Noordvaarder schreef:Eventjes plat erover nagedacht.
Zou het rottingsproces van een uitlaat komen door de roetvorming in de uitlaat?
Ik denk het niet.
Ik denk dat het komt doordat bij een auto de uitlaat buiten eronder hangt.
nat - droog - nat - droog enz.
Ook de klemmen die roesten eronder toch echt kapot door weersinvloeden.
Winter, pekel op de weg,dat is een chloride,dus een vretertje pur sang.
Deze omgeving vind je natuurlijk nooit in de machinekamer van een boot.
Ik denk eerder,dat hij stuk kan gaan door trillingen,dan door het rotten/verroesten van de uitlaat van binnenuit.
Ik zou dus niet weten waarom men binnen in de boot beter geen uitlaat kan gebruiken van een kleine vrachtwagen.
Ik denk dat het prima gaat.
Nu gaat het over uitlaatdempers, niet over div. vormen van kielkoeling......
Omdat ikzelf een ster ben in "off topic gaan" zal ik ook maar meedoen
Iedereen kan z'n eigen demper inbouwen naar eigen goeddunken.
Reguliere dempers voor de auto industrie
kunnen een gaatje hebben voor condensafvoer. Volgens mij is dit specifiek beschreven in de richtlijnen voor APK keurmeesters.
Let hier wel op als je een demper van een auto in een boot monteert.
Iedereen heeft wel eens gezien dat bij het starten van een auto na een koude nacht er wat condens uit de uitlaat kan druppelen.
Condensvorming in de uitlaat kan ook bij boten voorkomen, dit zie je waarschijnlijk niet en het verdampt als de uitlaat warm wordt.
Echter in de roetafzetting in de uitlaat(demper) zit zwavel. Dit gaat tijdens stilstand reageren met het vocht in de uitlaat en wordt een agressief mengsel waardoor de uitlaat van binnenuit kan doorroesten.
Houdt hier rekening mee, het is niet te controleren maar er zou bij oude dempers zomaar lekkage door roest van binnenuit kunnen ontstaan.
De meeste mensen zijn wel bezig met preventief onderhoud maar naar uitlaatdempers wordt niet gekeken denk ik, hij doet het gewoon (of niet).
Van de andere kant zou ik geen vuistregel weten mbt inspectie of vervanging van uitlaatdempers.
Volgens mij gewoon op indicatie (net als bij een auto) maar dan is er meestal al lekkage van uitlaatgassen (of water) of de demper doet z'n werk niet meer en de uitlaat geeft lawaai.
Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten