jade schreef:De standaard auto vrachtwagen demper mocht toch niet toegepast worden?
I.v.m. De dunne wand van deze dempers en doorroesten na een aantal jaren.
Het onderstaande betreft een dubbelschroever met kielkoeling en droge uitlaten.
Zojuist heb ik mijn vracht-autodempers in mijn boot bekeken & met een hamertje erop geklopt: ziet en hoort nog allemaal als nieuw en dit na 21 jaar! In 1996 heb ik de toen doorgerotte droge uitlaatsystemen (2 schroefschip) vervangen door 'vrachtauto'-dempers, dit notabene op advies van een beurtschipper.
In plaats van zo'n 1200 gulden was ik toen voor 200 gulden klaar
Vanwege een lekkage in het flexibele deel tussen BB-motor en BB-demper (zie de zwarte roet) moet ik dit flexibel vervangen (uiteraard pak ik ook SB mee). Maar ook hier kies ik voor een flexibel van de automotive markt.
WEL NOG EEN VRAAG: direct achter het (overigens watergekoelde) uitlaatspruitstuk zit vlak voor het flexibel in de uitlaatpijp op beide uitlaatsystemen een aansluiting met blinde stop. Wat zou de redenen voor deze aansluiting zijn? Gezien de plaats/positie heeft het uiteraard niets te doen met een eventuele voorziening voor een optie voor een watergekoelde uitlaat. Maar wat wel kan de functie/achtergrond voor deze aansluitingen zijn??????
TOT SLOT EEN TIP:
Alle uitlaatonderdelen heb ik met enkele lagen glasband omwikkelt. Ten opzichte van zonder het isolerend glasband scheelde dit dik zo'n 30 graden MK-temperatuur.