kielkoeling: Wat is het beste?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: kielkoeling: Wat is het beste?

Berichtdoor Arthur » 30 Sep 2017, 10:50

De Waalschokker schreef:Afbeelding
Scheepswerf Vooruit 2009-02-17 15h01

Tja "beste systeem" is relatief en het kostenplaatje voor nat of droog is misschien wel vergelijkbaar.
Ik heb, zoals eerder aangegeven, kielkoeling, dit is een foto van de stuurboordzijde, bakboord-buizen zijn een meter korter.
Voordelen legio en de nadelen in mijn geval één, voor koelvloeistof te vervangen kan het alleen als schip op de helling ligt, andere opties (met onderdruk) of met druk uithalen is te omslachtig.
Verder ook een droge uitlaat, ik kan me niet voorstellen om een schip te hebben met dat gepruttel van het natte uitlaat systeem en tevens vind ik niks mooier als ik de motor zijn werk hoor doen, altijd mijn achterste luik open bij draaiende motor.
Nu heb ik een uitlaat een dertigtal cm boven water op de achterzijde maar in de toekomst (als ik mijn stuurhuis verbouw) ga ik die recht omhoog achter het stuurhuis laten gaan.
Er zijn vuistregels voor omvang buis in relatie tot efficiëntie van koeling, zeker te vinden op het www, hoewel ik meen dat er al meerdere keren een topic over (kiel)koeling op het forum is geweest.
Wat die opmerking over auto of vrachtwagen dempers die niet gebruikt mogen worden in een schip was René me voor, wie beslist hoe ik mijn motor demp...
PS op foto (ex)keurmeester van EFM/EOC die ik zijn privacy gun.
Dus binnenkort kom jij zo voorbij, nu die mooie sound nog. :mrgreen:
https://youtu.be/9oZfYhq43gs

Of zo gewoon de demper buiten.

https://youtu.be/ne_iubTXHFc
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: kielkoeling: Wat is het beste?

Berichtdoor Amersfow » 30 Sep 2017, 11:13

lol. Op een brons diesel uitlaat zat zo'n klepje, als je dat niet voor het starten oplichtte knalde dat bij de eerst stoot om.
Fijn als anderen dit onderhouden, geef mij maar een simpel japans snelloperdje met natte uitlaat. Ik hou van eenvoud en gemak.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: kielkoeling: Wat is het beste?

Berichtdoor De Waalschokker » 30 Sep 2017, 12:45

Arthur schreef: nu die mooie sound nog. :mrgreen: [/color]
https://youtu.be/9oZfYhq43gs

Of zo gewoon de demper buiten.

https://youtu.be/ne_iubTXHFc


Arthur deze https://youtu.be/gfbKwt6fNt0 Deutz is een ongelooflijk mooi geluid, daar ben ik dan wel stikjaloers op want voor mij is het geluid van een draaiende motor deel van het varen (of warm draaien :mrgreen: )
Peins zomaar dat forumlid kajoe deze motor ook kent dacht dat hij nog met een omkeerbare Deutsz heeft gevaren.
De Waalschokker
 
Berichten: 241
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 14:30
ligplaats:
info:

Re: kielkoeling: Wat is het beste?

Berichtdoor De Waalschokker » 30 Sep 2017, 12:49

kajoe schreef:even ,je gaat toch geen auto demper in een boot monteren ? de dempers voor de scheepvaart zijn van veel dikker materiaal gemaakt ,ok ze zijn een stukje duurder


Al the way of topic maar het is de topic starter die daar het goede voorbeeld in gaf :lol: :lol: :lol:

Uitlaat hoeft nog niks aan te gebeuren, ik zie wel als het probleem zich stelt. ;)
De Waalschokker
 
Berichten: 241
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 14:30
ligplaats:
info:

Re: kielkoeling: Wat is het beste?

Berichtdoor kajoe » 30 Sep 2017, 12:54

o ja de koeling .
nou ik ben verschrikkelijk blij dat ik een droge uitlaat heb met kiel en buizen koeling er onder .
heb al enkele keren mee gemaakt dat mensen met een natte uitlaat en buitenboord koeling vroegen of ze achter me aan mochten varen om dat bij hun alles verstopt raakte door het kroos wat in grote velden rond dreef ,
vroeger had ik op mijn schip de interkoeling via de warmte wisselaar ,en die werd weer gekoeld door het buiten water prima maar geregeld zat het filter verstopt door kroos en andere rotzooi zeker op ondiep water .dit buitenwater werd gepompt door een dubbelwerkende sihi pomp waar ik op de afgaand leiding een dekwas leiding had .en er mee kon soppen zoveel water gaf die.
op de rijn en binnenvaart was dat ook zo maar lieverlee kwamen er steeds meer beunkoelingen en dus geen filters meer schoonmaken en dus meer bedrijfs zekerder .
het blijft voor ieder voor zich welk systeem voor hem het beste lijkt ,en het beste is te monteren beide hebben hun Voors en tegens.
oja en dat geluid van omkeerbare motoren nou ook met mwm, mak schoda ennog enkele ,het mooist was het geluid van de industrie ,en de bolnessen waar ik het langs mee heb gevaren ,daar was het geluid van een dafje of gm prutzooi bij.
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: kielkoeling: Wat is het beste?

Berichtdoor De Waalschokker » 30 Sep 2017, 13:04

Roelof schreef:Heb vanmorgen nog eens rustig alles doorgelezen.

.../...

Ziin hier de olie koelers van de motor en keerkoppeling en het gekoelde uitlaatspruitstuk meeberekent of moet hier nog een extra factor voor worden meegerekend?

.../...

Groet,
Roelof


@ Roelof, ik geloof dat Hans (Van Vuuren) daar wel iets over weet, je kan de man altijd een PBtje sturen met de vraag hoe (min of meer) "exact" te berekenen is.
De Waalschokker
 
Berichten: 241
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 14:30
ligplaats:
info:

Re: kielkoeling: Wat is het beste?

Berichtdoor Wolf1 » 30 Sep 2017, 17:13

Geen pijpen of dergelijke dingen
Kimmen liefst met versterkingsplaat tegen de huid.
Kim bestaat uit een haaks op de versterkingsplaat gelaste plaat met een gestroomlijnde vorm, met aan de kopse kant een halfrond gelast.
Alvorens de afdekplaten aan de biinnen en buitenzijde hier tegenaan te lassen, de in en uitlaat en cross-over pijpen tweezijdig, binnen door de huid buiten aan de versterkingsplaat lassen

Afbeelding
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: kielkoeling: Wat is het beste?

Berichtdoor Binnetie » 30 Sep 2017, 19:55

Roelof, bedoel je dit met 'goten tegen de kiel gelast'?

Afbeelding
Zo ziet het er bij ons uit,net na het takelen (moest nog afgespoten worden). De koelpijpen zijn niet meer aangesloten toen er door de vorige eigenaar een nieuwe motor is geplaatst. De afgeslepen pijpen zie ik nog in de motorruimte zitten. De koelpijpen worden binnenkort verwijderd en waar ze in het motorruimte afgeslepen zijn wordt het afgedicht.

Ik had het op deze manier nog niet eerder gezien, maar toen ik je topic start las moest ik direct aan onze boot denken.
Binnetie
 

Re: kielkoeling: Wat is het beste?

Berichtdoor Roelof » 30 Sep 2017, 21:32

Nee, dit zijn koelleidingen onder het schip, de werking is wel hetzelfde: Een gesloten koelsysteem onder de waterlijn.
Ik bedoelde hoekstalen of U-profielen welke tegen de kiel zijn gelast.
Het zit er trouwens wel netjes onder, zo te zien zelf ontluchtend.

Weet je ook waarom de vorige eigenaar de koeling heeft verandert?
Wat voor'n koeling heb je nu, buitenboord koeling?

Ik heb vanmiddag offertes bij Exalto en Blokland aangevraagd voor een vlakkoeler zoals op de eerdere foto, eens kijken wat het gaat kosten.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: kielkoeling: Wat is het beste?

Berichtdoor Binnetie » 01 Okt 2017, 11:25

Ik weet niet waarom dit door de vorige eigenaar veranderd is. De vorige eigenaar heeft weinig aan zijn boot gedaan destijds, wel veel laten inbouwen (boiler, dieselkachel, vacuumtoilet, omvormer).
Ik heb nu directe koeling, ik denk dat dit direct met het plaatsen van de nieuwe Nanni dieselmotor gebeurd is.

De vlakkoeler ziet er goed uit, ben benieuwd naar de prijzen.
Binnetie
 

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten