Pagina 7 van 7

Re: Vermogen mee / tegenstroom varend

BerichtGeplaatst: 18 Sep 2017, 19:31
door Roelof
henkvd schreef:Het schip wordt gebouwd van uit een ontwerp snelheid, alles wordt hier vanaf de schroef tot aan motor op afgestemd.


Dit is correct, beide ontwerpen kunnen net aan de geëiste snelheid voldoen. Als deze schepen sneller zouden moeten varen zou het onderwaterschip dusdanig moeten worden aangepast dat laadcapaciteit zou moeten worden ingeleverd.
In die situatie zou het voortstuwingsvermogen zou tot op zekere hoogte gelijk kunnen blijven om een hogere snelheid te kunnen halen. Meer vermogen zonder de romp aan te passen zal niks bijdragen maar enorm veel meer brandstof verbruiken.

Een mooiere lijn van het onderwaterschip geeft wel snelheid.
Hier zijn voorbeelden van, bv de "Deo Volente" van de rederij "Hartman, Urk".
Dat is een langer schip, enorm geveegd (letterlijk geen rechte meter op de kiel), er staat meer vermogen in en loopt 18 knopen.
Kan alleen een stuk minder lading meenemen dan onze 5000 tonners.

Groet,
Roelof

Re: Vermogen mee / tegenstroom varend

BerichtGeplaatst: 25 Sep 2017, 12:06
door kajoe
inder tijd bij de marine gevaren .op de jagers die hadden 4 ketels en 80.000 pk tot en goede 36 mijl kom men met 2 ketels af ,door naar hoge vaart ruim in de 40 -46 mijl moesten de andere ketels bij dus ruim 40.000 pk er bij voor de laatste mijlen ,en een gigantie,s olie verbruik . dit alleen op diep water ,tja een reuze speedboot .
maar het verbaasde mij later ton ik op een bunkertanker voer en een schip van de lykes line moest bunkeren dat hier 250.000 pk turbines in stonden en dat ze ruim 46 mijl konden halen en dat voor en best groot container schip .
later werd mij duidelijk dat die schepen eigenlijk voor de Amerikaanse marine ingezet konden worden ,zoals toender tijd het passagiers schip de Amerika (400.000 pk )

Re: Vermogen mee / tegenstroom varend

BerichtGeplaatst: 25 Sep 2017, 17:08
door R.C.Grootveld
kajoe schreef:inder tijd bij de marine gevaren .op de jagers die hadden 4 ketels en 80.000 pk tot en goede 36 mijl kom men met 2 ketels af ,door naar hoge vaart ruim in de 40 -46 mijl moesten de andere ketels bij dus ruim 40.000 pk er bij voor de laatste mijlen ,en een gigantie,s olie verbruik . dit alleen op diep water ,tja een reuze speedboot .
maar het verbaasde mij later ton ik op een bunkertanker voer en een schip van de lykes line moest bunkeren dat hier 250.000 pk turbines in stonden en dat ze ruim 46 mijl konden halen en dat voor en best groot container schip .
later werd mij duidelijk dat die schepen eigenlijk voor de Amerikaanse marine ingezet konden worden ,zoals toender tijd het passagiers schip de Amerika (400.000 pk )

Heb je wat verwijzingen naar dat soort schepen, want 120000 PK vind ik nogal wat voor een niet stationaire ST.
Om over 250000 maar helemaal te zwijgen.

Ik twijfel niet aan jouw integriteit, maar ik ken ook de alom bekende Amerikaanse 'grootspraak', alles is bij hun bigger.... :D

Ik weet uit ervaring wat je nodig hebt om 2500 PK stoom op de rails te zetten en dan het 100 voudige ....

Re: Vermogen mee / tegenstroom varend

BerichtGeplaatst: 07 Okt 2017, 21:04
door Roelof
Popeye schreef:@ Popeye

Er zijn meerder factoren dan alleen de scheepslengte die een rol spelen mbt romp snelheid.

Diepgang bijvoorbeeld: Ik zie een motorjacht nog geen diepgang van 6 meter hebben.
De Berge Stahl komt met een zomerdiepgang van ruim 23 meter en 63 meter breed ook niet in de buurt.
Verder zijn andere zaken zoals vorm van onderwaterschip natuurlijk van invloed.

(zie mijn vorige post als toelichting, ongeveer tegelijkertijd met jouw bericht, had het dus nog niet gelezen.)

Groet,
Roelof

Kun je die beweringen onderbouwen?
Hier lees ik namelijk niks over andere factoren.

Groet, Jack.[/quote]

Allen,
Ik heb als gevolg van "Oud zeer" zaken door elkaar gehaald.
Popeye heeft gelijk, de formule welke hij aanhaalt klopt.
Ik heb Popeye een PB gestuurd met excuses voor mijn harde reactie en achtergrond hiervan.
Als het kan wil ik het hier bij laten........... :oops:

Groet,
Roelof

Re: Vermogen mee / tegenstroom varend

BerichtGeplaatst: 07 Okt 2017, 21:20
door Klaver vier
Sportief gebaar
Gr René

Re: Vermogen mee / tegenstroom varend

BerichtGeplaatst: 07 Okt 2017, 21:38
door Popeye
Ik was het al weer vergeten Roelof, dus wat mij betreft geen oud zeer. Dat "trollen" had je in een eerder bericht al teruggenomen. Daarna kun je het eventueel nog steeds met elkaar oneens blijven zonder dat dat een probleem hoeft te zijn.

Groet, Jack.