Oude motor WEL of NIET vervangen?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Oude motor WEL of NIET vervangen?

Berichtdoor Beemer » 18 Aug 2017, 23:42

Ach, vervangen van oudere motoren gebeurt zowel uit emotionele, technische als financieel rationele redenen.
Zelf begrijp ik Guido’s (quichot) standpunt zeer zeker. Immers, als je persoonlijk geen lekker gevoel meer met je motor hebt, moet je actie ondernemen. In welke vorm dan ook.
Wel denk ik dat je beslissing zeer zeker sterk afhangt van je persoonlijke praktische en technische vaardigheden/interesses en gevoel.

Ik heb al meer dan 20 jaar twee Hanomag motoren uit 1970 in de MK staan. Nu dus bijna 47 jaar oud! Oliedruk van beide is goed, wel ‘zweten’ ze beide iets.
Toch heb ik het grootste vertrouwen in deze beide motoren. Nu, maar ook voor de komende jaren! Maar, ........:

Gezien de leeftijd van de motoren heb ik jaren terug wel direct alle appendages (waterpomp, oliekoeler, slangen, startmotor, dynamo’s) gecheckt :idea: :idea: Toen ook diverse voorzorgsmaatregelen genomen, o.a.:
Preventieve revisie/vervanging van:
- startmotoren en dynamo’s gereviseerd (o.a nieuwe borstels, lagers checken/vervangen, goede v-snaren en reserve snaren a/b)
- Alle slangen (diesel, olie, koelvloeistof, keerkoppeling-oliekoeler etc) vervangen
- Trillingdempers motor en in aandrijflijn vervangen
- Alle elektrische bedrading/connectors gecheckt en met tyrips vastgezet (zodat de draden niet zoals voorheen aan de connectoren hingen/trilden)

Reserve onderdelen aan boord:
- Waterpomp (vorige jaar begon een pomp plots te lekken; afgelopen winter zelf de lagers en dichtring (30 euro) vervangen; maar voor 100 euro is ook een compleet nieuwe pomp te koop)
- Brandstofopvoerpompje (plunjer/klepjes willen wel eens loskomen uit de aluminium behuizing, dit is te repareren, maar pompje vervangen is sneller)

Verder:
- Regelmatige visuele controle in MK (een schone MK is hier een groot voordeel :idea: :idea: : een plotse lekkage (water/olie/diesel/ATF) valt dan direct op, maar bijvoorbeeld ook de rubber deeltjes van een slechte V-snaar)
- Audioalarmen op koelwatertemp en oliedruk :idea: :idea: (dit naast de controlelichten en meters)
- Van de brandstofpomp en verstuivers blijf ik af. (ik heb zelf wel een verstuivertester, maar ja het loopt allemaal netjes: dus nu afblijven! :idea: :idea: )

Ach, verder heb ik thuis nog een complete reserve motor staan :D . Ooit voor 200 euro op de gok op een sloop gekocht. Wel zelf gedemonteerd om de staat te beoordelen. Uiteindelijk alleen kleppen/zittingen met de hand opnieuw ingeslepen. Cilinders gehoond (vrijwel geen stootrand) en nieuwe zuigerringen besteld. Krukas, lagerschalen als nieuw. Status van branstofpomp/injectors weet ik niet. Ik verwacht en hoop deze reserve motor nooit nodig te hebben. Jaarlijkse varen we slechts een paar honderd uur, hier slijten mijn motoren niet van. Deze motoren gaan mij overleven. Gezien beperkt aantal vaaruren is minder brandstof-verbruik voor mij ook geen reden voor hermotorisering.

Ik besef dat mijn verhaal zeer persoonlijk is, maar dat gaf ik in het begin al aan.
Beemer
 
Berichten: 420
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: Oude motor WEL of NIET vervangen?

