Op onze watergesmeerde schroefas van 40mm is een wevend binnenlager van VETUS gemonteerd en dit begint steeds meer te lekken. Toevoegen van extra siliconenvet helpt niet meer en een prima service monteur in onze regio geeft aan dat de lipafdichting inclusief bronzen huis vervangen moet worden en hij geeft tevens aan dat dit onderdeel maar 1000 a 1500 uur meegaat. Nu zijn we aan 1250 uur dus in theorie kan dit wel. Ik ben sinds kort gepensioneerd en we gaan steeds meer varen. Ik heb geen zin om elke paar jaar deze afdichting te vervangen omdat dit best in de papieren loopt. De afdichting kost €120 exclusief arbeidskosten, de boot moet (kort) uit het water wat ook het nodige kost. Ik ben eigenlijk op zoek naar een betere oplossing, een oplossing die langer dan +/- 1000 uur meegaat. Is er misschien een ander merk zwevend binnenlager watergesmeerd dat iemand mij kan aanraden of is het aan te raden om om te bouwen naar vetgesmeerde schroefas?
Vetgesmeerd Elke 4000 uur de moertjes van de gland paar slaagjes aandraaien en na nog een paar jaar nieuwe koordjes erin. Vroeger waren ze blijkbaar nog niet zo dom.
een HOLLEX seal (axiaal heeft een lange standtijd en is lekvrij: https://www.rs-jachttechniek.nl/hollex- ... rvvgvq2me5 zelf heb ik een combinatie van een lipseal (de as is watergesmeerd) en een vetpakking. Tot nu toe het beste van 2 werelden (geen drup en geen onderhoud na 1400 uur). Helaas ben ik het merk even kwijt. De firma bestaat dacht ik niet meer. ik zoek voor je. Arnold
Edit: Amartech, nu in handen van Blokland meen ik. Het betrof een FlexiPack seal. Een rubberbalg met daarin een rubberlager, een lipafdichting, een stauferpotje en uiteindelijk een vetkoord met pakkingdrukker. Blokland levert nu alleen nog een axiseal. Ik kan nu geen stopbus voor een watergesmeerd systeem meer vinden met een vetkoord. Je hebt een lipseal nodig om het vet gescheiden te houden van de watergesmeerde systeem.
b]'Varg' [/b] LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk. ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Dat "onderdeel" kan heel lang mee mits de totale installatie klopt. Er is in de juiste situatie nauwelijks tot geen belasting op een zgn. zwevend binnenlager.
De dubbele lipseal is al dubbel en de bronzen bus is er uitsluitend en alleen voor bedoeld om de as netjes in lijn te houden met de seals. De benaming "lager" is dan ook misleidend en niet van toepassing. Het is bedoeld als seal met een geleider om de as en seal in lijn met elkaar te houden. Als de bronzen bus ruim wordt zal de seal gaan lekken, maar de bus mag niet ruim worden.
Andere merken zullen geen echt betere oplossing bieden.
Enfin, plaat eens een paar duidelijke foto's dan kunnen we zien hoe het geheel er uit ziet.
Hans, dank voor je reactie. Ik heb wat foto's gemaakt. Lijkt me vrij standaard allemaal. Dat blauwe geval rechts is python P110S De Lipseal draait nu 7 jaar mee en we zijn op 1250 bedrijfsuren gekomen na de vakantie. Er staat normaliter een lekbakje onder en de lek is nu zo'n twee liter op 6-8 vaaruren en dat is dit jaar voor het eerst. Er is ook wat zwarte aanslag te zijn in lijn met de seal, hier smijt de as wat siliconen vet in het rond.
Wel moet het stuwlager van de Python redelijk goed in lijn staan met de schroefaskoker, maar dat kan ik zo niet zien.
Het stukje bronzen lager achter de seals mag bijna geen speling hebben (ca. 0,1mm) anders gaan de seals lekken. Er zijn er standaard al 2 aangebracht maar hier blijken ze beiden al te lekken.
Let op als je het stuwlager weer monteert dat je nieuwe imbusbouten neemt. De oude zijn uitgerekt. Het zijn overigens geen standaard imbusboutjes maar van een specifieke staalsoort.
Is het rubber deel tussen koker en seal niet wat kort? Ik kan me voorstellen dat de seal meer vrijheid heeft als er een wat langer stuk rubber is gemonteerd. Arnold
b]'Varg' [/b] LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk. ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer