Vervangingsfrequentie van keerringen CUPA boeg-/hekschroeven

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Vervangingsfrequentie van keerringen CUPA boeg-/hekschroeven

Berichtdoor Beemer » 11 Sep 2017, 18:05

Wat is hier wijsheid?

Met betrekking tot het onderhoud zegt CUPA zelf o.a. het volgende:
“Geadviseerd wordt om éénmaal in de twee a drie jaar, afhankelijk van het gebruik, een onderhoudsbeurt uit te laten voeren. …… Let vooral op de as-afdichtingen en de koolborstels. Indien nodig moeten er onderdelen vervangen worden.” :roll:

Bij mijn CUPA boegschroef heb ik, na 4 jaar gebruik, in 2013 preventief de keerringen vervangen. Na demontage bleken zowel het loopvlak van de lip van de keerringen als het loopvlak op de as nog als nieuw :D !

Ok, mijn gebruik van boeg- en hekschroef is minimaal (zal per seizoen in totaliteit hooguit enkele minuten zijn :lol: ).
Dus om nu na 4 jaar preventief de keerringen weer te vervangen vind ik over de top. Zelf denk ik meer aan een termijn van 8-10 jaar.
Controle/vervangen van koolborstels lijkt me verder geheel onnodig.

Graag hoor ik praktijkervaringen (Jan H., Valk, Quichot en anderen), om de hoeveel jaar zouden jullie preventief de keerringen op een boeg-/hekschroef?
Beemer
 
Berichten: 420
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: Vervangingsfrequentie van keerringen CUPA boeg-/hekschro

Berichtdoor Roelof » 12 Sep 2017, 07:33

Beemer schreef:Wat is hier wijsheid?

Met betrekking tot het onderhoud zegt CUPA zelf o.a. het volgende:
. Indien nodig moeten er onderdelen vervangen worden. :roll:



Ik zou er niet teveel aan doen, zolang de seals soepel zijn en er geen lekkage is, is vervanging niet nodig, vandaar "Indien".
Algehele visuele inspectie en olie vervangen wanneer de boot periodiek droog gaat vindt ik voldoende.

De olie geeft een goede indicatie of meer onderhoud noodzakelijk is. Zolang het schoon en helder zonder vervuiling is gewoon nieuwe olie erin en verder niks doen. Als het emulsie is zijn de afdichtingen slecht.
Zit er een vislijntje tussen de schroef en het huis dan heb je kans dat de seals beschadigt zijn (hoeft niet altijd direct te lekken).

Vervang de olie redelijk snel zodra de boot op de wal is. Dan heb je een lange stand tijd om te controleren of er geen lekkage is.
Met het (zeer) geringe gebruik zullen de koolborstels niet slijten. Vergelijk het met de draaiuren en toerental van een boormachine oid, hoe vaak vervang je daarvan de koolborstels?
Je kunt altijd even kijken natuurlijk, aan de hoogte in de houder kun je zien hoever ze versleten zijn. Zorg wel dat alles weer waterdicht gemonteerd wordt.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Vervangingsfrequentie van keerringen CUPA boeg-/hekschro

Berichtdoor WillemB » 12 Sep 2017, 08:43

Een Cupa boeg/hekschroef heeft toch geen olie die vervangen moet worden?
WillemB
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 21 Dec 2016, 11:31
ligplaats: Monnickendam
info:

Re: Vervangingsfrequentie van keerringen CUPA boeg-/hekschro

Berichtdoor quichot » 12 Sep 2017, 09:32

Beemer schreef: Graag hoor ik praktijkervaringen (Jan H., Valk, Quichot en anderen), om de hoeveel jaar zouden jullie preventief de keerringen op een boeg-/hekschroef?

Ik heb er sinds ingebruikname nog nooit wat aan gedaan. Weet uit mijn hoofd niet meer hoe lang dat is geleden, maar minstens 12 jaar.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Vervangingsfrequentie van keerringen CUPA boeg-/hekschro

Berichtdoor WillemB » 12 Sep 2017, 09:57

Vanwege datzelfde zinnetje in het onderhoudsboekje heb ik afgelopen winter koolborstels en keerringen laten vernieuwen (na 3 jaar).
WillemB
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 21 Dec 2016, 11:31
ligplaats: Monnickendam
info:

Re: Vervangingsfrequentie van keerringen CUPA boeg-/hekschro

Berichtdoor quichot » 13 Sep 2017, 19:34

Het gaat om slijtage en veroudering. Voor slijtage ben ik niet zo bang. Als dat ding per jaar in totaal een halfuur draait is het veel. Veroudering zou mogelijk een punt van zorg kunnen zijn.
Ik weet nog dat het inbouwen een heel gefrut was met die dikke stugge kabels die je behoorlijk moest knikken om ze centimetertje voor centimetertje door te duwen. Dus eventjes uit de tunnel halen alleen maar voor een preventieve vervanging zou ik toch niet te vaak doen.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Vervangingsfrequentie van keerringen CUPA boeg-/hekschro

Berichtdoor Beemer » 14 Sep 2017, 21:25

quichot schreef:Het gaat om slijtage en veroudering. Voor slijtage ben ik niet zo bang.
Dus eventjes uit de tunnel halen alleen maar voor een preventieve vervanging zou ik toch niet te vaak doen.

Ook ik ben niet zo bang voor de slijtage aan de keerringen.

Lastig blijft wel het risico van een defect als gevolg van vislijn. Als je op de wal staat is een visuele controle op vislijnen e.d. wel mogelijk. Alleen kan het dan al te laat zijn. Maar ja, ‘geen leven zonder risico’.

En inderdaad "even uit de tunnel halen" voor controle/onderhoud is inderdaad niet realistisch.
Overigens is dit voor het vervangen van de keerringen ook echt niet nodig. Na demontage van de schroef van de motoras is het me vrij eenvoudig gelukt om de keerringen van een CUPA-90 te vervangen 8-)
Beemer
 
Berichten: 420
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: Vervangingsfrequentie van keerringen CUPA boeg-/hekschro

Berichtdoor Beemer » 14 Sep 2017, 21:30

Roelof schreef:Algehele visuele inspectie en olie vervangen wanneer de boot periodiek droog gaat vindt ik voldoende.

Bij CUPA zit de schroef direct op de as van de motor. Deze laatste zit dus in de tunnel. Dus bij CUPA is geen tandwieloverbrenging en olie aanwezig.
Jammer want een tijdige controle op kleur van de olie kan veel schade voorkomen.
Beemer
 
Berichten: 420
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: Vervangingsfrequentie van keerringen CUPA boeg-/hekschro

Berichtdoor vuuren1 » 15 Sep 2017, 01:43

Een fabrikant dekt zich maximaal in.
Vooral als de motor onder water zit..

Asafdichtingen kunnen gemiddeld gewoon 20 jaar meegaan (en langer).
Uitzonderingen zijn geen regel maar komen voor, ofwel de fabrikant zal adviseren iedere 3 jaar de boel na te laten kijken.
Dan zijn ze juridisch heel aardig ingedekt en kan jij niks claimen.

De asafdichting kan ook volgende week beschadigen door invloeden van buitenaf.
Dan heb je veel pech.

Ik zou mij er niet al te druk over maken.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Vervangingsfrequentie van keerringen CUPA boeg-/hekschro

Berichtdoor Ronaldmuzie » 15 Sep 2017, 12:32

heb dit jaar een gebruikte cupa ingebouwd (5 jaar oud) uit voorzorg de keerringen op de as vervangen maar zagen er nog nieuw uit en waren ook nog soepel dus dat onderhoud lijkt mij zwaar overbodig
:D
Gebruikers-avatar
Ronaldmuzie
 
Berichten: 213
Geregistreerd: 02 Feb 2014, 13:15
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Omgeving rotterdam
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten