Carterventilatie OM636

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Carterventilatie OM636

Berichtdoor Roelof » 13 Sep 2017, 08:33

Hoi Pascal,
Ik wil niks in twijfel trekken, je hebt het tenslotte zelf gezien, maar het komt mij vreemd voor dat er bij een nieuwe motor smurrie uit de carter ontluchting komt.

Het carter moet drukloos zijn, vandaar natuurlijk een carter ontluchting. Dat hier olie dampen uitkomen is normaal, maar deze dampen kunnen normaliter gewoon teruggevoerd worden naar de luchtinlaat en mee-verbrand worden, soms zit er een filter tussen zoals ik eerder beschreef.
Als je zo'n filter opentrekt zit het residu van de uitgefiterde dampen er in, dat is heel wat anders dan de dampen zoals die uit het carter komen.
Wat voor'n soort schepen en motoren zijn dat?

Bij de voortstuwingsmotoren waar ik mee werk zijn de ontluchtingen van circulatie tank en carter gescheiden van de luchtinlaat en ontluchten bovenop de schoorsteen in de buitenlucht,geen filter oid.
De generatoren zijn common rail motoren en daar gaat de carter ontluchting naar de luchtinlaat, hier zit een filter tussen.
Bij onze vorige en huidige boot (Mercedes) zit de carter ontluchting gewoon aangesloten op het luchtinlaat manifolt (de zwarte slang op het kleppendeksel)

Afbeelding

Van de uitlaatopstelling zoals je beschrijft kan ik mij weinig voorstellen.
Tegendruk van de uitlaat meten met een waterkolom, dat verandert toch zodra je het toerental verandert?
De uitlaatgassen temperatuur verandert dan ook, of moet je dan de koelwater toevoer naar de uitlaat anders afstellen?

Ik ben wel nieuwsgierig geworden, wil je eens een paar foto's plaatsen?

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Carterventilatie OM636

Berichtdoor pascall » 07 Nov 2017, 16:41

Het heeft even geduurd maar ik vergat steeds een foto te schieten, bij deze......

Afbeelding

De foto laat de bypass zien, de zwart/rode slag is het overtollige water wat voor de uitlaat overboord gaat.
de dunne slang is van de beluchter.

Afbeelding

In de afvoer naar de uitlaat zit een roostertje in gelast, dit dien voor het nog meer te reduceren van de watertoevoer, beter is een schuifafsluiter maar die ruimte had ik niet.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Carterventilatie OM636

Berichtdoor Wolf1 » 07 Nov 2017, 19:31

Pascall, zou toch nog eens op les gaan bij je technisch directeur en neem als het kan je grote vriend Rudolf mee !
Snap niet wat je allemaal aan het bouwen bent, maar slaat nergens op.
Uitlaat water hoeft niet te worden geregeld.
De hoeveelheid wordt bepaald door de grote van de pomp.
De uitlaatdruk wordt bepaald door de diameter lengte en hoogte verschil.
Bij een te lange of te grote hoogte, wordt het water op een laag punt in het uitlaatsysteem, waar de temperatuur van het uitlaatgas voldoende is gedaald, gescheiden van het gas en overboord gepompt.
Bij een goed berekent en geconstrueerde, water gekoelde uitlaat geeft het toevoegen van water geen druk verhoging, maar juist een verlaging door de enorme reductie van gasvolume
Heb al eens een keer een tekeningetje op dit forum geplaatst, hoe een uitlaatwater mengapparaat er uit hoort te zien.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Carterventilatie OM636

Berichtdoor pascall » 07 Nov 2017, 20:03

Bete Wolf,

Volgens mij ben je zelf de weg een beetje kwijt, het toegepaste systeem schild mij 300 toeren op vol vermogen door minder tegendruk, dus minder belasting!
Dit is gemeten met een stroboscoop op het vliegwiel, dus wat is hier mis mee?
Volgens, een bedrijf die dit toepast op heel de vloot lijkt mij toch een goede onderbouwing?
Hoe onderbouwd is jou ervaring?

MvG,

Pascal
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Carterventilatie OM636

Berichtdoor Wolf1 » 08 Nov 2017, 00:44

pascall schreef:Bete Wolf,
Volgens mij ben je zelf de weg een beetje kwijt, het toegepaste systeem schild mij 300 toeren op vol vermogen door minder tegendruk, dus minder belasting!
Pascal

Beste pascall,
Begon mijn reactie met je te vertellen, dat je toch nog eens contact met je technisch directeur op moest nemen, voor wat bij scholing.
De nu gespuide reactie geeft nog eens extra blijk, van de noodzaak.
De belasting van je motor wordt bepaald door niets anders als de schroef.
Het vermogen door de constructeur van je motor, uitgaande van een aantal standaard waarden zoals luchtdruk, uitlaat weerstand, inlaat lucht temperatuur en maximum uitlaatgas temperatuur.
Zolang de motor niet zwaar wordt overbelast, bepaald de instelling van de regelateur het toerental !
Dit allemaal, op mijn reeds gevonden weg, ervaren.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Carterventilatie OM636

Berichtdoor pascall » 08 Nov 2017, 06:31

Beste Wolf,

In grote lijnen kan ik mij vinden in je antwoord, dat alleen de schroef de belasting bepaald van de motor kan ik mij niet in vinden.
Dynamo's, hydro pompen, en ook het leegblazen van bijvoorbeeld een 30 liter waterlock zijn extra belastingen voor een motor.
Hoe verklaard je anders mijn extra 300 toeren, waar ik overgens nog geen antwoord heb gehad?

MvG,

Pascal
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Carterventilatie OM636

Berichtdoor Wolf1 » 08 Nov 2017, 08:42

Pascall, je leest niet ! En het interesseert me niets of je het met me eens bent.
Je hebt gelijk je dynamo en een hydrauliekpomp vraagt ook vermogen, maar hoeveel is dat dan wel niet ?
En allemaal tijdelijk, en ik neem aan dat je ook geen constant 100% vermogen vraagt.
Voor de constructie van de uitlaat is de schroef de bepalende factor voor de grote van de gasstroom .
Ophoping van water geschied in een goed geconstrueerde uitlaad, alleen op laag toeren, en maakt dus voor het vermogen ook niet uit.
Nogmaals en nu de laatste maal, de grote van de pomp, de goede werking van het water injectie stuk en de snelheid van de gasstroom zullen er voor zorgen dat het water zonder ophopingen zich langs de wand van het uitlaatkanaal verplaatst !
Een waterslot heeft alleen een functie bij een stilstaande motor, het is een reservoir dat na het stopzetten van de motor het in de uitlaat achter gebleven water moet kunnen opvangen.
Kan dus qua inhoud nooit te groot zijn, wel kan het gasdoorlaat oppervlak te groot zijn, dit is meestal bepaald door de fabrikant en bepaalt de gas snelheid in het vat, en hoort tijdens het varen met een kruissnelheid leeg te zijn.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Carterventilatie OM636

Berichtdoor pascall » 08 Nov 2017, 09:46

Oke, dit verduidelijkt het voor mij voor een groot deel.
Kan dus goed mogelijk zijn dat mijn zelf in elkaar gebakken waterlock niet goed is ontworpen, maar dan mijn volgende vraag: levert Vetus het juiste waterlock qua model, of kan je mij een merk/firma aanbevelen.
Heb zelf minder goede ervaring met de materiaal keuze van Vetus, deze scheurde op de lasnaden door het telkens in beweging zijn van het in en uit persende water.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Carterventilatie OM636

Berichtdoor Rene » 08 Nov 2017, 19:08

Even een vraagje tussendoor aan Wolf: Ik ben bezig om mijn uitlaat van de boot watergekoeld te maken, vraag hierbij is, is het beter om het koelwater licht verneveld in de uitlaat te spuiten of gewoon via een pijpje, waardoor het een gebonden straal water is wat door de uitlaatgassen verspreid worden?

René
Zij wilde de wereld zien, Hij installeerde google earth
Gebruikers-avatar
Rene
 
Berichten: 393
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 10:00
ligplaats: Giethoorn.
info:

Re: Carterventilatie OM636

Berichtdoor Wolf1 » 09 Nov 2017, 07:59

Rene, de hoge gassnelheid zal het water hoe je dat ook inbrengt toch wel vernevelen, maar alles wat je hier aan mee helpt zal de tijd van koelen verkorten.
M.a.w. de afstand tussen het waterinjectiestuk en de plaats waar je over kan gaan naar slang kan je met een betere vermenging verkorten !
Gr. Wolf1

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Wolf1 op 09 Nov 2017, 08:14, in totaal 2 keer gewijzigd.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten