Tijdens mijn laatste reis bleek het oliepeil in mijn hydraulische PRM-koppeling te stijgen. Ik heb een paar keer wat afgetapt. Het ging niet om heel veel, maar over de hele reis toch wel een kwartliter.
Aangezien de koppeling geen olie kan produceren, moet dat uit de motor komen. De koppeling is daarmee op twee manieren verbonden: via de ingaande as en demperplaat, en via de gecombineerde oliekoeler.
Via as en demperplaat lijkt me niet waarschijnlijk. Zelfs als de oliekeringen van zowel de krukastap als de ingaande as zouden lekken, dan verhindert de hoge oliedruk in de koppeling binnendringen langs die weg.
Blijft de oliekoeler over. Maar hoe kunnen in zo'n gecombineerde oliekoeler door slijtage de gescheiden circuits met elkaar in verbinding komen?
Via de koeler binnenlekkende koelvloeistof is ook een optie, maar onwaarschijnlijk omdat de olie helder blijft, dus niet emulsie-achtig wordt. Maar ook dan is de oliekoeler de hoofdverdachte.
Wat hier verder op duidt is het feit dat de afgeveegde peilstok na een paar dagen stilstaand weer helemaal onder de olie zit. Dus ook in rust lijkt er olie van boven -waar de slangaansluitingen zitten- naar beneden te kruipen.
Hebben jullie andere suggesties?