Vermogen mee / tegenstroom varend

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Vermogen mee / tegenstroom varend

Berichtdoor Roelof » 18 Sep 2017, 19:31

henkvd schreef:Het schip wordt gebouwd van uit een ontwerp snelheid, alles wordt hier vanaf de schroef tot aan motor op afgestemd.


Dit is correct, beide ontwerpen kunnen net aan de geëiste snelheid voldoen. Als deze schepen sneller zouden moeten varen zou het onderwaterschip dusdanig moeten worden aangepast dat laadcapaciteit zou moeten worden ingeleverd.
In die situatie zou het voortstuwingsvermogen zou tot op zekere hoogte gelijk kunnen blijven om een hogere snelheid te kunnen halen. Meer vermogen zonder de romp aan te passen zal niks bijdragen maar enorm veel meer brandstof verbruiken.

Een mooiere lijn van het onderwaterschip geeft wel snelheid.
Hier zijn voorbeelden van, bv de "Deo Volente" van de rederij "Hartman, Urk".
Dat is een langer schip, enorm geveegd (letterlijk geen rechte meter op de kiel), er staat meer vermogen in en loopt 18 knopen.
Kan alleen een stuk minder lading meenemen dan onze 5000 tonners.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Vermogen mee / tegenstroom varend

Berichtdoor kajoe » 25 Sep 2017, 12:06

inder tijd bij de marine gevaren .op de jagers die hadden 4 ketels en 80.000 pk tot en goede 36 mijl kom men met 2 ketels af ,door naar hoge vaart ruim in de 40 -46 mijl moesten de andere ketels bij dus ruim 40.000 pk er bij voor de laatste mijlen ,en een gigantie,s olie verbruik . dit alleen op diep water ,tja een reuze speedboot .
maar het verbaasde mij later ton ik op een bunkertanker voer en een schip van de lykes line moest bunkeren dat hier 250.000 pk turbines in stonden en dat ze ruim 46 mijl konden halen en dat voor en best groot container schip .
later werd mij duidelijk dat die schepen eigenlijk voor de Amerikaanse marine ingezet konden worden ,zoals toender tijd het passagiers schip de Amerika (400.000 pk )
kajoe
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Vermogen mee / tegenstroom varend

Berichtdoor R.C.Grootveld » 25 Sep 2017, 17:08

kajoe schreef:inder tijd bij de marine gevaren .op de jagers die hadden 4 ketels en 80.000 pk tot en goede 36 mijl kom men met 2 ketels af ,door naar hoge vaart ruim in de 40 -46 mijl moesten de andere ketels bij dus ruim 40.000 pk er bij voor de laatste mijlen ,en een gigantie,s olie verbruik . dit alleen op diep water ,tja een reuze speedboot .
maar het verbaasde mij later ton ik op een bunkertanker voer en een schip van de lykes line moest bunkeren dat hier 250.000 pk turbines in stonden en dat ze ruim 46 mijl konden halen en dat voor en best groot container schip .
later werd mij duidelijk dat die schepen eigenlijk voor de Amerikaanse marine ingezet konden worden ,zoals toender tijd het passagiers schip de Amerika (400.000 pk )

Heb je wat verwijzingen naar dat soort schepen, want 120000 PK vind ik nogal wat voor een niet stationaire ST.
Om over 250000 maar helemaal te zwijgen.

Ik twijfel niet aan jouw integriteit, maar ik ken ook de alom bekende Amerikaanse 'grootspraak', alles is bij hun bigger.... :D

Ik weet uit ervaring wat je nodig hebt om 2500 PK stoom op de rails te zetten en dan het 100 voudige ....
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Vermogen mee / tegenstroom varend

Berichtdoor Roelof » 07 Okt 2017, 21:04

Popeye schreef:@ Popeye

Er zijn meerder factoren dan alleen de scheepslengte die een rol spelen mbt romp snelheid.

Diepgang bijvoorbeeld: Ik zie een motorjacht nog geen diepgang van 6 meter hebben.
De Berge Stahl komt met een zomerdiepgang van ruim 23 meter en 63 meter breed ook niet in de buurt.
Verder zijn andere zaken zoals vorm van onderwaterschip natuurlijk van invloed.

(zie mijn vorige post als toelichting, ongeveer tegelijkertijd met jouw bericht, had het dus nog niet gelezen.)

Groet,
Roelof

Kun je die beweringen onderbouwen?
Hier lees ik namelijk niks over andere factoren.

Groet, Jack.[/quote]

Allen,
Ik heb als gevolg van "Oud zeer" zaken door elkaar gehaald.
Popeye heeft gelijk, de formule welke hij aanhaalt klopt.
Ik heb Popeye een PB gestuurd met excuses voor mijn harde reactie en achtergrond hiervan.
Als het kan wil ik het hier bij laten........... :oops:

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Vermogen mee / tegenstroom varend

Berichtdoor Klaver vier » 07 Okt 2017, 21:20

Sportief gebaar
Gr René
Klaver vier
 

Re: Vermogen mee / tegenstroom varend

Berichtdoor Popeye » 07 Okt 2017, 21:38

Ik was het al weer vergeten Roelof, dus wat mij betreft geen oud zeer. Dat "trollen" had je in een eerder bericht al teruggenomen. Daarna kun je het eventueel nog steeds met elkaar oneens blijven zonder dat dat een probleem hoeft te zijn.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten