Het VETUS lipseal is vervangen. Ik heb maar besloten om niet om te bouwen naar ander merk of type.
Het uitbouwen is wel een enorme klus geweest. Uiteraard moet de Python los en daar doemde een horror scenario op. We kregen hem niet los
.
De spanset is vermoedelijk ooit verkeerd gemonteerd waardoor 2 van de drie persgaten om de eerste klemconus uit te persen doorliepen in het schroefraad van de middelste ring. In plaats van met drie bouten uit te persen deed slechts één bout zijn werk, en daar trok de klemconus wat krom omdat de andere twee bouten de boel nog vaster trokken. Adviezen van Drinkwaard en Dintra, gewoon nog meer kracht........ boden geen soelaas. Na meting met een schuifmaat blijkt dat het goed werkende persgat 21,5mm diep was en uitkwam (stuik) op de middelste ring en de fout werkende persgaten 33mm diep uitkomende in het M8 schroefdraad van de volgende ring. Goede raad is duur maar dat wilde ik uiteraard niet: Schroefas doorslijpen en de beide delen weggooien om vervolgens een nieuwe Python en een nieuw as (40mm) te kopen. Monteurs van Drinkwaard hadden geen oplossing en Dintra (importeur) heeft geen service organisatie. Uiteindelijk een simpele oplossing uit eigen keuken, zeer goedkoop: We maakten twee rvs staafjes van 33 min 21,5=11,5mm met diameter 6mm en we duwden deze in de "foute" persgaten. De drie M8 bouten er weer in schroeven en de voorste klemconus was in enkele minuten eruitgeperst.
De rest was een eitje, de staafjes eruit met de stofzuiger en vervolgens de achterste klemconus wegpersen en de middelste en de achterste eruit vissen. Om de VETUS lipseal te vervangen moest ook de schroefas naar achter want de Pyhton kan er niet naar voren af. Dat betekende ook het roer uitbouwen. Kortom een enorme klus om een VETUS lipseal te vervangen. Op zo'n moment krijg je echt spijt dat je een watergesmeerde schroefas hebt aangesmeerd gekregen. Over 1000-1500 bedrijfsuren ben ik weer aan de beurt. Wel gaat de Python klemset er dan makkelijk uit en is herbruikbaar.
Huidige oude Python klemset gaan we niet hergebruiken, er is een nieuwe gehaald bij Dintra voor €50. De oude klemset krijgen we niet goed gemodelleerd en we vermoeden dat daar een productiefout in zit of een verkeerde middenring qua corresponderende gaten. Tevens gevraagd of de M8 (oud) of M6 (nieuw) inbusboutjes steeds hergebruikt kunnen worden kregen we een positief antwoord. Eerder in dit topic is gesproken over "rekbouten" eenmalig gebruiken maar daar hebben Dintra en Drinkwaard nog nooit van gehoord. De M6 bouten van sterkteklasse 10.9 moeten vastgezet met 14Nm en dat is gewoon de standaard kracht van deze M6 boutjes. Er zal dus waarschijnlijk geen sprake zijn van rek. Na een week droog staan en meteen de antifouling gedaan maandag weer te water.