henkvd schreef:Het schip wordt gebouwd van uit een ontwerp snelheid, alles wordt hier vanaf de schroef tot aan motor op afgestemd.
Dit is correct, beide ontwerpen kunnen net aan de geëiste snelheid voldoen. Als deze schepen sneller zouden moeten varen zou het onderwaterschip dusdanig moeten worden aangepast dat laadcapaciteit zou moeten worden ingeleverd.
In die situatie zou het voortstuwingsvermogen zou tot op zekere hoogte gelijk kunnen blijven om een hogere snelheid te kunnen halen. Meer vermogen zonder de romp aan te passen zal niks bijdragen maar enorm veel meer brandstof verbruiken.
Een mooiere lijn van het onderwaterschip geeft wel snelheid.
Hier zijn voorbeelden van, bv de "Deo Volente" van de rederij "Hartman, Urk".
Dat is een langer schip, enorm geveegd (letterlijk geen rechte meter op de kiel), er staat meer vermogen in en loopt 18 knopen.
Kan alleen een stuk minder lading meenemen dan onze 5000 tonners.
Groet,
Roelof