Berichtdoor vuuren1 » 18 Aug 2017, 23:56

Als ik eerlijk ben heb ik liever DAF motoren omdat Hanomag inmiddels uit de tijd is.
Als ik 10 man vraag of ze weten wat een Hanomag is dan zijn er 8 die je aan staan te kijken of ze water zien branden :P
Maar als je de boel op orde hebt en kan houden door preventief te werk te gaan, een reservemotor op voorraad te hebben dan kan je nog jaren vooruit.

Zo varen er vele historische schepen met motoren waar weinig of niks meer van te krijgen is.
Die mannen bundelen zich vaak, delen kennis en ervaringen waardoor de boel toch tot in lengte van dagen blijft gaan.

In geval van Guido praten we (zo ik heb gevraagd) over maximaal 2000 euro kosten.
Dan heeft hij alles gehad.
Maar als het gevoel anders zegt en de boot bij kinderen nog 10-tallen jaren moet meegaan dan is een nieuwe motor in deze situatie wellicht de juiste beslissing.

Ik heb de indruk dat Guido zijn materieel altijd serieus onderhoudt, plus het feit dat het over een DAF 575 gaat.
Die combinatie stemt mij relatief positief om redenen te geven door te gaan met deze DAF motor.
Een DAF diesel heeft zich alom bewezen en eigenlijk weinig of geen lijken in de kast, bij andere merken zou ik veel sneller adviseren om de motor te vervangen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Oude motor WEL of NIET vervangen?

Berichtdoor De Waalschokker » 19 Aug 2017, 01:56

Wel Hans, ik heb ook een oud beestje in mijn motorruimte maar die draait toch probleemloos.
Wat ook een factor is in mijn geval is dat ik geen drie maal zeven meer ben dus het schip met motor hoeft geen twintig jaar meer te draaien.
Zie mij over de tachtigjarige leeftijd niet meer op mijn scheepje wonen en gezwind op en af stappen, ik weet wel dat jouw vader als krasse tachtiger nog vaartochtjes maak(te) ;) maar goed we zijn niet allemaal dezelfde en ik ga ook niet de reden aanhalen waarom ik daar stellig in kan zijn.
Bij het overvaren van Amsterdam naar thuishaven Kerkhove heeft de motor niet éénmaal gehaperd en heb toch op de Westerschelde "onaangenaam" water gehad.
Motor twee jaar niet gedraaid, het waarom is hier van geen betekenis (in feite nobody's business) en na accu opgeladen te hebben (Bosch T5077 180AH) die eveneens diezelfde periode geen laadstroom heeft gezien startte die zonder problemen.
Olie ververst, oliefilter vervangen (bij Fasca gekocht en prijzig) koelwater nog goed (getest), draait heel mooi.
Blijkbaar is er volgens sommige reageerders een probleem met mijn toerenteller en aquaunaut denkt dat ik (motorisch ?) iets heb dat niet goed is (afgesteld) omdat ik de KK enkel kan inschakelen bij lage toeren.
Ik ga daar volgende maand eens goed op toezien misschien ben ik we ergens fout in het één of ander, kan nu niks doen want zit met revalidatie van gescheurde schouderpees, kan zelf niet autorijden moet hulp inroepen van anderen :(
Maar samengevat voor mij hoeft die motor er niet uit heb trouwens de centen niet om te hermotoriseren :oops: en ik vaar ook geen honderden vaaruren op een jaar, met mijn beroep niet meer mogen uitoefenen heb ik serieuze opofferingen moeten maken en het rondvaren op de vaarwegen van de Lage Landen is daar niet meer bij :( :(
De Waalschokker
 
Berichten: 241
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 14:30
ligplaats:
info:

Re: Oude motor WEL of NIET vervangen?

Berichtdoor broekie » 19 Aug 2017, 07:24

Hier hebben we het over motoren van mensen die goed weten waar ze mee varen.
Zoals ook wordt aangegeven zal er best iets kunnen gebeuren, maar men komt meestal niet voor verassingen.
Wat er gedaan kan worden om niet stil te vallen door een lekke slang of iets dergelijks, wordt ook gedaan.

De afweging om een nieuwe te nemen is aan de eigenaar en voor en tegens zijn zeer divers.
Zelf zou ik de beslissing nemen met oog op de toekomst, wat wil ik nog met de boot?
Dan zou ik het ook meteen doen als ik nog lang verder wil en het kan.

Een oom had een vrachtscheepje voor zijn inkomen. Die kleine scheepjes, nu historisch goed, zie je niet meer in die hoedanigheid.
In de 80 tiger jaren moest hij dus stoppen. Maar varen was zijn lust en leven en hij liet er toch nog een nieuwe motor inzetten.
Hij is blijven varen tot zijn dood een paar jaar geleden en nu zijn zoon, die de motor ondertussen weer heeft gereviseerd.
Hij zei altijd: Het was een rib uit mijn lijf, maar ik ben zo blij dat ik het toch gedaan heb. Het had er later niet meer van gekomen.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Oude motor WEL of NIET vervangen?

Berichtdoor gewoonmich » 19 Aug 2017, 08:04

Ook wij denken er weleens over na. We hebben een oude OM636 met velvet. Wat ik zo lees een mooie, maar oude combinatie. Motor heeft droge uitlaat en kielkoeling.

Motor loopt prima, geen zichtbare lekkage, geen noemenswaardig olie verbruik, start meteen, rookt inmiddels minimaal en we doen ieder jaar keurig onderhoud ondanks dat we maar 300u per jaar varen. Ook de velvet doet het prima, klapt niet, ratelt niet, lekt ook geen olie en olie is mooi rood. ook al eens vervangen maar niet jaarlijks.

Zoals zovelen hebben we onze boot als "bouwval" gekocht. (We waren en zijn we nog steeds verliefd op het model) Toen we ons voorstelde hier op de site kregen we dan ook regelmatig het verhaal over de roze bril te horen. Bij bezichtiging en het testen had ik al wel een goed gevoel bij de motor. Alleen rookte deze wat, maar het rook niet naar olie.

Nu 5 jaar later, hebben we de verstuivers vervangen en motor beluchting aangepast. Roken is hiermee ook na genoeg weg. Verder hebben we onze boot gemoderniseerd en goed aangepakt (onderwaterschip stralen, boegschroef, nieuwe tent, 2comp lak, interieur, etc) . Inclusief aankoop inmiddels €15000,- uitgegeven. Maar nog steeds een oude motor en KK. Velen zullen ons misschien voor gek verklaren, maar we varen een bootje die we beide mooi vinden en hebben deze in kleine stappen kunnen aanpassen. Dus heb niet ineens dat bedrag moeten ophoesten. Dus alles zo kunnen betalen.

We hebben nooit en nog steeds niet de intentie gehad om de boot weg te doen. Daarom hebben we alles wat we aangepakt hebben meteen goed aangepakt. Ik weet ook dat deze investeringen nooit meer terug betaald zullen worden bij eventuele verkoop.

Nu zijn we op het punt wat we met de motor gaan doen. Motor is oud en maakt meer geluid dan een nieuwe. Zouden graag een natte uitlaat willen. Hebben namelijk niet veel ruimte voor een betere demper. Gaan we de oude motor aanpassen naar natte uitlaat of kunnen we beter wat door sparen en "alles" ineens vervangen? Wetende dat het weer een investering wordt van ruim € 10000,- (Denk er zelfs over om de velvet te behouden. Alleen deze eens grondig na te laten kijken als we toch voor een nieuwe motor gaan)
Laatst gewijzigd door gewoonmich op 19 Aug 2017, 10:02, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
gewoonmich
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 08:33
Woonplaats: Waspik
ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Re: Oude motor WEL of NIET vervangen?

Berichtdoor kajoe » 19 Aug 2017, 09:33

een oude motor hoeft niet perse een slechte motor te zijn ,er varen schepen met motoren van een 60 jaar en ouder .
het hangt er van af hoe de eigenaren er mee omgegaan zijn ,en nu worden die oude beestjes ook nog eens goed vertroeteld.
de modernere motoren hadden wel voordelen ,als je op pad wou dan was het knopje indrukken of sleuteltje omdraaien en je kon op weg ,en dat was met die oude dingen wel eens wat anders ,fikse tijd nodig om hem op gang te krijgen .
soms met lontjes ,eh effe vergeten te kopen ,en dan iets fiksen van lucifer kopjes of te weinig lucht enz ,en dan liet je meestal bij het wachten bij sluizen en bruggen de motor maar lopen tenzij je een omkeerbare motor had,en nu zet je hem stop ,goed voor het milieu en de portemonnee .
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Oude motor WEL of NIET vervangen?

Berichtdoor Beemer » 19 Aug 2017, 12:28

vuuren1 schreef:Als ik eerlijk ben heb ik liever DAF motoren omdat Hanomag inmiddels uit de tijd is. ....

Hanomag is rond 1970 overgenomen door Mercedes.
Tweedehands onderdelen als krukas, nokkenas, een complete kop e.d. worden moeilijk.
Maar kleppen, zuigers/bussen, koppakking, appendages als waterpomp, opvoerpomp zijn eenvoudig en goedkoop in Duitsland te vinden.
Soms even googelen voor een reele prijs.
Beemer
 
Berichten: 420
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: Oude motor WEL of NIET vervangen?

Berichtdoor vuuren1 » 21 Aug 2017, 00:42

Iedereen heeft het maar steeds over een nieuwe motor, dat is heus geen tovermiddel en garantie voor betrouwbaarheid.

Of het een DAF, Mercedes, Hanomag oid is en alles rondom die motor is in goede staat dan is er niks aan de hand.
Onderdelen vervangen zal moeilijker/duurder worden, dat is een potentieel probleem.

Dat een nieuwe motor stiller zou zijn is ook verkooppraat.
Een Mercedes OM636 is helemaal geen lawaaimaker, mits je die motor maar niet op 'dempers' van 30 jaar oud hebt staan die destijds 15 gulden per stuk hebben gekost.
Een droge uitlaat met een demper van 30 jaar dempt niet meer, die demper is leeg geroest.
Dan nog een 'keienvanger' als luchtfilter en je hebt een systeem wat achter loopt in normaal onderhoud en comfort.

Ofwel, als de basismotor nog goed is dan hoeft er geen nieuwe set in de boot.
Je moet wel kijken naar de basismotor, een oude Peugeot is bv. geen goede basis meer om daar nog geld in te stoppen.
Een DAF of Mercedes is meer bomvrij.
Ik ken ook iemand met een BMC diesel die vanaf nieuw (1975) goed is verwend, daar is ook niks mis mee.

Als je een zak geld over hebt en je ben echt van plan nog lang met je boot te varen dan is het heus niet onverstandig om de motorset te vervangen en alles er omheen te renoveren.
Dat laatste is net zo belangrijk als de nieuw motorset.

Ik kan er wel een dik boek over schrijven maar het is voor iedereen anders en per schip maatwerk.

Inmiddels volg ik al een poosje iemand die een paar jaar geleden een nieuwe motor heeft ingebouwd.
Het is een kostbare grap dus deze man heeft voor een motor uit China gekozen. Dat kost bij aanschaf minder geld.
De eerste reis was naar Frankrijk en om kort te zijn kwamen er problemen en na nog meer (serieuze) problemen durfde de man dit jaar alleen nog op kleine binnenwateren te varen.
Ook de laatste reis is onlangs afgebroken a.g.v. problemen met de motor.
De boot ligt weer in de thuishaven.

Ik denk niet dat het de bedoeling is dat je na de aanschaf van een nieuwe motor niet meer durft te gaan varen.

Dit in ogenschouw genomen kan je beter een nog redelijke oude motor updaten.
Als de oude basismotor nog redelijk tot goed is dan is het grondig aanpakken van alles om de motor heen ineens een stuk goedkoper dan een nieuwe motor met verkeerde afloop.

Ik denk overigens ook dat de man een wat foute keuze heeft gemaakt (of zich verkeerd heeft laten voorlichten...).
Een 85pk motor in een boot van 5 ton.
Die boot doet het zeker zo goed met 40 pk, ofwel hij had waarschijnlijk voor ongeveer hetzelfde geld een goede op Mitsubishi gebaseerde scheepsmotor kunnen kopen.

Zo zijn er vele voorbeelden...
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Oude motor WEL of NIET vervangen?

Berichtdoor gewoonmich » 21 Aug 2017, 07:39

vuuren1 schreef: een nieuwe motor stiller zou zijn is ook verkooppraat.
Een Mercedes OM636 is helemaal geen lawaaimaker, mits je die motor maar niet op 'dempers' van 30 jaar oud hebt staan die destijds 15 gulden per stuk hebben gekost.
Een droge uitlaat met een demper van 30 jaar dempt niet meer, die demper is leeg geroest.
Dan nog een 'keienvanger' als luchtfilter en je hebt een systeem wat achter loopt in normaal onderhoud en comfort.


Dit vind ik interessant, omdat we de boot pas 5 jaar hebben weet ik natuurlijk weinig over de voorgeschiedenis. Dus het zou best kunnen dat de motordempers 30 jaar oud zijn (al zien ze er niet zo oud uit. Vermoed zelfs dat het de Vetus K100 is. Maar dat zou ik eens beter moeten checken) evenals de uitlaatdemper. (die mooi ingewikkeld zit in isolatie band) Beide zijn kosten die te overwegen zijn. Maar valt er wat te testen om te kijken of de motor dempers nog goed zijn. Of is het evenals de uitlaat demper domweg vervangen en hopen dat het verbetering oplevert. Want dan kom je bij mijn dilemma, wel geld inverteren in een oude motor of toch door sparen voor een nieuwe. Overigens heb ik al wel een nieuw luchtfilter huis liggen van een landrover. (mijn vorige hobby) Moet deze nog steeds inbouwen.
Gebruikers-avatar
gewoonmich
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 08:33
Woonplaats: Waspik
ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Re: Oude motor WEL of NIET vervangen?

Berichtdoor Roelof » 22 Aug 2017, 13:50

Altijd een lastige keuze wat het meest geschikte moment is om een motor te vervangen.

In vergelijking met veel moderne motoren zijn motoren van de oudere generaties vaak "bom proof" bebouwd.
Moderne motoren zijn compacter en leveren meer vermogen per cilinder maar zijn vaak gevoeliger voor de gevolgen van slijtage, de kwaliteit van de brandstof en elektronische storingen.

Zolang het blok goed is en geen schade en / of overmatige slijtage vertoont en onderdelen nog te vinden zijn, ben ik van mening dat het niet zinvol is om een motor op een plezierboot te vervangen.
Zoals in diverse topics opgemerkt, als alle rand apparatuur zoals slangen, dempers, steunen, koelers, dynamo enz. goed worden aangepakt, worden storingen voorkomen en kan een oud beestje nog erg lang probleemloos mee gaan.
Het is beduidend goedkoper dan een nieuwe motor aan te schaffen en te installeren en kan makkelijk stap voor stap worden uitgevoerd zodat de kosten te overzien blijven.

Gezien het geringe aantal draaiuren zullen de standaard onderhoudskosten niet veel veranderen als een nieuwe motor wordt geïnstalleerd, dit blijft meestal beperkt tot een paar filters en een beetje olie wat voor oude en nieuwe motoren vergelijkbaar is.

Zodra het een gevoelskwestie wordt dat de motor (te) oud wordt of onderdelen idd niet meer te vinden zijn is de keuze om te her-motoriseren natuurlijk voor de hand liggend.

Als wij onze kruiser niet verkocht hadden, was de oude OM 636 beslist gebleven want die draaide als een zonnetje.
Dan waren de omliggende appendages 1 voor 1 aangepakt geweest. De nieuwe uitlaatdemper met nieuwe isolatie gaf al een aanzienlijk verschil in het geluidsniveau in de stuurhut (andere zaken zijn we niet meer aan begonnen omdat we een andere boot hadden gekocht ;) )

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten