Luchtcompressor op DAF 575

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Luchtcompressor op DAF 575

Berichtdoor haflam » 24 Aug 2017, 15:18

Op mijn DAF 575 zit een luchtcompressor, bedoeld om een vat op druk te houden.
Hiermee zou je dan, via een snelkoppeling, een rubberboot of zo kunnen opblazen.
Echter, het hele achterliggende systeem is zo lek als een mandje, opblazen gaat ook heel goed met een 12V compressortje en als de motor draait maakt de compressor iedere 15 seconden een hard sisgeluid, omdat hij afblaast.
Aangezien ik hem dus eigenlijk niet gebruik, het systeem erg brak is en de compressor alleen maar motorvermogen opsnoept wil ik het hele luchtsysteem van boord af halen.
In het handboek van mijn DAF staat het hele luchtsysteem echter niet vermeld.
Nu kan ik natuurlijk gewoon de slang volgen en beginnen met slopen, maar ik heb liever eerst een idee van wat ik tegen ga komen.
Heeft iemand een tekening, beschrijving of ervaring?
Tengro 1050AK
Gebruikers-avatar
haflam
 
Berichten: 54
Geregistreerd: 03 Dec 2015, 17:32
ligplaats: wsv onrust Den Helder
info:

Re: Luchtcompressor op DAF 575

Berichtdoor broekerhaven » 24 Aug 2017, 16:14

Hoe word de comp. Aangedreven?

Anders de aandrijving loskoppelen(snaar/ketting).
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Luchtcompressor op DAF 575

Berichtdoor Beemer » 24 Aug 2017, 16:49

Waarschijnlijk nog een overblijfsel van het luchtremsysteem van de motor uit zijn 'vrachtwagen-periode'.
Geeft volgende link wellicht info? Anders op een forum voor oude Daf trucks informeren.
http://www.oudedaftechniek.nl/fotomap%2 ... ysteem.pdf
Beemer
 
Berichten: 421
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: Luchtcompressor op DAF 575

Berichtdoor Arthur » 24 Aug 2017, 18:54

Als de compressor de brandstofpomp aandrijft kun hem je niet zonder meer demonteren goed gemariniseerd komt het zo uit te zien.
Afbeelding





Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Luchtcompressor op DAF 575

Berichtdoor Wolf1 » 24 Aug 2017, 20:19

Artur laat zien hoe het hoort.
Een simpele niets kostende oplossing, is de zuigertjes en drijfstangen verwijderen en een stukje pakking met een slangklem om de drijfstang tapjes van de compressor krukas.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Luchtcompressor op DAF 575

Berichtdoor vuuren1 » 25 Aug 2017, 00:30

De vrachtwagenmotor heeft een compressor, de scheepsmotor heeft daar een as tussen zitten (zie de foto van Arthur).
Wolf heeft de meest eenvoudige en goedkoopste oplossing vermeld.

Let wel op dat de brandstofpomp er achter zit en dat de stand van de overbrenging tussen distributie en brandstofpomp niet mag wijzigen.
Dus even de compressor er tussen uit halen en dan een tussenas monteren gaat iets verder dan het 'even' uitwisselen.

Bij de oplossing door Wolf gegeven hoeft er (wat dat betreft) niks tussenuit, alleen de genoemde delen verwijderen.
De pakking + slangklemmen zijn belangrijk om secuur af te dichten.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Luchtcompressor op DAF 575

Berichtdoor haflam » 26 Aug 2017, 12:57

De compressor lijkt inderdaad ingebouwd zoals jullie aangeven.
Zit echter redelijk krap tussen blok en spanten, dus kan er niet zo bij zonder de motor er uit te halen.
Wel gaat er een luchtleiding naar de andere kant van het blok, waar een regelventiel zit.
Deze maakt ook het geluid. Ik denk dat de druk zich opbouwd in de leiding en dan afblaast naar het vat als de druk hoog genoeg is.
Op dit regelblok zit een instelbare veer, volgens mij regel je daar de druk mee.
Nu zit ik te denken of je met die veer de druk zover kunt verlagen dat je het afblazen niet meer boven het motorgeluid uit hoort.
Alles daar achter kan dan weg, want dan blaast hij gewoon af en toe een beetje lucht van lage druk in de machinekamer.
Mee eens, of zie ik dat verkeerd?
Tengro 1050AK
Gebruikers-avatar
haflam
 
Berichten: 54
Geregistreerd: 03 Dec 2015, 17:32
ligplaats: wsv onrust Den Helder
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten