Oude motor WEL of NIET vervangen?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Oude motor WEL of NIET vervangen?

Berichtdoor vuuren1 » 22 Aug 2017, 20:48

De soort dempers zoals Vetus K100 is een goede keuze (mits ze ook niet erg oud zijn en goed zijn afgesteld).
Nu is de 100kg/steun (K100) wellicht wat aan de stugge kant maar dat hangt mede af van het soort (gewicht) keerkoppeling.

Naast juiste motordempers moet de schroefasverbinding ook kloppen; bij soepele dempers en een stugge asverbinding gaat het ook mis.
Een uitlaatdemper zou ik gewoon van een auto nemen, die zijn stil, véél goedkoper en gaan tegenwoordig erg lang mee.
Het luchtfilter/demper moet ook passend zijn, een te grote geeft vaak overlast met lage frequenties (gebrom).
Nu valt dat bij een OM636 bij deellast wel mee omdat deze motor een regelbare klep in de inlaat heeft.


@Roelof,
Er zijn nog vele bootdiesels die net zo bomvrij zijn als vroeger.
Bijvoorbeeld de Mitsubishi, Kubota, Yanmar motoren zijn zeer eenvoudig en degelijk van opzet.
Zonder een turbo is het zeer betrouwbaar.
Evenals een VW van 50 pk, die werkt ook onderbelast maar is complexer van opbouw (distributieriem /elektronica).

Enfin, dit blijft altijd een terugkerend onderwerp maar evengoed interessant.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Oude motor WEL of NIET vervangen?

Berichtdoor Amersfow » 22 Aug 2017, 22:24

Ha het is misschien een gevoelskwestie. Ik heb giga problemen met oude motoren gehad (Mercedes en Peugeot). Bedenk nu dat de echt oude die ik had (Lister, Hatz) me nooit in de steek lieten. Maar het is nu een genot een jonge motor onder de klep aan te kijken. Ja wat is dat waard. Voor mij wel een paar duizend euro.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1840
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Oude motor WEL of NIET vervangen?

Berichtdoor Roelof » 22 Aug 2017, 23:25

vuuren1 schreef:
@Roelof,
Er zijn nog vele bootdiesels die net zo bomvrij zijn als vroeger.
Bijvoorbeeld de Mitsubishi, Kubota, Yanmar motoren zijn zeer eenvoudig en degelijk van opzet.
Zonder een turbo is het zeer betrouwbaar.
Evenals een VW van 50 pk, die werkt ook onderbelast maar is complexer van opbouw (distributieriem /elektronica).

Enfin, dit blijft altijd een terugkerend onderwerp maar evengoed interessant.


Volledig mee eens, juist de eenvoud van bepaalde motoren maakt de ze bom-proof zijn en een mensen- of scheepsleven mee gaan.
Echter zoals je aangeeft worden motoren tegenwoordig complexer. Dit heeft een gunstig effect op het verbruik en het vermogen per cilinder maar in mijn ogen worden deze motoren hierdoor storing gevoeliger.
De VW is beslist een goede motor maar een distributie riem zal een keer vervangen moeten worden en hoe reageert deze op lange periodes van stilstand mbt veroudering / (permanente) vervorming ?
De distributie tandwielen van DAF 575 of ketting van Mercedes OM 636 / 617 hebben hier geen last van.

Ook in de pleziervaart doet common rail z'n intrede.
De electronica (ECU motor management) is relatief kwetsbaar omdat de motor vol zit met censoren en magneetkleppen voor de brandstof injectie. Hier kun je helemaal niks meer aan doen als er een probleem is door storingen in elektra.
Één keer diesel van iets mindere kwaliteit kan de injectors in zeer korte tijd om zeep helpen waardoor het management systeem de motor niet goed meer kan bedienen.

Alles heeft natuurlijk z'n voors en tegens en stilstaan bij de oude techniek zou verkeerd zijn maar aan boord van plezierboten denk ik dat de eenvoudige motoren het meest bedrijfszeker zijn.

on-topic
Her-motoriseren zou ik alleen overwegen als het inwendige van de motor echt versleten is en de keuze gemaakt zou moeten worden tussen revisie of vervanging.
Zolang de motor niet versleten is, is het in mijn optiek een kwestie van groot (preventief) onderhoud van de rand attributen.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Oude motor WEL of NIET vervangen?

Berichtdoor varg » 23 Aug 2017, 22:07

Afbeelding


Tot zover de "bomvrije" 4JH serie van Yanmar. De nieuwe CR is compleet elektronisch geregeld en common-rail. Loopt nog iets rustiger, nog 'betere' emissies...maar bomvrij...ik denk van niet
groet
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Oude motor WEL of NIET vervangen?

Berichtdoor vuuren1 » 24 Aug 2017, 00:35

Ja, jammer...
De 4jh4e was perfect in alle eenvoud.
Loopt mooi en over het brandstofverbruik kan ik melden dat het verschil met een VW niet meetbaar is (in dezelfde schepen met zelfde schroef etc.).
Dat geldt ook voor de Mitsubishi (Vetus M4.17).

Een oude Peugeot verbruikt echt 2x meer.

De distributieriem:
Ik dacht 5 jaar bij VW Marine (dat is in een jachtje meestal 500 uur)
We hebben ook het oudere type VW ingebouwd (Allpa heeft daar een tijdje in gedaan), daarvan weet ik dat het in de basis industriediesels zijn die anders / zwaarder zijn uitgevoerd dan de autodiesels.
Daarbij ben ik bij heftruck leveranciers met dezelfde motoren te raden gegaan voor praktijkcijfers en ervaringen:
De distributie is zwaarder uitgevoerd en die kunnen gemakkelijk 10 jaar zitten, zeker in een jachtje (de motor draait meestal vrij langzaam met constant toerental en de motor zit niet in weer en wind).
Bij mijn broer zijn boot is de riem na 13 jaar vervangen. Het zegt niet alles maar de oude zag er nog als nieuw uit.
Zoiets ga je niet gokken dus op een gegeven moment ga je wisselen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Oude motor WEL of NIET vervangen?

Berichtdoor Arthur » 24 Aug 2017, 10:37

Ik vaar vind ik zelf ook met een bomvrij motortje, een isuzu 1.1 ltr 3cyl van 27 pk, met een TMC60 2:1 kk, daar kan een bootje van
4 /5 ton makkelijk mee wegkomen, die van mij is maar 2 ton, ik weet niet hoe oud hij is maar gebruikt geen olie, start meteen na 15 sec voor gloeien zelfs na 2/3 maanden.
Geen distributie riem of ketting maar gewoon 3 tandwielen die nog als nieuw zijn en perfect in elkaar aangrijpen.
Deze motoren net zoals de 3 cyl kubota worden wereldwijd in kleine tractortjes gebouwd en vaak in de grote zeilboten als generatortje.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Oude motor WEL of NIET vervangen?

Berichtdoor Beemer » 24 Aug 2017, 16:37

vuuren1 schreef: ......
Een uitlaatdemper zou ik gewoon van een auto nemen, die zijn stil, véél goedkoper en gaan tegenwoordig erg lang mee.
.......

Ja, ben het hier beslist geheel mee eens!
Zo'n twintig jaar terug heb ik de bestaande geheel verrotte zo'n 30 jaar oude scheepdempers (2 motoren), vervangen voor universeel uitlaatdempers (Demag nr 66-17067, 635x200mm, pijpdiameter 63mm). Totaal kosten waren toen iets van 200 gulden :lol:.
Dit kan ik inderdaad iedereen met een droge uitlaat aanbevelen.

Hoewel de demping nog redelijk is, wil ik na 20 jaar toch maar eens vervangen. Maar kan helaas zo'n universeel demper niet meer direct op het internet vinden :?: :cry: :cry:
Beemer
 
Berichten: 421
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: Oude motor WEL of NIET vervangen?

Berichtdoor varg » 24 Aug 2017, 19:03

bel met ap-uitlaat.nl
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Oude motor WEL of NIET vervangen?

Berichtdoor Roelof » 24 Aug 2017, 20:23

Ik heb de oude demper (en volledige uitlaatgassen leiding) van de kruiser (OM 636) ook vervangen voor een auto demper.
Simons / Impromaxx uit Almelo heeft me telefonisch en per E-mail prima geadviseerd, de onderdelen aansluitend gewoon via hun webwinkel besteld.
Goed resultaat als gevolg.

Goede isolatie van de volledige uitlaat helpt aansluitend ook mee in de geluidsreductie.

Suc6,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Oude motor WEL of NIET vervangen?

Berichtdoor Davidos » 24 Aug 2017, 20:36

En hoe heb je dat gemonteerd? Lassen, klemmen? Combi?
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten