Zwevend binnenlager rubber seal vervangen (watergesmeerd)

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Zwevend binnenlager rubber seal vervangen (watergesmeerd

Berichtdoor aadbloem » 17 Sep 2017, 19:52

varg schreef:Is het rubber deel tussen koker en seal niet wat kort? Ik kan me voorstellen dat de seal meer vrijheid heeft als er een wat langer stuk rubber is gemonteerd.
Arnold
Ik heb wel de indruk dat de jachtbouwer om onduidelijke reden niet het originele VETUS rubber heeft gebruikt maar de totale lenge lijkt mij in orde. Volgens VETUS catalogus is de totale lengte van het geheel X=15cm en W=11,4cm
In theorie kan natuurlijk de koker iets te ver doorlopen richting het bronzen binnenspul. Ik zal dat meenemen qua controle bij vervanging van de lipseal.
Afbeelding
Misschien is het gebruikte - niet originele rubber - te stug en heeft de achterliggende seal constructie te weinig "vrijheid" waardoor het wat wringt en eerder dan verwacht gaat lekken. Ga ik ook onderzoeken.
aadbloem

ligplaats: Leiderdorp

Berichtdoor varg » 17 Sep 2017, 20:18

Afbeelding
zo ziet het er bij mij uit. Maar ja, zoiets lijkt dus niet meer leverbaar. Ik heb ondertussen schoongemaakt onderin! groet Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg

ligplaats:

Berichtdoor aadbloem » 17 Sep 2017, 20:31

vuuren1 schreef:Let op als je het stuwlager weer monteert dat je nieuwe imbusbouten neemt.
De oude zijn uitgerekt. Het zijn overigens geen standaard imbusboutjes maar van een specifieke staalsoort.

En bedoel je dan ALLE losgemaakte inbusbouten of alleen de inbusbouten van de klemconussen in het stuwlager zelf?
Volgens mij moet ik eerst alle inbusbouten van de tussenas losnemen waarna ik bij de bouten van het stuwlager kan om de schroefas los te nemen?
aadbloem

Berichtdoor vuuren1 » 18 Sep 2017, 20:00

De imbussen van de klembus zijn rekboutjes.
Groet, Hans van Vuuren

http://www.vvmt.nl
vuuren1

ligplaats:

Berichtdoor aadbloem » 10 Dec 2017, 11:57

vuuren1 schreef:Let op als je het stuwlager weer monteert dat je nieuwe imbusbouten neemt. De oude zijn uitgerekt. Het zijn overigens geen standaard inbusboutjes maar van een specifieke staalsoort.

Hans, een wat late reactie omdat dit projectje toch pas gepland is voor het voorjaar en ik inmiddels besloten heb om gewoon het VETUS onderdeel te vervangen:
Ik heb gezien jouw advies gebeld met Drinkwaard, de leverancier van de Python destijds, om de inbusboutjes te bestellen en zij vinden dat niet nodig, gewoon terugzetten zeggen ze daar. Is dat niet een beetje slordig advies? Ik heb ze daarbij nog gezegd dat ik mij afvraag of de bestaande inbusboutjes wellicht wat uitgerekt kunnen zijn...ik kon door de telefoon het gezicht van de man niet zien maar volgens mij keek hij verbaasd :o
Wat vind je daarvan?
aadbloem

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard