de koper er desondanks mee accoord gaat.
Het enigste dat weinig hoeft te kosten zou je nog kunnen proberen,en dat is het koelwatersysteem van de motor zelf onder druk zetten.Dus geen leidingen naar expansietanks of koelers,en dan kijken of de druk zakt.
Noordvaarder
 

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten