Dus binnenkort kom jij zo voorbij, nu die mooie sound nog.De Waalschokker schreef:
Scheepswerf Vooruit 2009-02-17 15h01
Tja "beste systeem" is relatief en het kostenplaatje voor nat of droog is misschien wel vergelijkbaar.
Ik heb, zoals eerder aangegeven, kielkoeling, dit is een foto van de stuurboordzijde, bakboord-buizen zijn een meter korter.
Voordelen legio en de nadelen in mijn geval één, voor koelvloeistof te vervangen kan het alleen als schip op de helling ligt, andere opties (met onderdruk) of met druk uithalen is te omslachtig.
Verder ook een droge uitlaat, ik kan me niet voorstellen om een schip te hebben met dat gepruttel van het natte uitlaat systeem en tevens vind ik niks mooier als ik de motor zijn werk hoor doen, altijd mijn achterste luik open bij draaiende motor.
Nu heb ik een uitlaat een dertigtal cm boven water op de achterzijde maar in de toekomst (als ik mijn stuurhuis verbouw) ga ik die recht omhoog achter het stuurhuis laten gaan.
Er zijn vuistregels voor omvang buis in relatie tot efficiëntie van koeling, zeker te vinden op het www, hoewel ik meen dat er al meerdere keren een topic over (kiel)koeling op het forum is geweest.
Wat die opmerking over auto of vrachtwagen dempers die niet gebruikt mogen worden in een schip was René me voor, wie beslist hoe ik mijn motor demp...
PS op foto (ex)keurmeester van EFM/EOC die ik zijn privacy gun.
https://youtu.be/9oZfYhq43gs
Of zo gewoon de demper buiten.
https://youtu.be/ne_iubTXHFc