Uitlaat + demper vervangen

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Uitlaat + demper vervangen

Berichtdoor Roelof » 24 Aug 2017, 22:04

Omdat we in het topic "her-motorisering of revisie" heel erg off-topic gingen, hier een nieuw topic gestart mbt vervangen van uitlaat en demper.


Ik heb flenzen tegen de motor en de waterdichte schotten gebruikt, de demper met standaard U-beugels gemonteerd.
Om zeker te zijn dat de uitlaat lekdicht zou zijn heb ik de bochten op maat gemaakt, met klemmen tijdelijk vastgezet en daarna in m'n schuurtje afgelast.

Oude situatie, zwanehals in de slaap koffer
Afbeelding

De reden voor vervanging
Afbeelding

Isoleren
Afbeelding

Zwanehals (RVS) verplaatst naar een loze ruimte achter het slaaphok, huiddoorvoer naar buiten wel gelast in de spiegel, bovenkant zwanehals met klemmen om te kunnen demonteren (waarom zou ik niet weten maar leek me beter.)
Afbeelding

Gereed
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het isoleren en in-naaien heb ik door een kennis van m'n werk laten doen. Jammer dat je niet hier in de buurt bent, hij neemt wel eens een klusje aan in z'n vrije tijd en is niet duur.
(data op de foto's kloppen niet :mrgreen: )

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Uitlaat + demper vervangen

Berichtdoor Davidos » 24 Aug 2017, 23:21

Ziet er keurig uit, mooi werk!
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: Uitlaat + demper vervangen

Berichtdoor vuuren1 » 25 Aug 2017, 00:14

Met flenzen etc. is prachtig maar ik heb toch wat bemerkingen:

Het systeem zit direct middels flenzen en beugels met het casco verbonden; in een uitlaat zit veel energie (ca. 30% van de dieselenergie gaat de pijp uit).
Een flink deel daarvan is kinetische energie wat zich botviert op alles wat het tegenkomt, ofwel energie omzet in trillingen zoals gebrom etc.

Tevens zetten die fraai en degelijk gefixeerde buizen meer uit dan je zult denken maar dat kan zo te lezen en zien niet echt weg.
Als de motor een redelijk vermogen draait hebben we het niet over mm's maar over vele cm's.
(neem de buislengte, de uitzettingscoëfficiënt van staal met het verschil in temperatuur van 300-500 graden celcius en je schrikt je een hoedje)

Uitlaatsystemen in professionele sectoren zijn voorzien van compensatoren en zijn volledig in rubber opgehangen (metaliek volledig geïsoleerd van het vaartuig-casco).

Een leuk voorbeeld (heeft niks met geluid te maken maar wel met uitzetting):
Een voormalig collega was ooit bezig met een stalen schoorsteenbuis voor een allesbrander in elkaar te lassen.
Die zou van de benedenverdieping door de woonlagen en het dak/bestaande schoorsteen moeten gaan.
Mijn vraag was hoe hij dat ging doen.
Hij was van plan de buis in de schoorsteen (vast) in te metselen.
Toen heb ik e.e.a. uitgerekend en bleek dat de buis in dit geval ca. 20cm langer zou worden als de allesbrander in bedrijf is.
Ofwel, de buis zou de schoorsteen 20 cm optillen.
Daar had hij even niet over nagedacht.
We hebben daar toen een 'passende' oplossing voor gemaakt zodat zijn huis niet uit elkaar werd gedrukt ;)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Uitlaat + demper vervangen

Berichtdoor Roelof » 25 Aug 2017, 08:05

Correct opgemerkt door Vuuren 1, had ik vergeten te melden :oops:

Idd heb ik aan de motorzijde en aan de zijde van het waterdichte schot een compensator gemonteerd.
Deze zitten ook met flenzen gemonteerd.
Het zou netter zijn geweest om deze apart te is isoleren dmv een deken maar dat was op de korte termijn voor de verkoop niet meer mogelijk.

Afbeelding

Omdat compensatoren erg kwetsbaar zijn heb ik de flenzen laten TIG lassen (geen las spetters).
Een compensator is min of meer flexibel maar deze mag NIET in een bocht gemonteerd worden, verder moeten ze op hun ontspannen lengte ingebouwd worden, dus niet trekkend of ingedrukt.
Wat niet op de foto's te zien is is dat de uitlaat in flexibele rubbers hangt, zodat het gewicht van uitlaat en demper niet in de compensatoren hangt. Hiervoor heb ik ook standaard rubbers voor auto uitlaten gebruikt.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Uitlaat + demper vervangen

Berichtdoor quichot » 25 Aug 2017, 09:10

vuuren1 schreef: Toen heb ik e.e.a. uitgerekend en bleek dat de buis in dit geval ca. 20cm langer zou worden als de allesbrander in bedrijf is.

Ik denk dat je 20 mm bedoelt.
Óf het gebouw was 83 meter hoog, aangenomen dat de pijp over de volle lengte 200c wordt, óf mijn middelbareschoolkennis is roestig geworden. ;)
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Uitlaat + demper vervangen

Berichtdoor Davidos » 25 Aug 2017, 15:22

Onze droge uitlaat (incl demper) hangt in zware rubbers, en bij de koppeling met het watergekoelde uitlaatspruitstuk zit een flexibel deel.

Alleen daar waar de uitlaat door de romp naar buiten gaat, zit de uitlaat gelast.

We hebben geprobeerd of het nog uit maakt om dat deel ook in rubber 'op te hangen' maar dat maakte zo weinig uit qua trillen, dat we het gewoon weer vast gelast hebben (dit deden we toen we de uitlaat aanpasten aan het nieuwe interieur).

Ik vind vooral die isolatie mooi gedaan. Ik heb er een flinke hoeveelheid glasvezelband omheen zitten, op aanwijzen van de verzekering overigens. Het maakt het al aanraakveilig (en ja dat heb ik geprobeerd, ook na vele uren varen).

Wel komt er nog zoveel warmte van de uitlaat dat de vloer er boven altijd aangenaam warm is (nooit heet). Onze dochter (7) gaat daar dan ook heel graag liggen :)
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: Uitlaat + demper vervangen

Berichtdoor Roelof » 25 Aug 2017, 20:53

Davidos schreef:(dit deden we toen we de uitlaat aanpasten aan het nieuwe interieur).


Dat zal beslist mooi staan, een uitlaat die past bij het interieur.... :lol:
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Uitlaat + demper vervangen

Berichtdoor vuuren1 » 26 Aug 2017, 00:19

Nu is het duidelijk en is het systeem zoals het hoort te zijn.

@Quichot
De voorbeeld schoorsteen zou idd geen 20cm uitzetten op 15 meter dat was fout.
(het is 20 jaar geleden en ik wist dat het veel was maar de 20cm klopt niet)
Uit die kachels komt zomaar 600 graden zo we hebben gemeten.
Onderweg wordt dat maar weinig minder dus is de delta T al snel >500 graden.
Dan zit je toch in de buurt van 10 cm en dat wil je echt niet als de boel vast zit gemetseld.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Uitlaat + demper vervangen

Berichtdoor quichot » 26 Aug 2017, 09:35

vuuren1 schreef: (het is 20 jaar geleden en ik wist dat het veel was maar de 20cm klopt niet)

je moet maar zo denken, er komt ieder jaar een centimeter bij! ;)
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Uitlaat + demper vervangen

Berichtdoor Davidos » 26 Aug 2017, 11:43

Roelof schreef:Dat zal beslist mooi staan, een uitlaat die past bij het interieur.... :lol:


Haha lachen. Het staat er wat krom ja :)

De uitlaat bocht kwam in de kuip door de vloer en er zat een bank overheen. Maar de zit wilden we in de kuip anders dus moest de uitlaat verkassen. Nu komt de uitlaatbocht pas onder het achterdek omhoog. Snappu?
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten