R.C.Grootveld schreef:Water is water en om een bepaalde snelheid door het water te halen heb je een bepaald vermogen nodig, of dat water nu stroomt of niet.
Je beweegt gewoon met z'n allen in dezelfde virtuele bak met water, alleen beweegt die bak ten opzichte van de aarde.
Het enige wat een rol speelt, is de langs component volgens Pythagoras; in de praktijk de hoek waaronder je de stroom aan vaart.
Ik denk dan ook dat jouw praktijk ervaring meer wordt verklaard door dat aspect en zaken als belading, diepgang, diepte onder de kiel dan 'bottom line' de stroom.
Water is water vindt ik een beetje te kort door de bocht, er zijn meer parameters die een rol spelen, stroming is er één van.
Diepgang en "water onder de kiel" in mijn vorige post speelt geen rol.
Ca. 30 jaar geleden voer ik op een bootje op een "lijndienst" Tornio - Bremen (staal), geladen heen en geladen terug met dezelfde diepgang. Het was een coaster van 2000 tDwt, voortstuwing een 10 DNL Bolnes, keer koppeling en 3 blads vaste schroef.
Omdat het een welles / nietes discussie was aan boord hebben we een half jaar lang zaken als diepgang, water onder de kiel, snelheid, stroming, getijde, uitlaatgassen temperaturen, heugelstanden enz. enz. bijgehouden.
Daaruit bleek dat er verschil tussen tegen / mee stroom varen zat bij gelijke diepgang, waterstand enz.
Een verklaring hebben we nooit gevonden dus die kan ik niet geven. Helaas ben ik in de loop van de jaren deze info kwijtgeraakt
.
Ik denk dat als we uitlaatgassen meting per cilinder op onze bootjes zouden inbouwen, we verbaast zouden zijn over de uitlezingen in diverse vergelijkbare situaties.
Voortstuwing door de lucht heb ik geen idee van, daar kan en wil me dus niet aan wagen om dit te vergelijken.
De welles / nietes discussie moeten we hier niet gaan voeren, daar komen we toch niet uit.
Ik heb intussen de vraag bij MARIN, Wageningen neergelegd (wel als privé persoon). Indien ik antwoord krijg zal ik het hier posten.
Als ik geen antwoord krijg, kan ik het nog eens bij de schroeven leverancier van ons proberen.
Terug on topic; geschikte boot voor lange tochten door Europa (vrij vertaald
)
Groet,
Roelof