kielkoeling: Wat is het beste?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: kielkoeling: Wat is het beste?

Berichtdoor Noordvaarder » 29 Sep 2017, 18:25

Eventjes plat erover nagedacht.
Zou het rottingsproces van een uitlaat komen door de roetvorming in de uitlaat?
Ik denk het niet.
Ik denk dat het komt doordat bij een auto de uitlaat buiten eronder hangt.
nat - droog - nat - droog enz.
Ook de klemmen die roesten eronder toch echt kapot door weersinvloeden.
Winter, pekel op de weg,dat is een chloride,dus een vretertje pur sang.
Deze omgeving vind je natuurlijk nooit in de machinekamer van een boot.
Ik denk eerder,dat hij stuk kan gaan door trillingen,dan door het rotten/verroesten van de uitlaat van binnenuit.
Ik zou dus niet weten waarom men binnen in de boot beter geen uitlaat kan gebruiken van een kleine vrachtwagen.
Ik denk dat het prima gaat.
Noordvaarder
 

Re: kielkoeling: Wat is het beste?

Berichtdoor Klaver vier » 29 Sep 2017, 18:50

Blacktoppie,natuurlijk is het link als de uitlaat gaat lekken,maar dat is ook link als hij watergekoeld is.
Je moet gewoon je spullen goed voor elkaar hebben,en niet met troep werken en de boel goed onderhouden,dan heb je ook geen lekke uitlaat een uitlaat is niet van de 1 op de andere dag in eens verrrot.
Als ik moet kiezen heb ik liever een lek in een droge uitlaat dan ventileert mijn ventilator het gewoon overboord.
Een natte uitlaat als die lekt en je hebt geen automatische bilge pomp dan gaat je boot gauw naar beneden,vooral als je lekker stevig doorvaart.
Mijn schoonouders hebben een keer een natte lekke uitlaat gehad en toen werd het echt nat,brandweer en alles erbij.
Maar het is nog net goed afgelopen, Blactoppie het was toevallig een curtevenne 8,30
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: kielkoeling: Wat is het beste?

Berichtdoor varg » 29 Sep 2017, 20:02

jade schreef:Heb in mijn eigen boot toch liever een demper liggen met een wanddikte van 4 mm in plaats van zo'n blikken ding.


Toevallig had ik een demper voor mijn Isuzu pickup besteld en er werd een demper bezorgd van respectabel gewicht en een dikke wand waar je makkelijk aan kunt lassen. Aan de uiteinden twee keurig aangelaste fittingen. Zodoende meen ik dit als goedkoper alternatief te kunnen noemen.
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: kielkoeling: Wat is het beste?

Berichtdoor jade » 29 Sep 2017, 21:02

Ieder zijn ding, ik zou hem niet in de boot willen.
jade
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 30 Aug 2014, 19:18
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: kielkoeling: Wat is het beste?

Berichtdoor Roelof » 29 Sep 2017, 21:59

Noordvaarder schreef:Eventjes plat erover nagedacht.
Zou het rottingsproces van een uitlaat komen door de roetvorming in de uitlaat?
Ik denk het niet.
Ik denk dat het komt doordat bij een auto de uitlaat buiten eronder hangt.
nat - droog - nat - droog enz.
Ook de klemmen die roesten eronder toch echt kapot door weersinvloeden.
Winter, pekel op de weg,dat is een chloride,dus een vretertje pur sang.
Deze omgeving vind je natuurlijk nooit in de machinekamer van een boot.
Ik denk eerder,dat hij stuk kan gaan door trillingen,dan door het rotten/verroesten van de uitlaat van binnenuit.
Ik zou dus niet weten waarom men binnen in de boot beter geen uitlaat kan gebruiken van een kleine vrachtwagen.
Ik denk dat het prima gaat.


Nu gaat het over uitlaatdempers, niet over div. vormen van kielkoeling...... :o :? :roll:
Omdat ikzelf een ster ben in "off topic gaan" zal ik ook maar meedoen ;)

Iedereen kan z'n eigen demper inbouwen naar eigen goeddunken.
Reguliere dempers voor de auto industrie kunnen een gaatje hebben voor condensafvoer. Volgens mij is dit specifiek beschreven in de richtlijnen voor APK keurmeesters.
Let hier wel op als je een demper van een auto in een boot monteert.

Iedereen heeft wel eens gezien dat bij het starten van een auto na een koude nacht er wat condens uit de uitlaat kan druppelen.
Condensvorming in de uitlaat kan ook bij boten voorkomen, dit zie je waarschijnlijk niet en het verdampt als de uitlaat warm wordt.
Echter in de roetafzetting in de uitlaat(demper) zit zwavel. Dit gaat tijdens stilstand reageren met het vocht in de uitlaat en wordt een agressief mengsel waardoor de uitlaat van binnenuit kan doorroesten.

Houdt hier rekening mee, het is niet te controleren maar er zou bij oude dempers zomaar lekkage door roest van binnenuit kunnen ontstaan.
De meeste mensen zijn wel bezig met preventief onderhoud maar naar uitlaatdempers wordt niet gekeken denk ik, hij doet het gewoon (of niet).
Van de andere kant zou ik geen vuistregel weten mbt inspectie of vervanging van uitlaatdempers.
Volgens mij gewoon op indicatie (net als bij een auto) maar dan is er meestal al lekkage van uitlaatgassen (of water) of de demper doet z'n werk niet meer en de uitlaat geeft lawaai.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: kielkoeling: Wat is het beste?

Berichtdoor De Waalschokker » 30 Sep 2017, 01:57

Blacktoppie schreef:Wellicht de grootste onzin. Maar het eerste waar ik aan denk is dat de uitlaat van de boot in de boot ligt er er niet onderhangt zoals bij een auto.. maw.. als hij doorrot sta je je uitlaatgassen in de boot te pompen met alle gevolgen van dien.. wellicht stof tot nadenken



"...als hij doorrot sta je je uitlaatgassen in de boot te pompen..."

:o Euh ben je daar zeker van, ik denk dat de meeste booteigenaars toch iets van compartimentering hebben...
Zoals ik eerder heb aangegeven zet ik altijd bij motorgebruik het achterste dekluik open (alleen al voor mijn sealord te horen draaien), dat de veiligheid er mee gediend is is een leuke bijkomstigheid maar niet mijn hoofd bekommernis.
Mijn machinekamer is uitstekend geventileerd dus ingeval van een "rotte" uitlaat zal ik zeker niet doodvallen op (of in) mijn schip.
Ten andere welke demper (standaard vrachtwagen of maatwerk) in een schip gebruikt wordt is alleen van belang voor de schipper denk ik bij mezelf.
Anders is het waar het elektriciteit of gas betreft, zou voor de dooie dood niet willen liggen naast een bootje met knoeiwerk van elektro of gas (zoals ik al vaak heb gezien op jachtjes), trouwens ook bij mij was de AC en DC schrikwekkend knullig in feite ronduit amateuristisch aangelegd.
Samengevat welke soort demper is geen issue voor mij ;)
De Waalschokker
 
Berichten: 241
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 14:30
ligplaats:
info:

Re: kielkoeling: Wat is het beste?

Berichtdoor kajoe » 30 Sep 2017, 09:53

even ,je gaat toch geen auto demper in een boot monteren ? de dempers voor de scheepvaart zijn van veel dikker materiaal gemaakt ,ok ze zijn een stukje duurder
bij mijn dafje had ik eerst een voor demper ongeveer een halve meter na het spruitstuk en een na demper een dikke 2 meter verder en na ruim 10 jaar hebben ze hem na gekeken en er mankeerde niets aan .
sommige schepen draaiden al ruim 40 jaar met de zelfde dempers zonder een probleempje .
een kennis had uitlaatlek problemen en dat bleek dat er een vrachtwagen demper gemonteerd was en dat er aan de onderkant uitlaatgassen uit kwamen die in zijn achteronder terecht kwamen ,en ook hier een echte demper tussen gemonteerd en volgens hem was hij ook het holle geluid wat hij geregeld hoorde kwijt .
kajoe
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: kielkoeling: Wat is het beste?

Berichtdoor Roelof » 30 Sep 2017, 10:01

Heb vanmorgen nog eens rustig alles doorgelezen.
Beun koeling ben ik bekend mee maar gezien de ruimte (hoogte) die de U-vormige pijpenbundels innemen niet mogelijk.
Vlakkoeling had ik verkeerd geïnterpreteerd, ik ging er vanuit dat dit koelgoten onder het vlak waren, dit is wel een optie maar na eens rustig rondgekeken te hebben op het WWW is het dus dit:

Afbeelding

Hetzelfde als beunkoeling maar dan met horizontale pijpen.
Een vrij prijzige aangelegenheid maar zeker een mogelijkheid.

Om de koel capaciteit te berekenen vond ik volgende:
1,5 x (Pk/100) = benodigd koeloppervlak in m2
voor onze boot: 1,5 x (85 / 100)

Ziin hier de olie koelers van de motor en keerkoppeling en het gekoelde uitlaatspruitstuk meeberekent of moet hier nog een extra factor voor worden meegerekend?

Ik ga vanmiddag eens meten, de ruimte is er maar er zal ook ruimte moeten zijn om de pijpenbundel te trekken.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: kielkoeling: Wat is het beste?

Berichtdoor Blacktoppie » 30 Sep 2017, 10:16

@klaver 4 ik ken het, heb het met mijn ouders ook eens meegemaakt, geeft een hoop zooi. Dat was toevallig geen curtevenne :lol:

Maar daar ging het niet om het ging om een auto demper in een boot..

Eigenlijk ging het daar ook niet om maar over koeling, heerlijk dat afdwalen in de ochtend :lol:
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1175
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: kielkoeling: Wat is het beste?

Berichtdoor Klaver vier » 30 Sep 2017, 10:43

De curtevenne heeft een bocht onder het injectiepunt deze was doorgerot
Mijn schoonvader ging voor in de boot een kaart pakken en stond toen in eens met zijn voeten in het water
Maar wist toen nog niet waar het water vandaan kwam,hij heeft toen mijn schoonmoeder laten sturen naar de dichtstbijzijnde haven en is zelf als een gek gaan hozen
Toen was nog niet duidelijk waar het water vandaan kwam dat bleek pas later op de kant.
Een ander zwak puntje is de uitlaat doorvoer in de achterspiegel,daar heb ik ook al een keer een nieuwe pijp ingelast.
Maar omdat het hier ging om de veiligheid van een autodemper wilde ik alleen maar aangeven dat een watergekoelde uitlaat ook niet alles is
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten