15 liter water in het carter

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: 15 liter water in het carter

Berichtdoor Wolf1 » 14 Okt 2017, 00:27

Yep schreef:Vrienden in de haven hebben een schuit gekocht.
Wat zijn mogelijke oorzaken?
Alvast dank.

Zou het niet praktisch zijn om te weten wat voor een motor in de schuit van je vrienden zit ?
We weten nu dat het een natte uitlaat is, maar wat voor een koelsysteem ?
Natte of droge bussen ? aandrijving buiten waterpomp op de distributie of snaren ?
Als je deze informatie verzorgt, heb je hoogstwaarschijnlijk ook het antwoord op je vraag !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: 15 liter water in het carter

Berichtdoor henkvd » 14 Okt 2017, 08:09

Stel ik ook nog een aanvullende vraag, hoe kwamen ze er achter dat er water in zat ? Wat was het probleem.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: 15 liter water in het carter

Berichtdoor quichot » 14 Okt 2017, 09:18

Het zal wel aan mij liggen, maar ik snap het niet.
Hoe groot is dat carter dan wel niet? Als er 15 liter water in zit, waar is dan de olie gebleven?
En verder: natte uitlaat, droge uitlaat, lekkende pomp; water kan alleen in het oliecircuit komen als er iets ernstig mis is. Scheur in het blok, kapotte oliekoeler, koppakking, noem het maar.
En hevelen via openstaande uitlaatklep: dan moet die klep toch tenminste onder het buitenwaterniveau zitten.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: 15 liter water in het carter

Berichtdoor Klaver vier » 14 Okt 2017, 10:02

Het is wel heel vreemd dat er in de olie water zit en in de koelvloeistof.
Als de oliekoeler lek is komt er olie in het carter niet in de koelvloeistof.
Als de kop lek is komt er koelvloeistof in de olie geen water.
Als de wisselaar lek is komt er water bij de koelvloeistof niet bij de olie
Als het koelvloeistof is in de olie moet het niveau van de koelvloeistof wel heel erg gezakt zijn bij 15 liter.
Ik probeer logisch te redeneren en kom dan tot de conclusie dat er ergens in de informatie iets niet klopt.
15 liter water in het carter erbij dan is het ook een flinke motor anders kan het niet
Ben benieuwd of mijn redenatie een beetje klopt
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: 15 liter water in het carter

Berichtdoor Yep » 14 Okt 2017, 10:04

Dank, dank.
Neen me niet kwalijk dat ik alles niet scherp heb.
Het is NIET MIJN BOOT.

Afgelopen nacht is er weer 15 liter water in het carter gelopen.
En er is eenzelfde hoeveelheid uit de expansietank.
Interne circuit dus.
Hevelen vanuit externe circuit lijkt me niet meer mogelijk.

Gegevens:
Cummins V8 met achter in de 200 PK
Natte uitlaat
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: 15 liter water in het carter

Berichtdoor Yep » 14 Okt 2017, 10:07

Klaver vier schreef:Het is wel heel vreemd dat er in de olie water zit en in de koelvloeistof.
Als de oliekoeler lek is komt er olie in het carter niet in de koelvloeistof.
Als de kop lek is komt er koelvloeistof in de olie geen water.
Als de wisselaar lek is komt er water bij de koelvloeistof niet bij de olie
Als het koelvloeistof is in de olie moet het niveau van de koelvloeistof wel heel erg gezakt zijn bij 15 liter.
Ik probeer logisch te redeneren en kom dan tot de conclusie dat er ergens in de informatie iets niet klopt.
15 liter water in het carter erbij dan is het ook een flinke motor anders kan het niet
Ben benieuwd of mijn redenatie een beetje klopt
Gr René ( klaver vier)


En even per punt een reactie
'Als het koelvloeistof is in de olie moet het niveau van de koelvloeistof wel heel erg gezakt zijn bij 15 liter.'
Klopt, dit is het geval.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: 15 liter water in het carter

Berichtdoor Klaver vier » 14 Okt 2017, 10:09

Inderdaad interne circuit,lijkt mij ook.
Dat hij dan niet rookt is wel vreemd.
Dan moet het bijna in het blok onder de kop zitten lijkt mij
Gr René
Klaver vier
 

Re: 15 liter water in het carter

Berichtdoor Klaver vier » 14 Okt 2017, 10:12

Maar logisch zou zijn dat er dan koelvloeistof in het carter zit geen water.
Gr René
Klaver vier
 

Re: 15 liter water in het carter

Berichtdoor Roelof » 14 Okt 2017, 10:27

Ik begrijp dat het probleem zich geopenbaard heeft NA de proefvaart dus bij stilstaande motor (Roken of niet zou dan onbekend zijn) en dat de motor gevuld was met water, niet met koelvloeistof (dit zou een indicatie kunnen zijn dat er al langer een probleem is.
Nu het duidelijk is dat het interne koelwatersysteem lek is (en in vrij hoog tempo in de motor leegloopt) is het denk ik een kwestie van elimineren.

Begin bij het makkelijkste / meest toegankelijke.
Bv olie koeler: smeerolie aansluitingen los maken en de expansietank vullen: wachten en kijken of er na verloop van tijd water uit de smeerolie aansluiting komt.

Op die manier het hele systeem doorgaan en 1 voor 1 alles controleren waar olie en water bij elkaar kunnen komen tot de oorzaak gevonden is.
Steeds de oliezijde openen / afkoppelen en de expansietank vol houden.
Een inwendige lekkage in het blok zal lastig worden om op te sporen, dan zal je waarschijnlijk het carter moeten laten zakken.

Suc6, ben nieuwsgierig wat de oorzaak is.

Groet
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: 15 liter water in het carter

Berichtdoor henkvd » 14 Okt 2017, 10:34

Met 15 ltr vloeistof uit het interne circuit, moet dat toch snel te vinden zijn lijkt me, loopt aardig door, blijft er niet veel meer over, geen water op de zuigers alle keren begrijp ik, dan blijft er of een scheur in het blok, een lekkende of gescheurde cilindervoering over, buiten de al genoemde oliekoeler en evt koelwaterpomp over.

Waterpomp en koeler zou je afkunnen blinden om te kijken welke je kan uitsluiten, tot nu toe lijkt het op code rood voor de aankoop.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten