Stuwdruklager pythondrive

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Stuwdruklager pythondrive

Berichtdoor elrenegado » 26 Aug 2017, 16:18

Ik heb een python drive in de boot liggen.
Vorig jaar is dat tussenstuk vervangen vanwege speling.
Echter bij hoge toerentallen bleef ik een soort resonerend geluid horen... met een heeeeele lichte trilling.
Ondertussen hoor ik het al vanaf de 2000rpm.

Nu moest ik vlak na het varen onder de vloer wezen en merkte dat het stuwdruklager gedeelte van de pyhton flink warm was.... na een 3 seconden trok ik me hand weg iig... ik gok 60/70 graden.
Het tussenstuk en deel aan de kk was lauw.

2 vragen...
- hoe klinkt een stuwdruklager met slijtage (kan dat slijten??)
- hoe warm mag zón ding worden ?
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Stuwdruklager pythondrive

Berichtdoor broekerhaven » 26 Aug 2017, 21:17

Heeft deze ooit geheel of gedeeltelijk onder water gestaan ?
Ik heb hetzelfde gehad , en deze had toen water gezien.
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Stuwdruklager pythondrive

Berichtdoor R.C.Grootveld » 26 Aug 2017, 23:04

elrenegado schreef:- hoe warm mag zón ding worden ?

Van een andere hobby (stoomlocomotieven) geleerd: Zolang je je hand er op kunt leggen is het goed, trek je je hand in een reflex direct terug is het foute boel.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Stuwdruklager pythondrive

Berichtdoor vuuren1 » 27 Aug 2017, 01:18

Een kogellager met schade gaat gieren.
Dat kan je (bij beginnende schade) makkelijk ontdekken door er bv. een lange schroevendraaier tegen te zetten en de andere kant tegen je oor te houden.
Vaak is vocht (corrosie) daar de oorzaak van.

De temperatuur mag vrij hoog zijn als er maar smeermiddel in blijft. 110 graden is nog normaal en 130 is max. bij op zichzelf staande gesloten vetgesmeerde lagers.

Als je het echt 3 seconden vast kan houden zal de temperatuur niet veel hoger zijn dan 55 graden.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Stuwdruklager pythondrive

Berichtdoor pascall » 27 Aug 2017, 10:52

Bedankt Hans, op dit antwoord zat ik ook te wachten, had namelijk de zelfde vraag.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Stuwdruklager pythondrive

Berichtdoor elrenegado » 27 Aug 2017, 12:22

Bedankt Hans,
niks om me druk om te maken dus..

Ik kan hem idd 3 a 4 seconden vasthouden voordat ik loslaat..... langer zou ook nog wel kunnen zonder blaren overigens.

Onderwater heeft het nooit gestaan overigens.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten