OPGELOST-Zf bw6. Links of rechtsdraaiend?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

OPGELOST-Zf bw6. Links of rechtsdraaiend?

Berichtdoor Nelis858 » 14 Mrt 2012, 17:55

Hoi, ik heb een vraag.
Ik heb een ford watermota sea tiger 59 pk.
Met een zf bw6 koppeling. Kan iemand mij vertellen wat de draairichting van deze motor is ( of is dat bij elke motor hetzelfde) en wel belangrijk de draairichting van mijn koppeling. Of hoe zou ik dit kunnen controleren motor is kapot dus kan hem niet starten. Ook ligt de boot in het water dus kan de schroef ook niet zien.

BVD.
Niels.
Laatst gewijzigd door Nelis858 op 15 Mrt 2012, 08:52, in totaal 1 keer gewijzigd.
Nelis858
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 23 Feb 2012, 23:51
ligplaats:
info:

Re: Zf bw6. Links of rechtsdraaiend?

Berichtdoor vuuren1 » 14 Mrt 2012, 21:53

Welkom Niels,

Standaard draaien (auto)motoren vanaf de voorzijde gezien rechtsom, dus vanaf de vliegwielzijde linksom, deze ZF keert dat weer om en dan zou er een rechtsdraaiende schroef onder je boot moeten zitten.

De watermota motoren uit die tijd waren in de basis automotoren van de Engelse Ford automobielen (Anglia en Cortina).
Ze zijn al erg oud en door de directe waterkoeling wil het koelsysteem nogal vervuilen (ook door kalkvorming).

Hier een link naar interessante informatie en een instructiemanual: http://www.anglia-models.co.uk/history-engine02.htm
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Zf bw6. Links of rechtsdraaiend?

Berichtdoor Nelis858 » 14 Mrt 2012, 22:06

Hoi vuren alvast bedankt voor je reactie. Het klopt dat mijn koppeling precies de andere kant op draait als mijn motor. Dus je zegt een rechtsdraaiende schroef houd dit in als ik een koppeling koop dit dan een zogenaamde rechtsdraaiende koppeling moet zijn?

Niels
Nelis858
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 23 Feb 2012, 23:51
ligplaats:
info:

Re: Zf bw6. Links of rechtsdraaiend?

Berichtdoor vuuren1 » 14 Mrt 2012, 22:53

Nelis858 schreef:Hoi vuren alvast bedankt voor je reactie. Het klopt dat mijn koppeling precies de andere kant op draait als mijn motor. Dus je zegt een rechtsdraaiende schroef houd dit in als ik een koppeling koop dit dan een zogenaamde rechtsdraaiende koppeling moet zijn?

Niels


Iedere standaard mechanische keerkoppeling is gemaakt voor een rechtsdraaiende motor (en een rechtse schroef).
Velen kunnen ook een linksdraaiende schroef aan, welliswaar met wat minder vermogen en soms een koelertje.

Wat ben je allemaal van plan met die motorinstallatie?
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Zf bw6. Links of rechtsdraaiend?

Berichtdoor Nelis858 » 14 Mrt 2012, 23:14

Ok weer wat geleerd. Ik ga een nieuwe motor inbouwen allen wist ik niet hoe het zat met de koppeling heb een rechtsdraaiende besteld. Maar ik dact dat er standaard ook linksdraaiende waren maar dit is dus niet het geval. Heb bij drinkwaard een Mitsubishi s4l2 besteld. Met tmc 60 kk.
Nelis858
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 23 Feb 2012, 23:51
ligplaats:
info:

Re: Zf bw6. Links of rechtsdraaiend?

Berichtdoor vuuren1 » 14 Mrt 2012, 23:25

Nelis858 schreef:Ok weer wat geleerd. Ik ga een nieuwe motor inbouwen allen wist ik niet hoe het zat met de koppeling heb een rechtsdraaiende besteld. Maar ik dact dat er standaard ook linksdraaiende waren maar dit is dus niet het geval. Heb bij drinkwaard een Mitsubishi s4l2 besteld. Met tmc 60 kk.


Vroeger had je hydraulische keerkoppelingen waarvan de uitgaande as in lijn met de krukas stond, die hadden een linksdraaiende schroef.
Iedere keerkoppeling met een -trap- (ingaande as hoger dan uitgaande as) vraagt standaard een rechtsdraaiende schroef.

Ook de TMC-60 heeft een -trap-.
Maar dat wil niet zeggen dat de huidige schroef bij die nieuwe set past, sterker nog: Die kans is vrij gering.
Wat wordt de kk reductie van deze TMC?

Bij ZF/Hurth kon je ook een kk bestellen voor een andere draairichting.
Bij grotere motoren én dubbele motorisering komt dat wel vaker voor omdat je dan 2 verschillend draaiende schroeven wil hebben (die heffen elkaars wieleffect dan op).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Zf bw6. Links of rechtsdraaiend?

Berichtdoor Nelis858 » 14 Mrt 2012, 23:36

Ja inderdaad. Ik heb contact gehad met iemand met dezelfde boot/motor/kk. Deze heeft ook dezelfde motor in laten bouwen en hoefde aan zijn schroef niets te doen vandaar dat ik ook voor deze motor en kk heb gekozen. Dus dat is wel lekker, blijkt hij teveel te trillen of niet aan z'n toeren te komen of iets anders dan kan er alsnog een andere schroef onder.
Nelis858
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 23 Feb 2012, 23:51
ligplaats:
info:

Re: Zf bw6. Links of rechtsdraaiend?

Berichtdoor vuuren1 » 15 Mrt 2012, 01:18

Was dat de reden om deze motor te bestellen, of was het omdat het een motor is die laag geprijsd is?
Een schroef vervangen is niet altijd noodzakelijk, aan laten passen kan ook.

Normaal gesproken kijk je bij een hermotorisering niet alleen naar de bestaande schroef maar naar nog veel meer andere zaken om een optimaal geheel te realiseren.
Hopelijk denk je niet dat deze S4L eender is aan de Vetus of Solé versie.
Die kosten (bruto) meer en zijn dan ook -anders-.

In geval van Mitsubishi hebben we altijd Vetus motoren geleverd en nooit zgn. partij-motoren die gebaseerd zijn op allerlei uitvoeringen van industriediesels.
Met een goede netto aanbieding en bijpassend advies voor het geheel kom je als consument beter uit dan met de goedkoopste motor.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Zf bw6. Links of rechtsdraaiend?

Berichtdoor Nelis858 » 15 Mrt 2012, 08:29

Ja dat is een van de redenen geweest. Ik neem aan dat d motor na een jaar niet uit elkaar zal vallen. En om nou een motor te kopen die net zo duur als de boot is tja zie ik ook niet zitten.
Nelis858
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 23 Feb 2012, 23:51
ligplaats:
info:

Re: Zf bw6. Links of rechtsdraaiend?

Berichtdoor vuuren1 » 16 Mrt 2012, 00:45

Nelis858 schreef:Ja dat is een van de redenen geweest. Ik neem aan dat d motor na een jaar niet uit elkaar zal vallen. En om nou een motor te kopen die net zo duur als de boot is tja zie ik ook niet zitten.


Als alles om de motor heen in orde is dan is het geen motor die na een jaar uit elkaar zal vallen.

Zelf ben ik ook zo begonnen:
Al vrij lang geleden de meest scherp geprijsde Mitsubishi opgezocht en ingebouwd.
Daar heb ik veel van mogen leren... De motor is ook niet uit elkaar gevallen.

Voor nog bijna een keer de helft koop je een Chinese dieselmotor, die valt waarschijnlijk ook niet na een jaar in duigen.
Volgens de importeur is ook dit de perfecte motor.

De marinisatie van de S4L is inmiddels wel beter, maar er blijven heus verschillen bestaan in kwaliteit.
Anders zou het voor Vetus immers onmogelijk zijn om nog één motor te kunnen verkopen als die vergelijkbaar zou zijn met de prijsvechters.

Sinterklaas bestaat alleen voor kleine kinderen en een Lada is minder dan een BMW..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Beemer en 26 gasten