Het ging om het verschijnsel dat tegen de stroom invaren meer vermogen vraagt dan met de stroom mee varen.
Aan de hand van praktijkervaringen hiermee (op schepen groter dan 15 meter / diepgang ca 1.2 meter) heb ik een voorbeeld gegeven en bij mensen met professionele kennis op oa dit gebied navraag gedaan.
Bovenstaande is door één van de moderatoren uitgelegd en mijn voorbeeld is bevestigt door iemand uit een gerenommeerd waterbouwkundig / technisch laboratorium.
De vergelijking met pleziervaart gaat wél op in deze, echter naar verhouding wordt het minder visueel (wat logisch is). (Indien dit niet correct is hoor ik graag waarom niet, graag mét onderbouwing, niet dmv wedervragen!)
Het fenomeen op zichzelf was voor mij de aanleiding om dit onderwerp uit een ander topic te filteren.
Niks meer en niks minder.
@ Popeye
Idd, ik lees op die link ook niet veel, behalve dat lengte waterlijn en snelheid schip worden gebruikt.
Die scheepsbouwers in het Noorden zullen allemaal wel dom zijn dat ze een schip van 85 meter waterlijn / 15 meter breed / 6,25 meter diepgang niet veel sneller kunnen laten lopen dan een motorjachtje.......
Staat er ook nog eens 1840 kW in die niet eens voluit kan draaien omdat de hekgolven al bij ca 10,5 mijl / hr beginnen op te bouwen.
Ook bij schepen van 116 meter met 2500 kW lukt het die sukkels niet!
Ik zal de betreffende mensen op de tekenkamers attenderen op Wikipedia, kunnen ze nog iets van leren.
Ik ga maar eens een poosje niet meer meedoen, tenzij er toch nog iets zinnigs voorbij komt.
Roelof