door Roelof » 18 Sep 2017, 08:10
Jack / Roelof,
"Trollen" had ik niet moeten zeggen.
Echter ik heb geprobeerd om de invloed van stroomopwaarts varen en de effecten hiervan op de romp en schroef uit een ander topic te lichten.
Vervolgens wordt rompsnelheid er bijgehaald, daar ging dit topic niet over.
Dan wordt er gezegd dat de rompsnelheid van zeeschepen véél hoger ligt dan bij jachten omdat deze véél langer zijn. maar je ziet een boot van 100 meter niet 40 km/uur varen.
In antwoord hierop geef ik aan welk soort zeeschepen ik bedoel in het voorbeeld en de geringe hogere snelheid tov plezierboten.
Aansluitend klopt mijn bewering dat zeeschepen over-gemotoriseerd alweer niet.
Ik kan er echt niks aan doen dat er gemiddeld 10 tot 20 % meer vermogen in staat dan noodzakelijk is voor de rompsnelheid en dat deze schepen echt niet sneller dan ca 11,5 knopen kunnen varen diep water geen stroom, Noorse fjorden bijvoorbeeld), het is nou één keer zo.
Er staat nou één keer meer vermogen in zeeschepen dan dat deze schepen nodig hebben om idd de rompsnelheid te halen, dit heeft te maken met div factoren zoals windfactor, uitrustings-getal, mogelijk extra vermogen voor ijs-klasse ed.
Allemaal zaken welke onder toezicht van klasse bureau's worden berekend en leidend zijn voor de bouw. voldoe je hier niet aan dan wordt een schip niet gecertificeerd.
Een regulier zeeschip van 100 x 15 zal echt niet veel sneller kunnen als al het vermogen gebruikt wordt, het enigste wat wel verandert is het brandstof verbruik en de boeg en hekgolf.
Ten slotte wordt een vuistregel erbij gehaald als onderbouwing.
Dat zou betekenen dat een vierkante bak van 3 x 10 meter met 2 meter diepgang dezelfde rompsnelheid zou hebben als een mooi geveegde spitsgatter met 1 meter diepgang met ook een waterlijn van 26 meter.
Bijvoorbeeld de vorm-weerstand van het onderwaterschip wordt totaal niet meegenomen in deze vuistregel.
Het gezegde "Lengte loopt" gaat alleen op bij vergelijkbare schepen, bv bij een verlenging kan dit een positieve uitwerking hebben.
Omdat het topic over heel iets anders ging dan rompsnelheid en er veronderstellingen bijgehaald werden die gewoonweg niet kloppen werd ik er flauw van.
Nogmaals, om het "Trollen" te noemen is niet correct van mijn kant, maar alles wat ik als toelichting gaf werd bestreden zonder onderbouwing.
Wel kreeg ik het (misplaatste?) gevoel dat ik alles wat ik aangaf bij voorbaat verkeerd was.
Wat mij betreft even goede vrienden.
Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten