Stopmagneet

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Stopmagneet

Berichtdoor Klaver vier » 01 Sep 2017, 17:52

Hallo ik heb een vraag over een stopmagneet,ik heb deze vraag ook op scheepspraet gedaan ,maar helaas niemand gereageerd
Op mijn fiat iveco iafo zit een stopmagneet die af en toe weigert,als ik er dan een klein tikje op geef werkt hij gelijk
Mijn vraag kan ik die stopmagneet er gewoon afschroeven of zit hij ergens aan vast gehaakt, en wat kan er mee aan de hand zijn ( vuil of oxidatie ) of iets anders.
De drukknoppen zijn allebei goed,dit heb ik getest,volgens mij kan het niet veel zijn,maar de vraag is wat is het en waar moet ik het in zoeken.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Stopmagneet

Berichtdoor broekie » 01 Sep 2017, 18:13

Inderdaad verwijderen en contacten schoonmaken om te beginnen.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Stopmagneet

Berichtdoor zoran » 01 Sep 2017, 20:04

er zitten geen contacten er op, het is een spoel met een veer,
uitklaar nemen ,goed schoonmaken, geen vet en olie er op smeren,
in elkaar zetten en klaar,
gr,
Zoran
zoran
 
Berichten: 76
Geregistreerd: 23 Mei 2015, 16:48
ligplaats: Zaandam
info:

Re: Stopmagneet

Berichtdoor Roelof » 01 Sep 2017, 20:25

Bij vergelijkbare storingen met de stop spoel bij generator sets heb ik ze wel eens ingespoten met WD 40, daarna geen probleem meer.
Als je de magneet demonteert, pas dan op dat je de afstelling van de lengte van de trekstang niet verandert. Afhankelijk van het bedieningssysteem zou de spoel dan bekrachtigt kunnen blijven nadat je de stopknop hebt losgelaten.
Heb dit meegemaakt met een scania DS 9, gevolg was dat de spoel verbrande en de motor alleen gestopt kon worden door de brandstofpomp handmatig op nul te zetten, dus ook geen noodstoppen meer.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Stopmagneet

Berichtdoor broekie » 01 Sep 2017, 21:29

Als er geen contacten opzitten hoe bedien je hem dan?
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Stopmagneet

Berichtdoor Beemer » 01 Sep 2017, 22:09

Op de ‘oude’ brandstofpompen met mechanische regulateur zitten (veelal) twee kleine hendels: een hendel bepaalt de hoeveelheid ingespoten brandstof, de tweede handel sluit de dieseltoevoer in de pomp geheel af.

Deze laatste handel wordt of bedient door een bowdenkabel vanaf de stuurstand (https://www.bootenoutdoorstore.nl/rondo ... medium=cpc) of door een zogenaamde ‘stop solenoid’ (een stangetje onder veerspanning in een elektrische magneet, https://www.alibaba.com/product-detail/ ... 50479.html ).
Beemer
 
Berichten: 419
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: Stopmagneet

Berichtdoor Klaver vier » 01 Sep 2017, 23:03

Bedankt vast voor de informatie maar mijn vraag kan ik hem er zo af halen of zit hij ergens aan vast gehaakt heb ik nog geen antwoordt op.
Ik ga hem er volgende week afhalen,maar ik kan niet zien of hij aan de brandstofpomp kant ergens aangehaakt zit of zo
Als hij duwend werkt zou dat niet hoeven maar trekkend moet hij toch ergens aan vast zitten.
Gr René ( klaver vier)
Volgens mij zitten er geen contacten op je zet er immers gewoon spanning op,en dan trekt of duwt de magneet
Klaver vier
 

Re: Stopmagneet

Berichtdoor Roelof » 01 Sep 2017, 23:23

Weet niet wat voor'n motor je hebt maar bij een Mercedes OM 617 werkt de stop spoel trekkend (dacht trouwens dat dat altijd zo was maar weet het niet zeker).
Het stangetje van de spoel zit met een boutje of een klip vast aan de hevel van de brandstofpomp, moet makkelijk los kunnen.
Niet goed te zien maar hier een foto
Afbeelding

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Stopmagneet

Berichtdoor Beemer » 01 Sep 2017, 23:43

Klaver vier schreef:Bedankt vast voor de informatie maar mijn vraag kan ik hem er zo af halen of zit hij ergens aan vast gehaakt heb ik nog geen antwoordt op.
Ik ga hem er volgende week afhalen,maar ik kan niet zien of hij aan de brandstofpomp kant ergens aangehaakt zit of zo
Als hij duwend werkt zou dat niet hoeven maar trekkend moet hij toch ergens aan vast zitten.
Gr René ( klaver vier)
Volgens mij zitten er geen contacten op je zet er immers gewoon spanning op,en dan trekt of duwt de magneet


Het huis met de elektromagneet zit uiteraard altijd vastgeschroefd.
Duwend of trekkend? Het is allemaal mogelijk :lol: Maar de motor stoppen is altijd tegen de kracht van de trekveer in.
Zo ingewikkeld is dit niet :roll:. Anders even het stangetje van de hendel loskoppelen en dan de handel handmatig bedienen. Probeer dan de motor te starten, je weet het dan snel genoeg :lol:
Beemer
 
Berichten: 419
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: Stopmagneet

Berichtdoor eagle » 02 Sep 2017, 00:19

Over trekmagneten:
Zo simpel zijn ze nog niet..

Een trekmagneet heeft een slag.
In rust zorgt een drukveer voor de rustpositie. Die wordt meestal bepaald door de rubber balg.
In werking wordt het einde van de trekslag bepaald door het anker, dat tegen de spoelkern wordt getrokken.

De kracht die de magneet moet overwinnen is in ieder geval die van de eigen veer, en daarbij de kracht die nodig is voor het uitvoeren van de opdracht; Bij een stopzetter is dat ook vaak een veer, die in de pomp de stop-lever in de RUN-positie houdt.

Elektrotechnisch gezien is een trekmagneet een onding: Het anker moet vanaf een relatief grote afstand worden aangetrokken, voordat de luchtspleet tussen anker en veld nul is geworden.
De strekte van de magneet hangt zeer sterk af van de grootte van de luchtspleet: Op z,n aller sterkst bij nul; ijzer op ijzer, en helaas een flinke afname bij het groter worden van de luchtspleet

Dus aan het begin van de trekbeweging (grote luchtspleet) zou er slechts een minimale (onbruikbare) kracht zijn!

De sterkte van een magneetspoel hangt ook af van de stroom (amperes) die door de poel loopt; Hoe meer, hoe sterker. maarr, helaas ook hoe meer warmte ontwikkeling in de spoel!

De oplossing is: Twee spoelen.. De zg Hoofd- of Trekspoel; een flinke spoel met weinig windingen van dik koperdraad, en een tweede, de zg Houd-spoel; een bescheiden spoel met veel windingen van dun draad.

In de kop van de trekmagneet zit een schakelaar. Deze kan de zware Trekspoel uitschakelen. Dat doet het anker zelf, als hij vrijwel aan het einde van zijn trekslag is gekomen. De luchtspleet is dan minimaal geworden, waardoor de Houdspoel het alleen af kan, en aldus het warm worden wordt voorkomen.
De Houdspoel heeft 100% inschakelduur, maar de Trekspoel beslist niet; die zou verbranden bij te lang (= kort!) ingeschakelt blijven. Maar gelukkig duurt een aantrekkingsbeweging zeer kort..

Dat afschakelen gebeurt dus alleen als de magneet zijn hele slag kan afmaken! Daarom moet de eindstand ook altijd gehaald kunnen worden, ofwel: De stoplever aan de pomp mag net niet aan zijn eindstop kunnen komen. Om dezelfde reden wordt er ook wel een trekveer opgenomen in het verbindingsstangetje.

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten